فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۴۵۵

سه کشور اول گردشگری جهان

سه کشور اول گردشگری جهان

در برترین‌های ورودی و درآمدی، سه کشور فرانسه، آمریکا و اسپانیا موقعیت‌های خود را مستحکم کرده اند و توانسته اند جایگاه خود را بار دیگر بازیابند. در سال ۲۰۲۳، فرانسه با ۱۰۰ میلیون گردشگر بین‌المللی جایگاه خود را به عنوان پربازدیدترین مقصد جهان تثبیت کرد. اسپانیا با ۸۵ میلیون نفردوم شد و پس از آن ایالات متحده (۶۶ میلیون)، ایتالیا (۵۷ میلیون) و ترکیه با ۵۵ میلیون گردشگری بین‌المللی در رده پنجم قرار گرفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با بازگشایی آسیا و اقیانوسیه به روی گردشگری جهان در سال ۲۰۲۳، «چین» توانست بار دیگر جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار گردشگری در جهان به‌دست آورد و مجددا از آمریکا سبقت بگیرد. گردشگری سازمان ملل (UN Tourism)، در گزارشی به معرفی اولین‌های جهان در همه زمینه‌ها شامل تعداد ورودی گردشگران بین‌المللی، درآمدهای حاصل از توریسم و هزینه‌کننده‌ترین گردشگران جهان پرداخته است. این لیست برترین‌ها نشان می‌دهد، با ورود چند کشور نوظهور به این لیست، فهرست اولین‌های گردشگری جهان، تقریبا مشابه سال‌های پیش از همه‌گیری است و مقاصد سنتی مجددا بازار گردشگری جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

«چین» در سال ۲۰۲۳ جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین هزینه‌کننده گردشگری بین‌المللی به دست آورده است، زیرا کشورهای آسیا و اقیانوسیه در حال تثبیت بهبود خود از تاثیرات همه‌گیری هستند. در سال ۲۰۲۲، جایگاه ولخرج‌ترین گردشگران به «ایالات متحده» تعلق گرفت، زیرا چین به واسطه سیاست سختگیرانه «کووید صفر» دروازه‌های توریسم خود را به روی جهان بسته بود.

آمارهای ارائه‌شده از سوی گردشگری سازمان ملل حاکی از آن است، هزینه‌های گردشگران چینی برای سفر به خارج از کشور در سال ۲۰۲۳ به ۱۹۶.۵ میلیارد دلار رسید و این چنین توانست بالاتر از ایالات متحده (۱۵۰ میلیارد دلار)، آلمان (۱۱۲ میلیارد دلار)، بریتانیا (۱۱۰ میلیارد دلار) و فرانسه (۴۹ میلیارد دلار) قرار بگیرد.

کشورهای کانادا، ایتالیا، هند، روسیه و کره‌جنوبی ۱۰ کشور مبدأ از سرمایه‌گذاران برتر سال ۲۰۲۳ را تکمیل می‌کنند. هند که در سال ۲۰۱۹ در رتبه چهاردهم قرار داشت در سال ۲۰۲۳ خود را به رتبه هشتم رساند که این رقم، اهمیت روزافزون این کشور به عنوان بازار مبدأ را نشان می‌دهد، ایتالیا نیز از جایگاه دهم به رتبه هفتم هزینه‌کننده‌ترین گردشگران رسید.

در این گزارش علاوه بر سرمایه‌گذاران برتر گردشگری جهان، برترین‌ها در ورودی‌های بین‌الملل و پردرآمدترین مقاصد نیز معرفی شده است. «فرانسه» همچنان توانست مقصد اول گردشگران جهان باشد و دوباره به دوران اوج خود به پیش از کرونا دست یابد و آمریکا نیز توانست جایگاه پردرآمدترین کشور جهان را در صنعت توریسم بار دیگر به دست آورد و گردشگری جهان بین‌المللی را به پیش از کرونا بازگرداند.

12

 

در واقع می‌توان گفت در برترین‌های ورودی و درآمدی، سه کشور فرانسه، آمریکا و اسپانیا موقعیت‌های خود را مستحکم کرده‌اند و توانسته‌اند جایگاه خود را بار دیگر بازیابند. در سال ۲۰۲۳، فرانسه با ۱۰۰ میلیون گردشگر بین‌المللی جایگاه خود را به عنوان پربازدیدترین مقصد جهان تثبیت کرد. اسپانیا با ۸۵ میلیون نفردوم شد و پس از آن ایالات متحده (۶۶ میلیون)، ایتالیا (۵۷ میلیون) و ترکیه با ۵۵ میلیون گردشگر بین‌المللی در رده پنجم قرار گرفتند.

مکزیک، بریتانیا، آلمان، یونان و اتریش، ۱۰ مقصد برتر پربازدید در سال ۲۰۲۳ را تکمیل می‌کنند. در مقایسه با قبل از همه‌گیری، ایتالیا، ترکیه، مکزیک، آلمان و اتریش همگی رتبه‌های خود را ارتقا دادند، در حالی که بریتانیا از رتبه ۱۰ به ۷ و یونان از ۱۳ به ۹ رسیدند.

در کنار تعداد ورودی‌های بین‌الملل، درآمدهای بین‌المللی گردشگری نیز به سطح پیش از کرونا بازگشت و ایالات متحده با درآمد ۱۷۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳، همچنان پردرآمدترین کشور جهان در صنعت توریسم باقی ماند. پس از آن اسپانیا (۹۲ میلیارد دلار)، بریتانیا (۷۴ میلیارد دلار)، فرانسه (۶۹ میلیارد دلار) و ایتالیا با ۵۶ میلیارد دلار قرار دارند.

پس از موارد فوق، مقاصدی که بیشترین درآمد را از گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند شامل امارات متحده عربی، ترکیه، استرالیا، کانادا، ژاپن، آلمان، عربستان سعودی، ماکائو (چین)، هند و مکزیک می‌شوند که ۱۵ فهرست برتر درآمدهای گردشگری را تکمیل می‌کنند.

برخی از کشورها، حرکت‌های صعودی قابل‌توجهی را در رتبه‌بندی پردرآمدترین‌های گردشگری جهان تجربه کردند. «بریتانیا» از رتبه پنجم پیش از همه‌گیری به رتبه سوم جهش داشت و «امارات» و «عربستان» دو کشور خاورمیانه که توانستند خود را در لیست پردرآمدترین‌های جهان جای دهند.

اماراتاز رتبه ۱۳ در سال ۲۰۱۹ به رتبه ششم رسید و عربستان خود را از رتبه ۲۷ به رتبه ۱۲ جهان رساند. همچنین «ترکیه»، «کانادا» و «مکزیک» نیز تغییر قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند و ترکیه از ۱۲ به ۷، کانادا از ۱۵ به ۹، و مکزیک از رتبه هفدهم به پانزدهم دست یافت. البته در کنار این برترین‌های جهان، کشورهای کرواسی، مراکش، جمهوری دومنیکن، قطر و کلمبیا نیز توانستند جهش قابل‌توجهی در بین ۵۰ مقصد پردرآمد جهان به‌دست آورند.

برخی از کشورها نیز بهترین عملکرد را در سال ۲۰۲۳ داشتند و توانستند بالاترین میزان رشد را در جذب گردشگران بین‌المللی و کسب درآمد ناشی از ورودی‌های بین‌الملل به‌دست بیاورند.

«قطر» بارشد ۹۰ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹، توانست بهترین عملکرد را در جذب گردشگران خارجی به‌دست آورد و پس از آن پورتوریکو (رشد ۵۹ درصدی) و عربستان (رشد ۵۶ درصدی) بهترین عملکرد در ورودی گردشگران خارجی را به خود اختصاص دادند. همچنین «کویت» نیز با رشد ۱۵۱ درصدی درآمدهای گردشگری خارجی خود در مقایسه با سال ۲۰۱۹، توانست بهترین عملکرد را در کسب درآمد حاصل از گردشگری از آن خود کند و پس از آن عربستان (با رشد ۱۱۹ درصدی) و السالوادور (با رشد ۱۱۱درصدی) بیشترین رشد درآمدی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرده‌اند.

بهبودی کامل توریسم جهان در ۲۰۲۳

بر اساس آخرین آمارهای جهانی گردشگری، در سال ۲۰۲۳، ورودی گردشگران بین‌المللی ۸۹درصد از سطوح سال ۲۰۱۹ و ۹۷درصد در سه ماه اول ۲۰۲۴ بهبود یافت. پیش‌بینی «گردشگری سازمان ملل» برای سال ۲۰۲۴ به احیای کامل گردشگری بین‌المللی با رشد ۲ درصدی بیشتر از سطح سال ۲۰۱۹ اشاره دارد. این بهبودی ناشی از تقاضای قوی، افزایش اتصالات هوایی و بهبود مستمر چین و دیگر بازارهای بزرگ آسیایی خواهد بود.

در کنار ورودی‌های بین‌المللی، درآمدهای صادراتی نیز تقریبا به‌طور کامل به سطح پیش از همه‌گیری بازگشت و مجموع درآمدهای صادراتی گردشگری بین‌المللی، شامل دریافتی‌ها و حمل‌ونقل مسافر، در سال ۲۰۲۳ به حدود ۱.۷ تریلیون دلار رسید که حدود ۹۶درصد از سطوح قبل از همه‌گیری در شرایط واقعی است. همچنین، تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری در سال ۲۰۲۳ توانست سطوح قبل از همه‌گیری را احیا کند و حدود ۳.۳ تریلیون دلار تخمین زده شد که معادل ۳درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.