کد مطلب: ۹۰۱۹۶۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا، گامی مثبت برای توسعه پایدار

انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا، گامی مثبت برای توسعه پایدار

قاره سیاه ظرفیت عظیم و در عین حال چالش‌های متعددی برای بهره‌گیری از انرژی پاک دارد. طرح‌های جدیدی برای گسترش انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا در حال اجراست.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر مصر به منظور افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی این کشور، پلتفرمی راه‌اندازی کرده است. این پلتفرم می‌تواند بهره‌مندی از انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا را گسترش دهد. 

به نقل از zawya، پلتفرم مصری که با همکاری چندین سازمان ذیربط توسعه یافته، به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا به طور آسان‌تر از انرژی خورشیدی استفاده کنند.

مزایای پلتفرم جدید مصر در حوزه انرژی‌های پاک

برخی از مزایای این پلتفرم که می‌تواند سهم انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا را صعودی کند، عبارتند از:

- شناسایی و نظارت آسان‌تر بر ایستگاه‌های انرژی خورشیدی،

- اتصال ساده‌تر این ایستگاه‌ها به شبکه ملی برق،

- ارائه سیستم اطلاعاتی بی نقص برای ردیابی پیشرفت پروژه‌ها و رفع موانع،

- ایجاد سیستم قوی برای رسیدگی به شکایات.

پلتفرم مصر چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف از این پلتفرم، کمک به مصر برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار خود، کمک به قاره سیاه برای پاسخگویی پایدار به تقاضای فزاینده انرژی و افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا است.

استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، مانند انرژی خورشیدی، نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی و دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس ایفا می‌کند.

انتظار می‌رود استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، به ویژه انرژی خورشیدی و بادی، در آفریقا به طور قابل توجهی افزایش یابد. بر همین اساس، پلتفرم انرژی خورشیدی مصر گامی مثبت برای توسعه پایدار در این قاره است.

قاره سیاه با رشد سریع جمعیت و تقاضای فزاینده برای انرژی روبرو است. توجه به انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا می‌تواند به این منطقه کمک کند تا به طور پایدار به نیازهای انرژی خود پاسخ دهد.

روند فزاینده بهره‌مندی از انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا

البته آفریقا در سال 2024 به نقطه عطفی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خود رسیده است. پتانسیل فناوری‌های خورشیدی و بادی برای کمک به کاهش شکاف دسترسی به انرژی در این قاره واضح است، اما چالش‌های متعددی برای تسریع در این مسیر وجود دارد.

بر اساس داده های آژانس بین المللی انرژی (IEA)، پیش بینی می‌شود که حدود 660 میلیون نفر در سال 2030 بدون دسترسی باقی بمانند که از این تعداد 85 درصد یا حدود 560 میلیون نفر در جنوب صحرای آفریقا خواهند بود.

انرژی خورشیدی نقشی کلیدی در ایجاد دسترسی مطمئن‌تر به برق ایفا می‌کند، زیرا بیشتر مساحت آفریقا از شرایط عالی برای تولید برق خورشیدی برخوردار است.

لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر بر انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر

اجلاس‌های آب‌وهوایی COP28 و آفریقا که در سال گذشته برگزار شدند، بر اهمیت انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا تأکید کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی می‌کند که برای سرمایه‌گذاری 90 میلیارد دلاری در بخش خصوصی تا سال 2030، به 28 میلیارد دلار کمک مالی سالانه نیاز است که 10 برابر بیشتر از سطح فعلی است.

در سال 2020، حدود 9 درصد از کل انرژی تولیدی در آفریقا از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شد که 6.8 درصد آن مربوط به انرژی آبی بود.

ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در آفریقا از سال 2013 بیش از 24 گیگاوات افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 به 27.3 اگزاژول اضافی (EJ) برسد.

رشد انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا اکنون با کمک پروژه‌های خورشیدی و بادی در مصر، الجزایر، تونس، مراکش و اتیوپی هدایت می‌شود.

آفریقای شمالی در حال حاضر از نظر ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در قاره پیشتاز است و بیشترین افزایش ظرفیت در آینده نزدیک در آفریقای مرکزی مشاهده می‌شود. 

به نقل از بلومبرگ، بدون افزایش فوری و سریع منابع مالی، میلیون‌ها نفر در آفریقا از مزایای انقلاب انرژی‌های تجدیدپذیر محروم می‌شوند.

طرفیت انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا باید تا سال 2030 به 300 گیگاوات افزایش یابد. این قاره باید تا سال 2040، حدود 60 گیگاوات از ظرفیت انرژی‌های فسیلی را کنار بگذارد.

راه‌اندازی پلتفرم انرژی خورشیدی مصر گامی مثبت برای توسعه پایدار در آفریقا است. با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای ظرفیت‌های انسانی، ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا به فعلیت می‌رسد و این قاره به اهداف توسعه پایدار خود دست می‌یابد. 

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.