فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۷۲۳۳۳

مرگ دسته جمعی دلفین های آمازون

مرگ دسته جمعی دلفین های آمازون

محققان در تلاش‌اند تا علت مرگ دسته جمعی دلفین ها در آمازون را دریابند. فرضیه نخست تاکید می‌کند که افزایش دما و تغییرات اقلیمی می‌تواند عامل این مرگ گروهی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اجساد دلفین های آمازون که در حال انقراض هستند همراه با هزاران ماهی مرده، در دریاچه Tefé ظاهر شده‌اند، جایی که دمای هوا مانند یک حمام گرم بوده و پس از خشکسالی طولانی، آب به طرز عجیبی عقب‌گرد کرده است.

ساکنان این جامعه کوچک در ایالت آمازوناس این صحنه را با عبارات آخرالزمانی توصیف کردند. دانیل ترگیدگو، محقق بریتانیایی که در این منطقه زندگی می‌کند، می‌گوید: «ماه گذشته در Tefé مانند یک سناریوی علمی تخیلی تغییر آب و هوا به نظر می‌رسید. مشاهده منظم دلفین های رودخانه صورتی یکی از امتیازات بزرگ زندگی در قلب آمازون است. تقریباً هر بار که برای صرف صبحانه به بازار می‌روم، می بینم که آنها ظاهر می‌شوند و این به من یادآوری می‌کند که چرا اینجا زندگی می‌کنم. دانستن اینکه یک نفر مرده است غم انگیز است، اما دیدن انبوهی از لاشه ها، با دانستن اینکه این خشکسالی بیش از 100 نفر را کشته است، یک تراژدی است.»

دلفین

در روزهای اخیر بیش از 100 دلفین رودخانه در بخشی از آمازون تلف شده اند، زیرا خشکسالی شدید بر عمق و دمای رودخانه تأثیر می‌گذارد.

دلایل اصلی مرگ دلفین ها

به نقل از گاردین ، آیان فلیشمن، محقق علوم زمین در موسسه Mamirauá، می‌گوید: «چندین علت احتمالی از جمله بیماری و آلودگی فاضلاب در حال بررسی است. اما عمق و دمای آب مطمئناً مؤلفه اصلی مرگ و میر جمعی است. در ساعت 6 بعد از ظهر دیروز، در دریاچه Tefé ما دمای بیش از 39 درجه سانتیگراد اندازه گیری کردیم. این دما خیلی داغ و وحشتناک است. برای شرایط، یک حمام آب گرم برای انسان دمای 37 درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته می‌شود.»

مانند سایر نقاط جهان ، برزیل نیز در ماه‌های اخیر از آب و هوای نامطلوب و غیرعادی رنج برده است که نتیجه آن آسیب‌های آب و هوایی ناشی از انسان و ال نینو است. بخش‌هایی از زمین در جنوب کشور توسط طوفان‌های شدید و باران غرق شده است، در حالی که شمال در فصل خشک غیرمعمولی خشک شده است.

سطح آمازون، بزرگترین رودخانه جهان، در دو هفته گذشته هر روز 30 سانتی متر کاهش یافته است. در این زمان از سال، میانگین عمق در مانائوس 4.4 متر کمتر از اوج فصل بارانی آن است. امسال 7.4 متر خشک شده است که زیست شناسان محلی آن را بی معنی توصیف کرده‌اند.

ترگیدگو در مورد تأثیرات اجتماعی هشدار داد زیرا تقریباً تمام مواد غذایی و سوخت با قایق در امتداد رودخانه Solimões از مانائوس که 55 کیلومتر دورتر است حمل می‌شود. این آبراه اکنون صعب العبور است که باعث افزایش قیمت‌ها و ناامنی غذایی می‌شود.

رود آمازون

همانطور که تابلوی عمق سنج آب در رودخانه نشان می‌دهد. سطح آمازون بزرگترین رودخانه جهان در طول دو هفته گذشته هر روز 30 سانتی متر کاهش یافته است

Tefé یکی از مناطقی است که بدترین آسیب را از خشکسالی گرفته است. موسسه ملی هواشناسی اعلام کرد میزان بارندگی در ماه سپتامبر در آنجا به سختی یک سوم میانگین تاریخی این منطقه بوده است. بسیاری از کانال‌ها خشک شده‌اند. سفرهای قایق رودخانه‌ای که سه ساعت طول می‌کشید، اکنون یک روز کامل طول می‌کشد، زیرا کانوها مجبورند در گل و لای و همچنین آب حرکت کنند.

جمعیت 13467 نفری در Tefé در بحران است. به گفته مقامات ایالت آمازوناس، این جامعه یکی از 15 جامعه ای است که در شرایط اضطراری قرار دارند. با گسترش منطقه تحت تاثیر کمبود آب و خشکسالی که انتظار می‌رود در ماه اکتبر تشدید شود، مقامات محلی به برازیلیا سفر کرده‌اند تا از مقامات فدرال درخواست کمک های بشردوستانه کنند.

دلفین ها شاخصی برای سلامت یک رودخانه در نظر گرفته می شوند که برای کسانی که در کنار سواحل آن زندگی می‌کنند حیاتی است. آنها به نام boto (بوتو) در آمازون شناخته می‌شوند و از پیرانا تغذیه می‌کنند و یا صورتی یا خاکستری هستند

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، بوتوها را در زمره در معرض خطر انقراض طبقه بندی می‌کند. آنها تنها شش گونه دلفین آب شیرین موجود در جهان هستند، اگرچه قبلاً متنوع و فراوان بودند. یکی از آن‌ها دلفین رودخانه یانگ تسه که در چین به نام بایجی شناخته می‌شود. به دلیل آلودگی، ترافیک رودخانه، سدها و ماهیگیری بیش از حد عملاً منقرض شده است. 20 میلیون سال روی زمین بوده است، اما از سال 2002 دیگر دیده نشده است.

دلفین ها در سایر نقاط آمازون دست و پنجه نرم می‌کنند. در اوایل این ماه، ماهیگیران در ایالت Marechal Thaumaturgo، پارا ، دو پستاندار را که با کاهش سطح آب رودخانه جوروآ به 2.3 متر، پایین‌ترین سطح در پنج سال گذشته، به دام افتاده بودند، نجات دادند.

دافنه ویلمز، از گروه حفاظت از محیط زیست WWF، این خبر را ویرانگر توصیف کرد. این گونه خارق‌العاده در حال حاضر در خطر انقراض است. بنابراین از دست دادن افراد زیادی در چنین فاصله زمانی کوتاه فاجعه‌بار است. او گفت که این فاجعه نیاز به واکنش فوری دارد و بر اهمیت اعلامیه جهانی دلفین‌های رودخانه که قرار است در 24 اکتبر امضا شود، تاکید کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.