فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۷۲۴۰۴

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند

هدف عربستان؛ تولید ۵۰۰ هزار خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰

هدف عربستان؛ تولید 500 هزار خودروی برقی تا سال 2030

عربستان سعودی می خواهد به قدرتی در تولید خودروهای برقی تبدیل شود؛ این جاه‌طلبی اما با موانعی همراه است خصوصا در کشوری که هنوز خود را به عنوان یکی از ابرقدرت‌های نفتی می‌شناسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته زمانی که ولیعهد عربستان سعودی، سیر (Ceer)، اولین برند خودروی برقی پادشاهی (ev) را راه اندازی کرد، جاه طلبی او مشخص بود. کشور او فقط در حال ساختن یک شرکت خودروسازی جدید نبود، بلکه هدف شعله ور کردن یک صنعت جدید بود. عربستان سعودی در حال افزایش تلاش های خود برای تبدیل شدن به قدرتی در تولید وسایل نقلیه است. اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد، می‌تواند گامی مهم در جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد آن به دور از نفت باشد. اما موانع بزرگی بر سر راه این هدف باقی مانده است.

مقامات سعودی مدت‌هاست که به عنوان بخشی از استراتژی صنعتی گسترده‌تر پادشاهی و برنامه‌های این کشور برای مقابله با تغییرات اقلیمی، از تبدیل شدن به قطب تولید خودروهای بنزینی و الکتریکی صحبت می‌کنند. این شرکت می‌گوید که می‌خواهد تا سال 2030 سالانه 500 هزار دستگاه خودرو تولید کند که تقریباً معادل تقاضای سالانه خودرو در عربستان سعودی است.

اکنون سعودی ها پول را به سمت این جاه طلبی ها سوق می دهند. از 32 میلیارد دلاری که وزارت صنعت و منابع معدنی برای 9 پروژه معدنی هدف گذاری کرده است، 6 میلیارد دلار در کارخانه تولید ورق فولادی و کارخانه فلزات باتری برای خودروهای برقی سرمایه گذاری خواهد شد . آنها دریافت مجوزها را برای شرکت‌ها سریع‌تر و آسان‌تر کرده‌اند، که اغلب در سایر نقاط جهان دردسرساز هستند.

برنامه عربستان برای خودروهای الکتریکی

عربستان در حال پیشرفت است. هیوندا، خودروساز بزرگ کره جنوبی، با ساخت کارخانه‌ای برای مونتاژ خودروهای خود در این کشور موافقت کرده است. گفته می‌شود تسلا، بزرگترین تولیدکننده خودروهای کامل در جهان، در حال مذاکره در مورد راه‌اندازی یک کارخانه تولیدی در این کشور است، هرچند رئیس این شرکت، ایلان ماسک، این شایعات را رد کرده است. سعودی‌ها قراردادی به ارزش 5.6 میلیارد دلار با Human Horizons، یک شرکت چینی که خودروهای لوکس تولید می‌کند ، امضا کرده‌اند تا در توسعه، تولید و فروش همکاری کنند.

Ceer، سرمایه گذاری مشترک بین صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان و فاکسکان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی در جهان، با bmw ، یک خودروساز آلمانی، برای تولید خودروهای الکتریکی در عربستان سعودی همکاری می‌کند. و لوسید، یک شرکت تازه وارد آمریکایی زیان ده که اکثریت آن متعلق به صندوق است، در 27 سپتامبر یک کارخانه در نزدیکی جده افتتاح کرد. تولید سالانه آن 5 هزار خودرو خواهد بود. این شرکت ادعا می‌کند ظرفیت تولید در نهایت به 155 هزار افزایش خواهد یافت.

عربستان ممکن است مجبور باشد راه های دیگری برای افزایش جذابیت خود بیابد. خودروسازان در همه جا با افزایش هزینه ها، تعرفه ها و نگرانی های ژئوپلیتیکی روبرو هستند. برای جذب تولیدات الکترونیکی در مقیاس، پادشاهی ممکن است مجبور باشد انرژی تجدیدپذیر ارزانی ارائه دهد. همچنین باید تامین کنندگان را به تولیدکنندگان بزرگ جذب کند. هیوندای Kefico، سازنده قطعات، اخیراً قراردادی را با Ceer امضا کرده است.

عربستان سعودی در تلاش برای توسعه صنعت خودروهای الکتریکی رقیبی دارد. مجارستان از مزیت هزینه نیروی کار خود برای جذب سازندگان سلول باتری استفاده کرده است. اندونزی بر این باور است که ذخایر نیکل این کشور به این معنی است که می‌تواند کاری مشابه انجام دهد، اگرچه موفقیت آن چندان مطمئن نیست. ترکیه و مراکش در حال حاضر دارای صنایع خودروسازی تثبیت شده‌ای هستند که خودروهای موتور احتراق داخلی تولید می‌کنند، بنابراین سرمایه‌گذاران ممکن است به‌جای آن کشورها جذب شوند.

در همین حال، دمای سوزان عربستان سعودی و منابع محدود آب به این معنی است که ساخت و راه‌اندازی کارخانه‌ها در آنجا پیچیده خواهد بود. هنوز پایگاه صنعتی زیادی ندارد. پادشاهی مقدار زیادی پول نقد و حاکمی مصمم دارد، اما پول فقط تا این لحظه به شما کمک می‌کند. چین موفقیت خود را مدیون این واقعیت است که زودتر از سایر خودروسازان جهان (به استثنای تسلا) در این رقابت‌ها حرکت کرد. این به آن مزیتی داده است که عربستان سعودی نمی‌تواند امیدی به تکرار آن داشته باشد. و بازار خودروهای داخلی پادشاهی کوچک است.

ورود به صنعت خودرو سخت است حتی اگر ظهور خودروهای الکتریکی موانع را کاهش داده باشد. ادعاهای مطرح شده فوق العاده است. این شرکت پیشنهاد می‌کند که Ceer به تنهایی می‌تواند 8 میلیارد دلار ارزش افزوده ناخالص تا سال 2034 (معادل 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022) ایجاد کند. به راحتی می توان نسبت به آرمان های عربستان سعودی تردید داشت ، به ویژه از آنجایی که اهداف اغراق آمیز دیگری در این کشور در بسیاری از صنایع تعیین شده است. با این وجود، تلاش‌های این شرکت تلاشی جدی از سوی بزرگترین صادرکننده نفت جهان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و ایجاد صنایع جدید در انتظار تغییرات بزرگ‌تر در راه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.