خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۴۲۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آمریکا با حذف دی‌اکسید کربن از دریا، به جنگ تغییرات اقلیمی می‌رود!

آمریکا با حذف دی‌اکسید کربن از دریا، به جنگ تغییرات اقلیمی می‌رود!

سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا و وزارت انرژی آمریکا توافقنامه‌ای را برای پیشبرد حذف دی اکسید کربن دریایی امضا کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین چالش‌های قرن حاضر است و نیازمند راه‌حل‌های نوآورانه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حذف دی‌اکسید کربن از جو می‌باشد. در این راستا، سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) و وزارت انرژی آمریکا (DOE) با امضای یک تفاهم‌نامه (MOA) همکاری خود را برای تحقیق و توسعه در زمینه حذف دی‌اکسید کربن دریایی آغاز کرده‌اند. این توافقنامه یک گام مهم در جهت دستیابی به هدف دولت بایدن برای رسیدن به انتشار خالص صفر گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 محسوب می‌شود.

به نقل از NOAA، امضای این تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) و وزارت انرژی آمریکا (DOE) به منظور به اشتراک گذاشتن تخصص و جلوگیری از کارهای تکراری صورت گرفته است. این تفاهم‌نامه تاکید می‌کند که ترکیب دانش علوم اقیانوسی سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) با توانمندی‌هایوزارت انرژی آمریکا (DOE) در زمینه حذف دی‌اکسید کربن و علوم و فناوری انرژی، یک راه موثر برای پیشبرد علم حذف دی‌اکسید کربن دریایی و تقویت روابط موجود بین دو سازمان خواهد بود.

ریک اسپینراد، مدیر اقیانوسی سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا(NOAA) ، اشاره کرد که علم به وضوح نشان می‌دهد برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 یا حتی 2 درجه سانتی‌گراد، نه تنها باید انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به سرعت کاهش دهیم، بلکه باید دی‌اکسید کربن را نیز از جو حذف کنیم. این تفاهم‌نامه با استفاده از نقاط قوت بزرگ سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) و وزارت انرژی آمریکا(DOE) ، به توسعه تحقیقات و فناوری‌های لازم برای حذف دی‌اکسید کربن دریایی کمک خواهد کرد.

دکتر گری ریچموند، معاون وزیر علوم و نوآوری DOE، نیز تاکید کرد که روش‌های حذف دی‌اکسید کربن می‌توانند صدها میلیون تن از این گاز مضر را کاهش و حذف کنند.

وزارت انرژی آمریکا (DOE) مشتاق است تحت این تفاهم‌نامه با سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) همکاری کند تا تلاش‌های تحقیق و توسعه مشترک در زمینه حذف دی‌اکسید کربن دریایی و کاهش اثرات مضر تغییرات اقلیمی را پیش ببرد.

اقیانوس‌ها به طور طبیعی حدود یک سوم دی‌اکسید کربن منتشر شده توسط انسان را جذب می‌کنند و این پتانسیل را دارند که بیش از 17 برابر بیشتر از خاک و زمین کربن در خود نگه دارند. افزایش جذب دی‌اکسید کربن به اقیانوس از طریق حذف دی‌اکسید کربن دریایی از طریق روش‌های بیولوژیکی، شیمیایی و مهندسی می‌تواند به حفظ آب‌وهوا کمک کرده و مشکلات موجود مانند اسیدی شدن سطح اقیانوس را برطرف کند.

چهار مسئولیت اصلی این تفاهم‌نامه

بر اساس این تفاهم‌نامه، سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) و وزارت انرژی آمریکا (DOE) چهار مسئولیت اصلی را برعهده گرفته‌اند.

هماهنگی و همکاری: همکاری بین دو سازمان برای تسهیل تحقیق و توسعه در زمینه حذف دی‌اکسید کربن دریایی.

تسریع زیرساخت‌های تحقیق و توسعه: ایجاد امکانات تحقیقاتی، مدیریت داده‌ها و انجام مطالعات امکان‌سنجی.

توسعه پروتکل‌ها: ایجاد پروتکل‌های علمی و ایمنی برای حذف دی‌اکسید کربن دریایی که به نفع اکوسیستم، جامعه و اقتصاد باشد.

پتانسیل همکاری بیشتر: ایجاد زمینه‌های همکاری بیشتر بین دو سازمان در آینده.

این توافقنامه اولین مشارکت رسمی بین سازمانی در زمینه حذف دی‌اکسید کربن دریایی است که تلاش‌های هماهنگی دولت آمریکا را از طریق کمیته اقدام سریع حذف دی‌اکسید کربن دریایی شورای ملی فناوری علمی تقویت می‌کند.

تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) و وزارت انرژی آمریکا (DOE) برای تحقیق و توسعه در زمینه حذف دی‌اکسید کربن دریایی یک گام مهم در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی است. این همکاری نه تنها به پیشرفت علم در این زمینه کمک می‌کند، بلکه می‌تواند راه‌حل‌های موثری برای کاهش دی‌اکسید کربن و بهبود کیفیت محیط‌زیست ارائه دهد. با بهره‌گیری از تخصص دو سازمان در علوم اقیانوسی و فناوری انرژی، این توافقنامه می‌تواند به دستیابی به اهداف بلندمدت در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ آب و هوای پایدار کمک کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.