خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۰۷۴۲

اتحادیه اروپا با ممنوعیت صادرات زباله پلاستیکی به کشورهای فقیر موافقت کرد

اتحادیه اروپا با ممنوعیت صادرات زباله پلاستیکی به کشورهای فقیر موافقت کرد

اتحادیه اروپا توافق کرد که از اواسط سال 2026 صادرات زباله‌های پلاستیکی به کشورهای غیر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) را ممنوع کند. این توافق یک پیروزی برای فعالان محیط زیستی است که سال‌هاست خواستار چنین اقدامی بوده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قوانین که هنوز مشمول تصویب رسمی هستند، صادرات به کشورهای غیر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) را متوقف می‌کنند و آنها را در جاهای دیگر محدود می‌کنند. اتحادیه اروپا توافقی را برای جلوگیری از توقف کشتی‌های پلاستیکی زباله در بنادر کشورهای فقیر منعقد کرده است.

قانونگذاران اروپایی و کشورهای عضو روز جمعه توافق کردند که از اواسط سال 2026 صادرات زباله‌های پلاستیکی به کشورهای خارج از گروه کشورهای عمدتا ثروتمند OECD را ممنوع کنند. این توافق در حالی انجام شد که دیپلمات‌ها در نایروبی، کنیا، برای امضای یک معاهده جهانی در مورد آلودگی پلاستیکی ملاقات کردند.

پرنیل وایس، نماینده دانمارکی پارلمان اروپا، می‌گوید: «اتحادیه اروپا سرانجام با ممنوعیت صادرات آن به کشورهای غیر OECD مسئولیت زباله‌های پلاستیکی خود را بر عهده خواهد گرفت. بار دیگر، ما از دیدگاه خود پیروی می‌کنیم که زباله زمانی یک منبع است که به درستی مدیریت شود، اما در هر صورت نباید به محیط زیست یا سلامت انسان آسیب برساند.»

این قوانین که قبل از اجرایی شدن باید به طور رسمی توسط شورای اروپا و پارلمان تصویب شود، کنترل‌های سخت‌تری را بر صادرات زباله‌های پلاستیکی به کشورهای ثروتمند وضع می‌کند و صادرات را به طور کامل به کشورهای غیر OECD متوقف می‌کند. پس از پنج سال، کشورهایی که مایل به واردات زباله‌های پلاستیکی اتحادیه اروپا هستند، می‌توانند در صورتی که ثابت کنند با آن‌ها به خوبی رفتار می‌کنند، از کمیسیون درخواست کنند که این ممنوعیت را برای آنها لغو کند.

به نقل از گاردین، بیشتر پلاستیک‌های دور ریخته شده در اروپا می سوزند و کمتر از یک سوم بازیافت می‌شوند. کمپین‌های تبلیغاتی نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند که برخی زباله‌های پلاستیکی که برای بازیافت به خارج از کشور ارسال می‌شوند، به محل‌های دفن زباله و آبراه‌ها ختم می‌شوند.

لورن ویر، یکی از مبارزان آژانس تحقیقات محیطی، می‌گوید: «در حالی که این بهبود تعهدات فعلی است، شواهد مضرات و ضرورت ممنوعیت کامل زباله‌های پلاستیکی واضح است. این سیگنالی است مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا بالاخره شروع به پذیرفتن مسئولیت نقش خود در اضطرار جهانی آلودگی پلاستیک کرده است.»

این قوانین به این معنی است که برخی از اشکال زباله‌های غیر پلاستیکی ممکن است همچنان به کشورهای غیر OECD ارسال شوند، در صورتی که معیارهای اجتماعی و زیست محیطی خاصی را رعایت کنند.

این قانون همچنین می‌تواند منجر به افزایش زباله‌های ارسالی به کشورهای OECD مانند ترکیه شود.

Sedat Gündoğdu، محقق میکروپلاستیک دانشگاه Çukurova ترکیه، می‌گوید: «ممنوعیت صادرات زباله پلاستیکی به کشورهای غیر OECD تصمیم مهمی است. با این حال، ناامید کننده است که شاهد ممنوعیت کامل صادرات برای محموله‌ها و حتی ممنوعیت ضایعات پلاستیکی خطرناک و مخلوط به ترکیه نیستیم، که بزرگترین واردکننده زباله‌های پلاستیکی در اتحادیه اروپا و هم یکی از اعضای OECD است.»

وی افزود: از رویه‌های گذشته می‌دانیم که ممنوعیت‌های جزئی و کنترل‌های ناکارآمد محتوایی مانع از گردش غیرقانونی زباله‌های پلاستیکی نمی‌شود.

قوانین جدید کنترل‌های سخت‌تری را بر صادرات زباله‌های پلاستیکی به کشورهای OECD نیز وضع می‌کند. این کنترل‌ها شامل موارد زیر است:

  • الزامات جدیدی برای ارزیابی اثرات زیست‌محیطی صادرات زباله‌های پلاستیکی
  • الزامات جدیدی برای نظارت بر حمل‌ونقل زباله‌های پلاستیکی
  • افزایش مجازات‌ها برای نقض قوانین صادرات زباله‌های پلاستیکی

این قوانین به این معناست که اتحادیه اروپا برای اولین بار مسئولیت کامل زباله‌های پلاستیکی خود را بر عهده خواهد گرفت. در گذشته، اتحادیه اروپا زباله‌های پلاستیکی را به کشورهای فقیر صادر می‌کرد و ادعا می‌کرد که این زباله‌ها برای بازیافت ارسال می‌شوند.

ممنوعیت صادرات زباله پلاستیکی به کشورهای غیر OECD یک گام مهم در مبارزه با آلودگی پلاستیکی است. با این حال، فعالان محیط زیستی معتقدند که این ممنوعیت باید شامل کشورهای OECD نیز شود. آنها همچنین خواستار اقدامات بیشتری برای کاهش تولید و استفاده از پلاستیک هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.