کد مطلب: ۸۹۳۶۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

همه چیز درباره‌ی آینده زغال سنگ/ مصرف جهانی به بالاترین حد خود می‌رسد

همه چیز درباره‌ی آینده زغال سنگ/ مصرف جهانی به بالاترین حد خود می‌رسد

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد انتظار می‌رود مصرف جهانی زغال سنگ در سال 2023 به بالاترین حد خود برسد. این امر به دلیل افزایش تقاضا در اقتصادهای در حال توسعه به‌ویژه هند و چین، است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید تقاضا در هند و چین رشد می‌کند اما در آمریکا و اتحادیه اروپا کاهش می‌یابد. مصرف جهانی زغال سنگ در سال 2023 به بالاترین حد خود می‌رسد زیرا تقاضا در اقتصادهای در حال توسعه همچنان قوی است.

به نقل از الجزیره، تقاضا برای زغال سنگ در سال 2023 1.4 درصد افزایش یافته و برای اولین بار از 8.5 میلیارد تن فراتر رفته است. زیرا انتظار می‌رود مصرف در هند هشت درصد رشد کند و در چین به دلیل افزایش تقاضای برق و تولید ضعیف انرژی آبی پنج درصد افزایش یابد.

دلایل رشد تقاضا در هند و چین

افزایش تقاضا در هند و چین به دلیل عوامل مختلفی است، از جمله؛

  • رشد اقتصادی
  • افزایش جمعیت
  • افزایش تقاضای برق

زغال سنگ بزرگترین منبع مرتبط با انرژی انتشار دی اکسید کربن است که در کنار سایر گازهای گلخانه‌ای مسئول گرمایش جهانی است.

به گفته آژانس، نیمی از مصرف زغال سنگ جهان از چین تامین می‌شود، بنابراین چشم‌انداز زغال سنگ در سال‌های آینده به طور قابل توجهی تحت تأثیر سرعت استقرار انرژی پاک، شرایط آب‌وهوایی و تغییرات ساختاری در اقتصاد چین قرار خواهد گرفت.

در مقابل، مصرف زغال سنگ در سال جاری در اتحادیه اروپا و آمریکا حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت. این کاهش عمدتاً به دلیل افزایش قیمت زغال سنگ و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر است.

این آژانس اعلام کرد که پیش‌بینی تقاضا در روسیه که در حال حاضر چهارمین مصرف‌کننده بزرگ زغال سنگ است، به دلیل ادامه درگیری در اوکراین دشوار است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که مصرف جهانی زغال سنگ تا سال 2026 کاهش نخواهد یافت. با این حال، افزایش عمده ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سه سال آینده به کاهش مصرف 2.3 درصدی در مقایسه با سال 2023 کمک خواهد کرد.

طبق این گزارش، پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی در سال 2026 به بیش از 8 میلیارد تن برسد. برای دستیابی به اهداف تعیین شده، توافقنامه آب‌وهوای پاریس که در سال 2015 توسط دولت‌هایی که موافقت کردند سوخت‌های فسیلی را به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر در نیمه دوم قرن حذف کنند، منعقد شد. استفاده از زغال سنگ باید با سرعت بیشتری کاهش یابد.

در مذاکرات آب و هوای سازمان ملل متحد COP28 رهبران جهان توافق کردند که برای اولین بار، کشورها را به سمت دور شدن از سوخت‌های فسیلی سوق دهند تا از بدترین اثرات تغییرات آب‌وهوایی جلوگیری شود.

با این حال، این توافق تا آنجا پیش نرفت که به دنبال حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی باشد، که بیش از 100 کشور برای آن درخواست کرده بودند. بلکه خواستار انتقال از سوخت‌های فسیلی در سیستم‌های انرژی، به شیوه‌ای عادلانه و منظم در این دهه بحرانی شد.

هارجیت سینگ، رئیس استراتژی سیاسی جهانی در Climate Action Network International، می‌گوید: «نبود زبان صریح حذف تدریجی در پیش‌نویس قابل توجه است، زیرا اصطلاحی قابل اندازه‌گیری و قطعی‌تر است و پیامی قوی در سطح جهانی درباره دور شدن کامل از سوخت‌های فسیلی ارسال می‌کند.»

مصرف جهانی زغال سنگ در سال 2023 به بالاترین حد خود می‌رسد. این امر عمدتاً به دلیل افزایش تقاضا در اقتصادهای در حال توسعه است. با این حال، کاهش مصرف زغال سنگ در سال‌های آینده در راه است. این کاهش عمدتاً به دلیل افزایش قیمت زغال سنگ و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.