کد مطلب: ۸۹۹۰۹۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

هوش مصنوعی؛ شمشیر دو لبه در مبارزه با تغییرات اقلیمی

هوش مصنوعی؛ شمشیر دو لبه در مبارزه با تغییرات اقلیمی

متخصصان به طور فزاینده‌ای از هوش مصنوعی برای مقابله با تغییرات اقلیمی استفاده می‌کنند اما این فناوری، مشکلات ویژه‌ای در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هوش مصنوعی اکنون سطح بالایی از انتشار کربن دارد اما اگر در تولید آن به جای سوخت‌های فسیلی از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده شود، این مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شود. 

به نقل از سی‌بی‌سی، تغییرات اقلیمی چالش‌های زیادی را برای  کشاورزان ایجاد کرده است؛ از سیل، خشکسالی و بیماری گرفته تا دماهای گرمتر و تغییرات در فصول رشد و برداشت. در چنین شرایطی، کسب و کار کشاورزی به سرعت در حال تغییر است و این بدان معناست که کشاورزان و فناوری باید دائما به روند پیشرفت ادامه دهند.

اما در این میان مشکلی جدی وجود دارد؛ در حالی که هوش مصنوعی به سازگاری و کاهش خطرات تغییرات اقلیمی کمک می‌کند، مشکل انتشار گازهای گلخانه‌ای خاص خود را دارد.

هوش مصنوعی چگونه مصرف انرژی را افزایش می‌دهد؟

پریا دونتی بنیانگذار و رئیس هوش مصنوعی تغییر اقلیمی، یک سازمان خصوصی جهانی که استفاده از این فناوری را در حوزه اقلیم بررسی می‌کند، می‌گوید: «هوش مصنوعی در قالب انواع و اقسام روش‌ها، برای مقابله با تغییرات اقلیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از کمک به پیش‌بینی بهتر انرژی خورشیدی و بادی برای استفاده از آنها در شبکه های برق گرفته تا کمک به نقشه‌برداری با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای جهانی به منظور درک اینکه جنگل‌زدایی در کجا رخ می‌دهد یا انتشار گازهای گلخانه‌ای در چه زمانی رخ می‌دهد.»

اما ماجرا اینجاست که هوش مصنوعی روی کامپیوترها اجرا می‌شود. بسیاری از آن‌ها که در مراکز داده در سراسر جهان میزبانی می‌شوند. با اجرای مدل‌های هوش مصنوعی، آن‌ها به برق نیاز دارند. اگر این برق از شبکه‌ای تامین شود که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند، انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش می‌دهد.

در عین حال، رایانه‌های موجود در آن مراکز داده، گرمای زیادی تولید می‌کنند و نیاز به خنک‌سازی دارند که اغلب به افزایش مصرف برق منجر می‌شود. 

یاسین جرنت محقق نیویورکی می‌گوید: «راه‌اندازی هوش مصنوعی هر برنامه رایانه‌ای دیگری را اجرا می‌کند. شما ورودی دارید، می‌خواهید خروجی داشته باشید و انجام عملیات‌های زیادی برای یک پاسخ به این معنی است که انرژی و الکتریسیته زیادی توسط کامپیوتری که این عملیات را اجرا می‌کند، مصرف می شود.»

مشکل این است که هیچکس واقعاً نمی‌داند که هوش مصنوعی چقدر انتشار گازهای گلخانه‌ای در آن مراکز داده را محاسبه می‌کند.

دونتی ازکمبریج ماساچوست، می‌گوید: «ما واقعاً باید مواظب رشد ردپای انتشارات هوش مصنوعی باشیم؛ در حالی که شفافیت کافی در میان ارائه‌دهندگان مراکز داده در مورد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود ندارد.»

ضرورت استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی

در چنین شرایطی، کارشناسان می‌گویند هوش مصنوعی پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد، اما ابتدا باید تصور بهتری از میزان سهم آن در انتشار گازهای گلخانه‌ای و انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشته باشد.

دونتی می‌گوید: «ما باید شبکه را سبز کرده و برای افزایش کارآمدی مدل‌های هوش مصنوعی تلاش کنیم. اما همچنین، همانطور که باید برای هر بخش انجام دهیم، دوباره ارزیابی کنیم که کدام کاربردها، ارزش برقی را که مصرف می‌کنند دارند.»

در این میان، می‌توان استفاده شخصی از هوش مصنوعی را کاهش داد؛ برای مثال ممکن است اشخاص از ایجاد فیلترها هنگام عکس‌بردازی یا طرح پرسش از چت جی‌پی‌تی لذت ببرند، اما این اقدامات از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای هزینه دارد. در واقع یک مطالعه نشان می‌دهد، هوش مصنوعی برای تولید هر تصویر، انرژی کافی برای شارژ یک تلفن همراه را مصرف می‌کند.

هوش مصنوعی، شمشیر دو لبه‌ای است که می‌تواند هم در مبارزه با تغییرات اقلیمی و هم در تشدید آن نقش داشته باشد. در نتیجه استفاده مسئولانه و آگاهانه از هوش مصنوعی ضروری است.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.