کد مطلب: ۸۹۳۰۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دریای مدیترانه، قطب تولید هیدروژن سبز اروپا؟

دریای مدیترانه، قطب تولید هیدروژن سبز اروپا؟

دریای مدیترانه، یکی از امیدوارکننده‌ترین منابع انرژی سبز اروپا است. دولت‌ها می‌خواهند این منطقه را، به کانون تولید هیدروژن سبز تبدیل کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دریای مدیترانه با بیش از 15 گیگاوات مزارع بادی دریایی، یکی از امیدوارکننده‌ترین منابع انرژی سبز اروپا است. قرار هست ظرفیت مزارع بادی تا سال 2050 به حداقل 300 گیگاوات برسد. دولت‌ها اکنون می‌خواهند این منطقه را با آفتاب فراوان، به یک کانون تولید هیدروژن سبز تبدیل کنند. 

نقشه‌های خورشیدی و بادی نشان می‌دهد که دریای مدیترانه پتانسیل زیادی برای تولید انرژی تجدیدپذیر و هیدروژن سبز دارد. به عنوان مثال، اسپانیا به طور متوسط روزانه 4.6 کیلووات ساعت در هر متر مربع و مراکش 5.6 کیلووات ساعت نور خورشید دریافت می‌کند که دو برابر انتظار آلمان است. در بخش‌هایی از شمال آفریقا نیز، هم خورشید و هم باد فراوان هستند و نقطه نادر و کمیابی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند الکترولیزورها را تامین کند.

به نقل از اکونومیست، اگر این طرح‌ها به خوبی پیش برود، اروپا به مقدار زیادی انرژی تجدیدپذیر ارزان دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند صنعت سنگین تولیدکننده کربن خود را پاکسازی کند.

جدول انرژی

با این حال، توسعه پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در این منطقه از دریای شمال عقب‌تر است. به عنوان مثال، اکنون ظرفیت تولید نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در آلمان، حدود 35 هزار مگاوات بیشتر از توانایی اسپانیا در این زمینه است. به گفته موسسه ریستاد انرژی، بیش از 3700 پروژه جدید خورشیدی و بادی در سراسر دریای شمال در حال توسعه هستند اما برای دریای مدیترانه فقط 346 پروژه در نظر گرفته شده است.

در شمال آفریقا که امیدوارکننده‌ترین مکان برای پروژه‌های جدید است، بی ثباتی سیاسی و نظارتی خطرات و هزینه سرمایه را افزایش می‌دهد. این چالش‌ها، توسعه‌دهندگان را از سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید باز می‌دارد.

کاربردهای هیدروژن سبز

هیدروژن سبز، کاربردهای گسترده‌ای از جمله در حمل‌ونقل، تولید برق و صنایع مختلف دارد. در مدیترانه می‌توان از هیدروژن سبز برای کاستن از وابستگی به انرژی وارداتی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید استفاده کرد. 

حتی اگر پروژه‌های بیشتری در سرتاسر دریای مدیترانه شکل بگیرند، اقتصاد هیدروژنی جدید هنوز راه طولانی برای توسعه در پیش دارد. در میان بسیاری از مسائل دیگر، باید خطوط لوله هیدروژن جدیدی ساخته شوند، لوله‌های گاز طبیعی تغییر کاربری دهند، بازاری برای هیدروژن شکل بگیرد و بودجه پروژه‌های هیدروژن تامین شود. بر این اساس، چند سالی طول می‌کشد تا دریای مدیترانه به دلیل الکترولیزها و هیدروژن خود شناخته شود.

تبدیل دریای مدیترانه به نیروگاه انرژی سبز، هدف بلندپروازانه‌ای است که چالش‌های زیادی پیش رو دارد. با این حال، این منطقه از پتانسیل زیادی برای تولید انرژی تجدیدپذیر برخوردار است و می‌تواند نقش مهمی را در تلاش‌های اروپا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایفا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.