فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۱۷۰

گزارش «تجارت‌نیوز» از برگزاری ۶۴ انتخابات در جهان:

چه انتخاباتی در هر قاره برگزار می‌شود؟

چه انتخاباتی در هر قاره برگزار می‌شود؟

حدود 50 درصد از مردم جهان، امسال پای صندوق‌های رأی می‌روند. از این ۶۴ کشور، تعداد ۱۱ کشور در اروپا، تعداد ۹ کشور در آسیا، سه کشور در اقیانوسیه، هفت کشور در آمریکا و ۹ کشور در آفریقا قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، برای بسیاری از کشورها، امسال سال تاثیرگذاری است. حدود 49 درصد از جمعیت جهان که در بیش از 64 کشور زندگی می‌کنند، به سوی صندوق‌های رأی فرا خوانده می‌شوند.

از ابتدای سال 2024 تاکنون، در تایوان، بنگلادش، پاکستان، روسیه، هند و چند کشور دیگر انتخابات برگزار شده است، اما کشورهای دیگر در انتظار این رویدادند. انتخابات اروپا، مکزیک، ایسلند، بلژیک و چند کشور دیگر نیز در هفته گذشته برگزار شد.

همزمانی سه انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در ایران در سال 2024 نیز جالب توجه بوده است؛ به‌ویژه اینکه برای انتخابات ریاست‌جمهوری از قبل برنامه‌ریزی نشده نبود.

فضای متنوع انتخاباتی در کشورهای جهان

صرف برگزاری انتخابات به معنای آزاد یا عادلانه بودن آن نیست. به گزارش تایمز، در بنگلادش، با وجود تحریم انتخابات از سوی حزب اصلی اپوزیسیون این کشور در اعتراض به سرکوب چندماهه مخالفان سیاسی، شیخ حَسینه (Sheikh Hasina) برای پنجمین دوره متوالی در ژانویه پیروز شد.

به طور مشابه، در پاکستان، عمران خان، محبوب‌ترین سیاستمدار کشور و نخست‌وزیر سابق، در آستانه انتخابات در زندان نشسته بود، در حالی که حزب او سرکوب شده و حامیانش دستگیر شده بودند.

در نهایت در مارس 2024 «میان‌محمد شهباز شریف»، سیاستمدار، تاجر و رئیس اتحادیه مسلمانان پاکستان، به‌ عنوان بیست و چهارمین نخست‌وزیر پاکستان انتخاب شد. او پیش از این از آوریل 2022 تا اوت 2023 در این سمت خدمت کرده بود.

آصف علی زرداری نیز چهاردهمین رئیس‌جمهوری پاکستان است که در دهم مارس 2024 سوگند یاد کرد. او اولین رئیس‌جمهوری است که دو بار به این سمت انتخاب شده است. زرداری پیش از این از 9 سپتامبر 2008 تا 9 سپتامبر 2013 یازدهمین رئیس‌جمهوری پاکستان بود.

با اینکه نتیجه برخی انتخابات از قبل مشخص بود، نتایج هنوز هم می‌توانند تماشایی باشند. برنده هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری در روسیه ولادیمیر پوتین با 88 درصد آرا بود. در ادامه به بررسی انتخابات در کشورها به تفکیک قاره پرداخته شده است.

اروپا

انتخابات پارلمانی بلژیک، بلغارستان، اوستیای جنوبی و سن مارینو در 9 ژوئن 2024 همزمان با انتخابات اروپا برگزار شد. تعداد 150 عضو مجلس نمایندگان بلژیک برای یک دوره پنج‌ساله انتخاب شدند.

به گزارش دویچه‌وله، نامزدهای پیشرو برای 240 کرسی مجلس ملی بلغارستان به‌ عنوان حزب راست میانه «شهروندان به دنبال توسعه اروپایی بلغارستان» شناخته می‌شوند. این حزب به دست نخست‌وزیر بویکو بوریسو (Boyko Metodiev Borisov) و ائتلاف لیبرال-محافظه کار «ما به تغییر ادامه می‌دهیم» رهبری می‌شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایسلند در یکم ژوئن 2024 برگزار شد. رئیس‌جمهوری قبلی، گونی یوهانسن (Guðni Th. Jóhannesson)، اعلام کرد به دنبال برنده شدن برای بار سوم نیست و نامزد نخواهد شد. در نهایت، کارآفرین هالا توماسدوتر (Halla Tómasdóttir) رأی آورد و در یکم آگوست، کار خود را آغاز خواهد کرد.

کمپین او بر موضوعاتی مانند تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان جوانان، توسعه گردشگری و نقش هوش مصنوعی متمرکز بود. انتخابات ریاست‌جمهوری در لیتوانی در 12 مه 2024 همراه با یک رفراندوم در مورد مجوز چندتابعیتی برگزار شد و مردم اکنون خود را برای انتخابات پارلمانی آماده می‌کنند. گیتاناس ناوسدا (Gitanas Nausėda)، رئیس‌جمهور قبلی، مجدداً برای دور دوم انتخاب شد.

مردم اتریش، رومانی و گرجستان نیز منتظر روز انتخابات پارلمانی هستند. کمتر از یک ماه دیگر، انگلستان انتخابات مجلس عوام را خواهد داشت.

آسیا و اقیانوسیه

انتخابات عمومی در هند از 19 آوریل تا یک ژوئن 2024 در هفت مرحله برگزار شد تا تمام 543 عضو لوک سبها (Lok Sabha) انتخاب شوند. آرا شمارش و نتیجه در چهارم ژوئن برای تشکیل هجدهمین لوک سبها اعلام شد. مردم سوریه و مغولستان نیز قرار است تا ماه آینده انتخابات پارلمانی برگزار کنند.

لای چینگ ته یا ویلیام لای (Lai Ching‑te یا William Lai) سیاستمداری تایوانی است که در ماه گذشته به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهوری چین تایپه انتخاب شد. او در گذشته پزشک بوده است. در اندونزی قرار است علاوه بر انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات قوه مقننه نیز برگزار شود.

در 29 مه 2024، وانواتو اولین همه‌پرسی ملی خود را برگزار کرد. رأی‌دهندگان به این پرسش که «آیا هشتمین متمم قانون اساسی را که قبلاً در دسامبر 2023 از سوی پارلمان تصویب شده بود، می‌پذیرید یا خیر» پاسخ دادند. امسال در پالائو نیز قرار است انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری برگزار شود. تاریخ انتخابات در کیریباتی هنوز مشخص نشده است.

آمریکا

ایالات متحده نیز مانند ایران، میزبان سه انتخابات خواهد بود و انتخابات ریاست‌جمهوری، سنا و مجلس نمایندگان را همزمان در سال 2024 تجربه خواهد کرد. السالوادور و پاناما امسال هم انتخابات ریاست‌جمهوری دارند و هم انتخابات قوه مقننه. سن مارتن نیز منتظر روز انتخابات پارلمانی در آگوست 2024 است.

انتخابات عمومی مکزیک در دوم ژوئن 2024 برگزار شد. رأی‌دهندگان رئیس‌جمهوری جدید را برای یک دوره 6 ساله و همچنین همه 500 عضو اتاق نمایندگان (Chamber of Deputies) و همه 128 عضو مجلس سنای جمهوری را انتخاب کردند. نتایج اولیه انتخابات، کلودیا شینباوم (Claudia Sheinbaum Pardo) را به عنوان اولین رئیس‌جمهور زن مکزیک نشان داد.

در آمریکای جنوبی، در اروگوئه، مردم خود را برای انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری آماده می‌کنند. ونزوئلا نیز در ماه آینده با رئیس‌جمهور فعلی خود خداحافظی می‌کند.

آفریقا

انتخابات عمومی در آفریقای جنوبی در 29 مه 2024 برای انتخاب مجلس ملی جدید و همچنین مجلس قانون‌گذاری استانی در هر یک از 9 استان برگزار شد. این هفتمین انتخابات عمومی بود که تحت شرایط رأی جهانی بزرگسالان از زمان پایان دوره آپارتاید در سال 1994 برگزار شد. انتخابات مجلس ملی ماداگاسکار نیز در 29 مه 2024 برای انتخاب 151 عضو مجلس ملی برگزار شد.

مردم موریس منتظر روز انتخابات پارلمانی هستند. در موزامبیک، نامیبیا، غنا و سودان جنوبی، مردم علاوه بر انتخابات پارلمانی، خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز آماده می‌کنند. رواندا و موریتانی نیز در ماه آینده پذیرای رئیس‌جمهور جدید خواهند بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اقتصاد جهان بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.