کد مطلب: ۸۹۳۶۳۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مه غلیظ در دهلی نو؛ مشکلی جدی با تبعات گسترده/ چاره چیست؟

مه غلیظ در دهلی نو؛ مشکلی جدی با تبعات گسترده/ چاره چیست؟

دهلی نو پایتخت هند، سال‌هاست در چنگال مه غلیظی گرفتار شده که زندگی روزمره شهروندان را مختل کرده است.در مقاطعی دید در برخی مناطق به 50 متر کاهش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مه غلیظ، پدیده‌ای آب‌وهوایی است که در آن ذرات معلق در هوا به هم می‌چسبند و دید را کاهش می‌دهند. این مه غلیظ حاوی ذرات معلق و سایر آلاینده‌هایی است که باعث نگرانی‌هایی در مورد سلامت 20 میلیون ساکن شهر دهلی می‌شود. 

برای مثال، دمای هوا در دهلی نو در صبح روز سه شنبه 26 دسامبر 2023 (5 دی) تنها 9 درجه سانتیگراد بود. شاخص کیفیت هوای شهر در آن روز به عدد 376 رسید که این شاخص در دسته‌بندی بسیار خطرناک قرار می‌گیرد. سطوح 0 تا 50 خوب در نظر گرفته می‌شوند و سطوح 300 یا بالاتر بسیار خطرناک هستند.  اداره هواشناسی هند پیش‌بینی کرد که مه غلیظ تا روز چهارشنبه در برخی مناطق ادامه داشته باشد.

مه غلیظ حاوی ذرات معلق و سایر آلاینده‌ها است که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. 

به نقل از رویترز، در آن روز حداقل 30 پرواز که قرار بود در فرودگاه دهلی فرود بیایند یا از آن خارج شوند، به دلیل مه غلیظ با تاخیر مواجه شدند. حرکت حداقل 14 قطار که در مسیرهای شمال هند حرکت می‌کردند نیز تحت تأثیر قرار گرفتند.

بر اساس اعلام فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی، در حالی که فرودها و برخاست‌ها در فرودگاه دهلی ادامه داشت، پروازهایی که با CAT III مطابقت نداشتند تحت تأثیر گسترش مه غلیظ قرار گرفتند. CAT III یک سیستم ناوبری است که هواپیما را قادر می‌سازد حتی زمانی که دید کم است فرود بیاید.

خطوط هوایی مانند SpiceJet هند نیز در رسانه‌های اجتماعی به مسافران هشدار دادند که پروازها و مسافران از دهلی نو ممکن است به دلیل آب و هوای بد تحت تأثیر قرار گیرند.

به گفته اداره هواشناسی، سایر بخش‌های شمال هند، از جمله ایالت‌های پنجاب و اوتار پرادش، نیز وضعیت مشابهی را در مورد گسترش مه غلیظ در صبح روز سه‌شنبه گزارش کردند و دمای هوا در بیشتر نقاط بین 6 تا 10 درجه سانتی‌گراد بود.

پیامدهای مه غلیظ در دهلی نو

مشکلات تنفسی و قلبی عروقی

ذرات معلق در هوا می‌توانند باعث تحریک ریه‌ها و تشدید بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت شوند. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.

تصادفات رانندگی

مه غلیظ دید را به شدت کاهش می‌دهد و رانندگی را خطرناک می‌کند. این امر می‌تواند منجر به تصادفات رانندگی و جراحات و مرگ‌ومیر شود.

تاخیر در پروازها

مه غلیظ دید را در فرودگاه‌ها کاهش می‌دهد و پرواز هواپیماها را با مشکل مواجه می‌کند. این امر می‌تواند منجر به تاخیر و لغو پروازها و سرگردانی مسافران شود.

کاهش فعالیت‌های اقتصادی

مه غلیظ باعث کند شدن فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. مغازه‌ها و ادارات دیرتر باز می‌شوند و مردم تمایل کمتری به بیرون رفتن از خانه دارند.

مشکلات روحی و روانی

مه غلیظ می‌تواند باعث افسردگی و اضطراب شود. همچنین می‌تواند احساس انزوا و تنهایی را در افراد ایجاد کند.

راه‌های کاهش آلودگی هوا

برای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از وقوع حوادثی مانند آنچه در دهلی نو رخ داد، باید اقداماتی انجام شود. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • استفاده از سوخت‌های پاک‌تر در خودروها و صنایع
  • کاشت درختان و سایر گیاهان برای جذب آلاینده‌ها
  • بهبود سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی
  • افزایش آگاهی عمومی در مورد اثرات آلودگی هوا

اقدامات فوری برای کاهش آلودگی هوا در دهلی نو ضروری است تا از سلامت مردم این شهر محافظت شود.

مه غلیظ در دهلی نو یک مشکل جدی است که سلامت مردم و اقتصاد شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مقامات هندی باید اقداماتی را برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا در دهلی نو انجام دهند. به گزارش تجارت‌نیوز، در سال‌های گذشته تهران نیز در مقاطعی گرفتار پدیده مه غلیظ شده است و اقدامات پیشگیرانه می‌تواند مانع از تبدیل این معضل به چالشی جدی همچون اتفاقی شود که برای ساکنان دهلی نو گرفتار آن هستند. 

خبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.