خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۷۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعهدات آب‌وهوایی شرکت‌های برتر با لابی‌گری ضعیف شد؟

تعهدات آب‌وهوایی شرکت‌های برتر با لابی‌گری ضعیف شد؟

آمارهای جدید نشان می‌دهند اگرچه شرکت‌ها مشتاق هستند تعهدات خالص صفر را انجام دهند، اما اقدامات تأثیرگذار بر سیاست آنها اغلب در تضاد است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مطالعه‌ای که توسط اندیشکده خصوصی اینفلوئنس مپ (InfluenceMap) منتشر شد، نشان داد بسیاری از شرکت های بزرگ از جمله گلنکور، اکسون موبیل و استلانتیس برای سیاست‌هایی لابی می‌کنند که با تعهدات آنها برای کاهش انتشار کربن در تضاد است.

در این گزارش 293 شرکت از فهرست فوربس 2000 مورد ارزیابی قرار گرفتند و دریافتند که نزدیک به 60 درصد از شرکت‌هایی که آلایندگی خالص صفر دارند یا اهداف آب‌وهوایی مشابهی دارند به دلیل لابی‌گری‌هایشان در معرض خطر شستشوی سبز خالص صفر هستند.

اینفلوئنس مپ از راهنمای مسائل یکپارچگی» (HLEG) گروه کارشناسان سطح بالا سازمان ملل در مورد جلوگیری از سبزشویی (Greenwashing) و نیاز به همسویی لابی با تعهدات آب‌وهوایی استفاده می‌کند.

لابی گری شامل فعالیت‌های مستقیم تأثیرگذار بر سیاست شرکت‌ها و فعالیت‌های انجمن‌های صنعتی آنها می‌شود.

زنگ خطر برای مشاغل

به گزارش یورونیوز، کاترین مک کنا، رئیس HLEG سازمان ملل متحد در مورد تعهدات انتشار خالص صفر نهادهای غیردولتی، می‌گوید: «این یافته‌ها باید زنگ خطری برای مشاغل باشد. بسیاری از شرکت‌ها نه تنها تصمیم می‌گیرند که تعهدات اقلیمی خود را با لابی کردن علیه اقدامات اقلیمی تضعیف کنند، بلکه تعهدات صفر خالص آنها نیز معتبر نیست.»

اینفلوئنس مپ، که در سال 2015 برای تشویق اقدام برای مقابله با بحران آب‌وهوا تأسیس شد، شرکت‌هایی را که در معرض مهم‌ترین خطر خالص صفر سبز قرار دارند، برجسته کرد. این شرکت‌ها اهداف اقلیمی دارند اما از تضعیف سیاست‌های اقلیمی یا گسترش صنعت سوخت‌های فسیلی حمایت می‌کنند.

اینفلوئنس مپ می‌گوید: «که گلنکور با ارائه یک سیاست آب‌وهوایی در حال انجام در اتحادیه اروپا و طرح پیشنهادی اصلاحات مکانیزم حفاظتی استرالیا مخالفت کرد.» گلنکور از اظهار نظر خودداری کرد.

اینفلوئنس مپ در ادامه بیان کرد: که اکسون موبیل با قوانین پیشنهادی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا مخالفت کرده و برای توسعه نفت و گاز در آمریکا فشار آورده است.

Stellantis که می‌خواهد تا سال 2038 به صفر خالص برسد، با هدف پیشنهادی اتحادیه اروپا در سال 2035 برای کاهش 100 درصدی انتشار دی اکسید کربن برای خودروها و وانت‌های جدید مخالفت کرد. بر اساس گزارش اینفلوئنس مپ، این کشور همچنین از تلاش‌ها برای تضعیف استانداردهای آلایندگی آمریکا برای وسایل نقلیه سبک حمایت کرد.

ExxonMobil و Stellantis به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

از طریق تجزیه و تحلیل بیشتر از وب سایت‌های شرکت‌ها، محققان به یک گسست عمده بین آنچه شرکت‌ها در مورد خالص صفر با مردم در ارتباط بودند و اقدامات تأثیرگذار آنها پی بردند.

فقط بیش از 90 درصد از شرکت‌ها به صفر خالص یا اصطلاحات مشابه در وب سایت‌های خود اشاره کردند. اما اینفلوئنس مپ دریافت که ارتباط بسیار ضعیفی بین این ارتباط و مشارکت مثبت در سیاست آب‌وهوا وجود دارد.

در مواجهه با انتقادات مشابه در سال‌های اخیر، شرکت‌های مختلف گفته‌اند که تنها در تلاش هستند تا اهداف اقلیمی را با نیازهای بسیاری از سهامداران متعادل کنند.

سازمان ملل که نشست آب و هوای COP28 خود را در اواخر این ماه آغاز می‌کند، گفته است که شرکت‌ها باید لابی‌ها و تعاملات سیاسی خود را افشا کنند و آنها را با برنامه های آب‌وهوایی خود هماهنگ کنند.

ویل آیچیسون، می‌گوید: «دولت‌ها در پیشبرد سیاست‌های آب‌وهوایی با سرعت مورد نیاز شکست می‌خورند و نفوذ شرکت‌ها دلیل اصلی این امر است.»

تا زمانی که شرکت‌ها تعهدات اقلیمی خود را با حمایت بلندپروازانه از اقدامات سیاستی تحت رهبری دولت مطابقت ندهند، دستیابی به اهداف توافق پاریس غیرممکن خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.