کد مطلب: ۸۹۲۶۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به توافقنامه پیشنهادی آب و هوایی COP۲۸/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

واکنش‌ها به توافقنامه پیشنهادی آب و هوایی COP28/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

ریاست اجلاس آب و هوا (کاپ 28) روز چهارشنبه متن پیشنهادی برای یک توافق نهایی آب و هوا را منتشر کرد. بر اساس این متن، برای اولین بار کشورها به سمت گذر از سوخت‌های فسیلی برای جلوگیری از بدترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی حرکت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ریاست COP28 متن پیشنهادی خود را برای یک توافق نهایی آب و هوا منتشر کرد. این متن واکنش‌های مختلفی را از سوی کشورهای مختلف، سازمان‌های غیردولتی و کارشناسان برانگیخت.

در ادامه به واکنش‌های مثبت و منفی آن می‌پردازیم.

واکنش‌های مثبت

 به نقل از رویترز، واکنش‌های مثبت به متن پیشنهادی عمدتا بر این نکته تأکید داشتند که این متن گامی مهم برای کاهش تغییرات آب و هوایی است. آنها معتقدند که تاکید بر گذر از سوخت‌های فسیلی یک تعهد مهم است که می‌تواند به جلوگیری از بدترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی کمک کند.

آندره کوریا دو لاگو، مذاکره کننده ارشد آب و هوای برزیل گفت: «من فکر می‌کنم ما باید آن متن پیشنهادی را تایید کنیم.»

استیون گیلبولت، وزیر محیط زیست کانادا نیز تاکید کرد: «این متن جدید، جنبه تاریخی دارد زیرا به مسائل مربوط به سوخت های فسیلی می‌پردازد. این بسته کامل نیست، اما به عنوان فردی که بیش از 20 سال در این فضا بوده‌ام، چشم‌اندازی را می‌بینم که می‌تواند برای حفظ دمای 1.5 درجه سانتیگراد در دسترس باشد و از مردم و اکوسیستم‌ها محافظت کند.»

اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ نیز اعلام کرد: «این اولین بار است که جهان حول یک متن روشن در مورد نیاز به دور شدن از سوخت های فسیلی متحد می‌شود.»

کاترین آبرو، بنیانگذار Destination Zeroمی‌گوید: «این متن سیگنال بسیار روشنی در پایان دوران سوخت‌های فسیلی ارائه می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد تا در تلاش‌های جهانی برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی، که از این دهه آغاز می‌شود، با رعایت علم 1.5 مشارکت کنند.»

واکنش‌های منفی

در مقابل، واکنش‌های منفی به متن پیشنهادی عمدتا بر این نکته تأکید داشتند که این متن هنوز هم به اندازه کافی قوی نیست. آنها معتقدند که متن باید اقدامات قوی‌تری را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حمایت از کشورهای در حال توسعه داشته باشد.

لی شو، مدیر مرکز آب و هوای چین در موسسه سیاست جامعه آسیا می‌گوید: «این یک متن توافق است. پیشرفت جزئی نسبت به متنی دارد که دو روز پیش منتشر شد، اما به نسخه اعلام شده دیشب نمی‌رسد. زبان کلی در مورد زغال سنگ متواضع است. با توجه به تشدید تأثیرات آب و هوایی، متحد شدن منافع ملی متفاوت برای واکنش قاطع اقلیمی همچنان یک وظیفه دلهره آور است.»

استفان کورنلیوس، معاون جهانی آب و هوا و انرژی گفت: «این پیش‌نویس یک بهبود بسیار مورد نیاز نسبت به نسخه قبلی است که به درستی باعث خشم جهانیان شد. زبان سوخت‌های فسیلی بسیار بهبود یافته، اما هنوز هم برای حذف کامل زغال سنگ، نفت و گاز در این متن کوتاهی شده است.»

ریچل کلیتوس، مدیر سیاستگذاری و اقتصاددان اصلی برنامه آب و هوا و انرژی اعلام کرد: «آخرین متن جهانی استاکتاک، سیگنالی قوی می‌فرستد که رهبران جهان تشخیص می‌دهند که دور شدن از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک در این دهه حساس و فراتر از آن، همسو با علم، برای دستیابی به اهداف آب و هوایی ما ضروری است. با این حال، مقررات مالی و سهام به طور جدی ناکافی است و باید در زمان آینده بهبود یابد تا اطمینان حاصل شود که کشورهای با درآمد پایین و متوسط می‌توانند به انرژی پاک تبدیل شوند و شکاف فقر انرژی را کاهش دهند.»

این افراد معتقدند که متن پیشنهادی هنوز هم به اندازه کافی قوی نیست. آنها خواستار اقدامات قوی‌تری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حمایت از کشورهای در حال توسعه هستند.

در عین حال، متن پیشنهادی COP28 یک گام مهم در جهت کاهش تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود. در مجموع، واکنش‌ها به پیشنهاد توافقنامه آب و هوایی COP28 مثبت است. بسیاری از کشورها و سازمان‌های غیردولتی از این که این توافقنامه برای اولین بار به طور صریح به نیاز به دور شدن از سوخت‌های فسیلی اشاره می‌کند، استقبال می‌کنند. با این حال، برخی از کشورها و سازمان‌ها معتقدند که این توافقنامه کافی نیست و باید تعهدات بیشتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تامین مالی انتقال به انرژی پاک داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.