فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۵۴۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

اروپا در آتش؛ پیشگیری بهتر از اطفاء حریق!

اروپا در آتش؛ پیشگیری بهتر از اطفاء حریق!

آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر اروپا در حال افزایش است و کارشناسان هشدار می‌دهند که اطفای حریق تنها راه حل نیست. آنها می‌گویند سرمایه‌گذاری در پیشگیری، مانند مدیریت جنگل و مشارکت جامعه، بسیار مهم‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که اروپا برای آتش‌سوزی‌های تابستانی آماده می‌شود، حدود 550 آتش‌نشان و 32 هواپیما را در حالت آماده‌باش قرار داده و قصد دارد 600 میلیون یورو بابت هواپیماهای آب‌پاش هزینه کند، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که این پول بهتر است برای پیشگیری هزینه شود.

کمیسیون اروپا اعلام کرد: «اروپا سال گذشته شاهد یکی از بدترین فصل‌های آتش‌سوزی در قرن حاضر بود. بیش از نیم میلیون هکتار در آتش سوخت و منجر به تخلیه گسترده و کشته شدن حداقل 20 نفر در یونان شد.»

گزارش سال 2022 سازمان ملل متحد نشان داد انتظار می‌رود تعداد آتش‌سوزی‌های شدید جنگلی تا سال 2050 تا 30 درصد افزایش یابد و خاموش کردن آتش‌سوزی‌های بزرگ‌تر دشوارتر شود. این امر به دلیل تغییرات آب‌وهوایی است که باعث ایجاد موج‌های گرما و خشکسالی بیشتر در سراسر جهان می‌شود.

لنارچیچ، کمیسر اروپا، می‌گوید: «تغییرات آب‌وهوایی در حال حاضر ده‌ها میلیارد یورو در سال برای اروپا هزینه دارد و اگر کاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سرمایه‌گذاری در پیشگیری انجام نشود، هزینه آن افزایش خواهد یافت.»

آتش‌سوزی جنگل‌ها چه مقدار دی‌اکسید کربن تولید می‌کند؟

به نقل از zawya، سیستم اطلاعات آتش‌سوزی جنگل اروپا اعلام کرد اروپا تابستان گذشته شاهد افزایش شدید مناطق سوخته بود که حدود 20 مگاتن دی‌اکسید کربن تولید کرد؛ یعنی معادل تقریباً یک‌سوم کل انتشارات سالانه هوانوردی بین‌المللی در اتحادیه اروپا.

 Distrelec، شرکتی که سنسورهای هشدار اولیه برای آتش‌سوزی‌های جنگلی را تامین می‌کند، اعلام کرده: «این آتش‌سوزی‌ها حدود 4.8 میلیارد یورو خسارت وارد کرده است.»

کارشناسان جنگلداری می‌گویند سال گذشته، خاک خشک، رطوبت کم و بادهای شدید باعث شعله‌ور شدن آتش‌سوزی‌های بزرگی شد. تکنیک‌های سنتی اطفای حریق هوایی نمی‌توانند با آن مقابله کنند.

پیشگیری بهتر از درمان

تحقیقات بانک جهانی و کمیسیون اروپا نشان می‌دهد هر یک یورو سرمایه‌گذاری در پیشگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌تواند بین 4 تا 7 یورو در خسارات صرفه‌جویی کند. با این حال، در حال حاضر، اکثر بودجه‌ها به جای پیشگیری به اطفای حریق اختصاص می‌یابد.

به عنوان مثال، بیش از 80 درصد از بودجه حفاظت از آتش یونان در سال 2022 برای مهار آتش‌سوزی‌ها هزینه شد. پرتغال که در سال 2017 شاهد آتش‌سوزی‌های ویرانگری بود، تا سال 2019 به تقسیم 50:50 هزینه‌ها بین اقدامات پیشگیری و اطفای حریق دست یافت.

کارشناسان می‌گویند، مشارکت دادن جوامع محلی، به‌ویژه در مناطق روستایی، در اقدامات پیشگیرانه ضروری است. این امر به آنها احساس مالکیت و انگیزه برای مدیریت زمین‌های خود می‌دهد و در نتیجه آتش‌سوزی‌های کمتری رخ می‌دهد.

با این حال، سیاست‌های آب‌وهوایی اتحادیه اروپا، از جمله تلاش‌های احیای طبیعت برای مقاوم‌تر کردن جنگل‌ها در برابر آتش‌سوزی، از سوی کشاورزان که از این هزینه‌ها خشمگین هستند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

کمیسر اتحادیه اروپا در امور مدیریت بحران، یانز لنارچیچ، می‌گوید بازسازی طبیعت ضروری است، اما کشاورزان باید از نظر مالی حمایت شوند. او تاکید می‌کند که گذار به سمت یک اقتصاد سبز برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و جلوگیری از فاجعه‌های بدتر در آینده حیاتی است.

در حالی که اروپا برای فصل آتش‌سوزی‌های تابستانی آماده می‌شود، سرمایه‌گذاری در پیشگیری به جای صرف هزینه‌های بیشتر برای اطفای حریق، اقدامی عاقلانه و بلندمدت برای مقابله با خطر فزاینده آتش‌سوزی‌های جنگلی است.

گذر به سوی یک اقتصاد پایدار و سازگار با آب‌وهوا چالش‌هایی به همراه دارد، اما سرمایه‌گذاری در پیشگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی گامی ضروری در جهت محافظت از مردم، اموال و محیط‌زیست در برابر خطرات فزاینده تغییرات آب‌وهوایی است.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.