خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۵۶۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

جهان چقدر برای آمدن هوش مصنوعی آماده است؟

جهان چقدر برای آمدن هوش مصنوعی آماده است؟

هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری، رشد اقتصادی و درآمد را افزایش دهد. در عین حال، می‌تواند میلیون‌ها شغل را از بین ببرد و نابرابری را افزایش دهد. آینده ما را به کدام سمت و سو می‌برد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش جدید شاخص آمادگی هوش مصنوعی، 174 اقتصاد را بر اساس زیرساخت دیجیتال، سرمایه انسانی، سیاست‌های کار، نوآوری، ادغام و مقررات بررسی می‌کند. تحقیقات صندوق بین المللی پول قبلاً نشان داده بود که چگونه هوش مصنوعی آماده تغییر شکل اقتصاد جهانی است. هوش مصنوعی می‌تواند 33 درصد از مشاغل را در اقتصادهای پیشرفته، 24 درصد را در اقتصادهای نوظهور و 18 درصد را در کشورهای کم‌درآمد به خطر بیندازد. اما جنبه خوب ماجرا، پتانسیل عظیمی است که هوش مصنوعی می‌تواند باشد؛ ابزاری مکمل برای افزایش بهره‌وری مشاغل موجود. این ابزار مکمل ایجاد مشاغل و حتی صنایع جدید نیز به همراه دارد.

تفاوت اقتصادهای نوظهور و پیشرفته

بیشتر اقتصادهای بازار نوظهور و کشورهای کم‌درآمد، نسبت به اقتصادهای پیشرفته سهم کمتری از مشاغل با مهارت بالا دارند و بنابراین احتمالاً کمتر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و با مشکلات کمتری از سوی هوش مصنوعی مواجه خواهند شد. در عین حال، بسیاری از این کشورها فاقد زیرساخت یا نیروی کار ماهر مورد نیاز برای بهره‌برداری از مزایای هوش مصنوعی هستند که می‌تواند نابرابری را در بین کشورها بدتر کند.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند مکمل مهارت‌های کارگران، افزایش بهره‌وری و گسترش فرصت‌ها باشد. به عنوان مثال، در اقتصادهای پیشرفته، حدود 30 درصد مشاغل می‌توانند از یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی بهره‌مند شوند. کارگرانی که می‌توانند از این فناوری استفاده کنند ممکن است شاهد افزایش دستمزد یا بهره‌وری بیشتر باشند (البته آن‌هایی که نمی‌توانند از این فناوری استفاده کنند ممکن است عقب بمانند). برای کارگران جوان‌تر ممکن است استفاده از فرصت‌ها آسان‌تر باشد، در حالی که کارگران مسن‌تر ممکن است برای سازگاری با مشکل مواجه شوند.

بررسی نمودار

همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد، اقتصادهای ثروتمندتر نسبت به کشورهای کم‌درآمد برای پذیرش هوش مصنوعی مجهزتر هستند. داده‌ها از گزارش جدید شاخص آمادگی هوش مصنوعی صندوق بین‌المللی پول برای 174 اقتصاد، بر اساس آمادگی آن‌ها در چهار حوزه زیرساخت‌های دیجیتال، سرمایه انسانی و سیاست‌های بازار کار، نوآوری و یکپارچگی اقتصادی و مقررات استخراج شده‌اند.

652561

اندازه‌گیری آمادگی چالش‌برانگیز است، تا حدی به این دلیل که الزامات سازمانی برای یکپارچه‌سازی اقتصاد هوش مصنوعی هنوز نامشخص است. همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد، کشورهای مختلف در مراحل مختلف آمادگی برای استفاده از مزایای بالقوه هوش مصنوعی و مدیریت خطرات هستند. عدد کوچک‌تر به معنی آمادگی کمتر است.

پیشنهاداتی برای سیاست‌گذاران

در اکثر سناریوها، هوش مصنوعی احتمالاً نابرابری کلی را بدتر می‌کند؛ روندی نگران‌کننده که سیاست‌گذاران می‌توانند برای جلوگیری از آن تلاش کنند. این گزارش منبعی برای سیاست‌گذاران، محققان و مردم است تا آمادگی برای هوش مصنوعی را بهتر ارزیابی کنند و مهم‌تر از همه، شناسایی اقدامات و طراحی سیاست‌های مورد نیاز برای کمک به اطمینان از اینکه دستاوردهای هوش مصنوعی می‌تواند به نفع همه باشد.

سیاست‌گذاران و کسانی که در اقتصادهای پیشرفته هستند، باید شبکه‌های ایمنی اجتماعی را گسترش دهند، برای آموزش کارگران سرمایه‌گذاری کنند و نوآوری و ادغام هوش مصنوعی با محیط کار را در اولویت قرار دهند. این کشورها باید مقررات را با هماهنگی در سطح جهانی و برای محافظت از مردم در برابر خطرات و سوءاستفاده‌های احتمالی، تقویت کنند و به هوش مصنوعی اعتماد کنند. اولویت سیاست‌ها برای بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال‌توسعه، باید ایجاد یک پایه قوی با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتال و آموزش دیجیتال برای کارگران باشد.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.