فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۲۶۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن کنار می‌رود/ چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر بعدی باشد؟

کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن کنار می‌رود/ چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر بعدی باشد؟

در نظرسنجی‌ها برای جانشین کیشیدا، اغلب نام شیگرو ایشیبا، کونو تارو، وزیر تحول دیجیتال، یوکو کامیکاوا، وزیر امور خارجه و شینجیرو کویزومی، پسر نخست‌وزیر سابق ژاپن دیده می‌شود. در این گزارش این افراد را بیشتر خواهیم شناخت.

به گزارش تجارت نیوز،

مشخص نیست چه کسی به عنوان نخست‌وزیر ژاپن جایگزین کیشیدا می‌شود، اگرچه شیگرو ایشیبا، وزیر دفاع سابق، محبوب‌ترین گزینه در نظرسنجی رسانه‌های داخلی بود. بر اساس گزارش تایم، نام‌های دیگری که اغلب در نظرسنجی‌ها مطرح می‌شوند عبارتند از کونو تارو، وزیر تحول دیجیتال، یوکو کامیکاوا، وزیر امور خارجه و شینجیرو کویزومی، پسر نخست‌وزیر سابق ژاپن.

شوکی اوموری (Shoki Omori)، استراتژیست ارشد میزوهو سکیوریتیز می‌گوید: «سیاست ژاپن مه‌آلود خواهد بود. شرکت‌کنندگان بازار از وضعیت نامطمئن خوش‌شان نمی‌آید، به‌ویژه آنها که در دارایی‌های ریسکی مانند سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

شیگرو ایشیبا (Shigeru Ishiba)

ایشیبا که وزیر دفاع سابق است و چندین بار برای نخست‌وزیری ناموفق بوده است، مرتباً در صدر فهرست سیاستمدارانی است که رأی‌دهندگان دوست دارند به عنوان نخست‌وزیر بعدی ببینند. در هفته‌های اخیر، ایشیبا از عادی‌سازی سیاست‌های پولی بانک مرکزی ژاپن حمایت کرده است. او در وب‌سایت خود از سیاست‌هایی از جمله تقویت مجدد تقاضای داخلی برای تحریک رشد، به جای اتکا به تجارت خارجی، حمایت می‌کند.

تارو کونو (Taro Kono)

کونو که یک انگلیسی‌زبان متبحر صریح و مسلط بود و مدت‌ها در میان مردم و حزب لیبرال دموکرات محبوبیت داشت، در آخرین انتخابات ریاست جمهوری حزب به دلیل عدم حمایت همتایانش در پارلمان، مغلوب کیشیدا شد. با این حال، این واقعیت که او به عنوان یک فرد خارجی دیده می‌شود، می‌تواند حزب را وادار کند تا برای بازسازی وجهه خود به او مراجعه کند. البته این امر با رسوایی جمع‌آوری سرمایه سیاسی توسط وی خدشه‌دار شد.

کونو که در حال حاضر وزیر تحول دیجیتال است، تجربه زیادی در کابینه دارد و به عنوان وزیر خارجه و وزیر دفاع خدمت کرده است. کونو در سال‌های اخیر مخالفت خود را با انرژی هسته‌ای کمتر کرده است. او درباره ظهور پکن ابراز نگرانی کرده و گفته است که ژاپن باید به گروه اطلاعاتی «پنج چشم» متشکل از استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده بپیوندد. کونو ماه گذشته در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ از بانک ژاپن خواست تا برای حمایت از ین نرخ بهره را افزایش دهد.

یوکو کامیکاوا (Yoko Kamikawa)

کامیکاوا، وزیر امور خارجه انگلیسی‌زبان ژاپن، فارغ‌التحصیل هاروارد است که قبل از ورود به سیاست، شرکت مشاوره خود را اداره می‌کرد. در صورت انتخاب شدن، وی اولین زن نخست‌وزیر ژاپن می‌شود. او به خاطر تلاش‌هایش برای ارتقای نامزدهای زن شناخته می‌شود، یک نبرد دشوار با توجه به اینکه تنها حدود 12 درصد از قانون‌گذاران حزب لیبرال دموکرات زن هستند. کامیکاوا همچنین به دلیل امضای شانزده اعدام، از جمله شش عضو فرقه روز رستاخیز اوم شینریکیو، در حین خدمت به عنوان وزیر دادگستری، مورد انتقاد فعالان حقوق بشر قرار گرفته است.

توشیمیتسو موتگی (Toshimitsu Motegi)

موتگی یکی از اعضای حزبی که اخیراً گفته است بانک ژاپن باید به وضوح قصد خود را برای عادی‌سازی سیاست پولی نشان دهد، در حال حاضر دبیر کل حزب لیبرال دموکرات و یکی از وزرای خارجه سابق است. او همچنین فارغ‌التحصیل هاروارد است و چهره‌ای سرسخت در حزب لیبرال دموکرات دارد. تحلیلگران سیاسی می‌گویند که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، ممکن است موتگی بتواند روابط شخصی را که شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق با دونالد ترامپ ایجاد کرده بود، تکرار کند.

شینجیرو کویزومی (Shinjiro Koizumi)

شینجیرو کویزومی، پسر نخست‌وزیر سابق جونیچیرو، در ماه سپتامبر به دلیل موج‌سواری در فوکوشیما در تلاشی برای کاهش نگرانی‌ها در مورد ایمنی پس از انتشار فاضلاب تصفیه‌شده از نیروگاه هسته‌ای ویران‌شده در نزدیکی این منطقه، توجهات را به خود جلب کرد. وی وزیر سابق محیط زیست و طرفدار انرژی‌های تجدیدپذیر است که به حمایت دولت از تولید زغال سنگ حمله کرد. او از زمانی که در سال 2019 در یک کنفرانس خبری گفت می‌خواهد مبارزه با تغییرات آب و هوایی را «جذاب» جلوه دهد تا حد زیادی فعالیت خود را کاهش داده است.

سنائه تاکایچی (Sanae Takaichi)

تاکایچی، درامر سابق هوی متال که به محافظه‌کاری تندرو تبدیل شد، از مارگارت تاچر، نخست‌وزیر فقید بریتانیا به عنوان فردی الهام‌بخش یاد کرد. اگرچه او در حال حاضر به عنوان وزیر امنیت اقتصادی فعالیت می‌کند، اما او گروه مطالعاتی خود را در ماه نوامبر راه‌اندازی کرد و دست به کار شد. وی به صورت مکرر از معبد یاسوکونی که در سراسر منطقه به عنوان نمادی از نظامی‌گری گذشته ژاپن در نظر گرفته می‌شود، بازدید می‌کند.

انتخاب وی احتمالاً به این معناست که نزدیکی اخیر ژاپن با کره جنوبی به خطر می‌افتد، اما می‌تواند روابط با چین را بهتر کند. او از اتکای بیشتر به انرژی هسته‌ای حمایت کرده و در مورد آسیب‌های زیست محیطی ناشی از پنل‌های خورشیدی ابراز نگرانی کرده است. تاکایچی از تحسین‌کنندگان شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق بود و در رقابت‌های ریاست‌جمهوری در سال 2021 حمایت خود را از موضع بسیار انبساطی سیاست پولی او ابراز کرد.

کاتسونوبو کاتو (Katsunobu Kato)

وزیر بهداشت سابق و منشی ارشد کابینه از آن دسته افرادی است که می‌تواند به عنوان یک نامزد سازش ظاهر شود. این قانون‌گذار هفت دوره‌ای به هدایت ژاپن در گذر از همه‌گیری کرونا، زمانی که این کشور بهتر از سایر اعضای گروه هفت عمل کرد، کمک کرد. کاتو در حالی که در کنار سه نخست‌وزیر اخیر نقش‌هایی کلیدی ایفا می‌کند، در میان افراد حزب حاکم دشمن‌تراشی نکرده است که می‌تواند به نفع او باشد. او قبل از ورود به سیاست در وزارت دارایی کار می‌کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.