فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۱۹۷۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بانک جهانی ۱.۵ میلیارد دلار به تقویت بازار کربن و هیدروژن سبز هند اختصاص می‌دهد

اقدامات هند در سال ۲۰۲۳ منجر به راه‌اندازی مناقصه‌های سالانه ۵۰ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر شد

بانک جهانی 1.5 میلیارد دلار به تقویت بازار کربن و هیدروژن سبز هند اختصاص می‌دهد

سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری بانک جهانی در هند، فرصت‌های شغلی جدیدی در بخش انرژی پاک ایجاد می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک جهانی به‌تازگی اعلام کرد 1.5 میلیارد دلار به تقویت بازار کربن و هیدروژن سبز هند اختصاص داده است. این بودجه که در 29 ژوئن تصویب شد، به منظور توسعه بازار هیدروژن سبز، افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر و تامین مالی پروژه‌های کم‌کربن در هند اختصاص داده شده است. این سرمایه‌گذاری بخشی از فاز دوم برنامه‌ای بزرگ‌تر برای توسعه انرژی کم‌کربن در این کشور است.

برنامه سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری

هند به عنوان یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد جهان، نیاز به توسعه سریع انرژی‌های تجدیدپذیر دارد تا رشد اقتصادی خود را از انتشار گازهای گلخانه‌ای جدا کند. برنامه جدید عبارت است از:

تولید هیدروژن سبز: هدف تولید سالانه 450 هزارتن هیدروژن سبز و 1500 مگاوات الکترولیز تا سال مالی 2025-2026 است. این برنامه هزینه‌های لازم برای آخرین فناوری‌های تولید هیدروژن سبز را پوشش می‌دهد.

افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر: این برنامه شامل تشویق به استفاده از راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی باتری و اصلاحات در کد شبکه برق هند برای یکپارچه‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر است. هدف این اقدامات کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا 50 میلیون تن سالانه است.

توسعه بازار ملی اعتبار کربن: این برنامه همچنین به توسعه بازار ملی اعتبار کربن در هند کمک می‌کند.

آگوست تانو کوامه، مدیر بانک جهانی برای هند، می‌گوید: «بانک جهانی از ادامه حمایت از استراتژی توسعه کم‌کربن هند که به دستیابی به هدف خالص صفر این کشور و ایجاد مشاغل انرژی پاک در بخش خصوصی کمک خواهد کرد، خرسند است. در واقع، هر دو عملیات اول و دوم تمرکز زیادی بر افزایش سرمایه‌گذاری خصوصی در هیدروژن سبز و انرژی‌های تجدیدپذیر دارند.»

دستاوردهای مرحله اول

سال گذشته، بانک جهانی اولین فاز این برنامه را با بودجه 1.5 میلیارد دلاری تصویب کرد. این فاز شامل تسهیل معافیت‌های هزینه انتقال انرژی‌های تجدیدپذیر و ایجاد چارچوب قانونی برای بازار ملی اعتبار کربن بود. این اقدامات منجر به راه‌اندازی مناقصه‌های سالانه 50 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر شد.

اهمیت توسعه بازار هیدروژن سبز

بانک جهانی تاکید کرده است این برنامه به افزایش سرمایه‌گذاری خصوصی در هیدروژن سبز و انرژی‌های تجدیدپذیر کمک می‌کند. همچنین این برنامه به ایجاد مشاغل در بخش انرژی پاک و دستیابی به اهداف مشارکت‌های تعیین شده ملی (NDCs) هند منجر خواهد شد.

چشم‌انداز آینده انرژی‌های تجدیدپذیر در هند

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید ناخالص داخلی هند در سال 2023 به میزان 7.8 درصد رشد کرد و این کشور را به سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد جهان تبدیل کرد. پیش‌بینی می‌شود تقاضای انرژی در هند تا سال 2050 به دلیل شهرنشینی و افزایش تقاضا برای برق، سیمان و فولاد افزایش یابد. به همین دلیل، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دستیابی به صفر خالص تا سال 2070 برای این کشور ضروری است.

هند در حال افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های خورشیدی و بادی است و برنامه‌های قوی در بهره‌وری انرژی و سیاست‌های جدید هیدروژن دارد. این کشور همچنین در ژانویه 2023 وارد بازار اوراق قرضه سبز شد و اوراق قرضه به ارزش یک میلیارد دلار منتشر کرد. این امر باعث افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی پاک شده و به 68 میلیارد دلار در سال 2023 رسیده است. سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی نیز به 33 میلیارد دلار افزایش یافته است. برای دستیابی به اهداف انرژی و آب‌وهوا، هند باید سرمایه‌گذاری در انرژی پاک را تا سال 2030 دو برابر کند. کاهش هزینه‌های سرمایه کلید تحقق این امر است.

به نقل از carboncredits، تا مارس 2024، انرژی حرارتی هند 56 درصد از ظرفیت نصب‌شده را تشکیل می‌دهد، در حالی که منابع انرژی تجدیدپذیر 32 درصد، برق آبی 11 درصد و انرژی هسته‌ای 2 درصد سهم دارند. بانک جهانی با این وام عظیم از این انتقال حمایت کرده است.

با سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری بانک جهانی، هند می‌تواند تعهد خود به افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر را تا سال 2030 به بیش از 500 گیگاوات تحقق بخشد. این برنامه‌ها با همکاری شرکت‌های بزرگ انرژی مانند تاتا، آدانی و ریلاینس، هند را در مسیر دستیابی به اهداف بلندپروازانه‌اش در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر قرار می‌دهد. این سرمایه‌گذاری نه‌تنها به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند بلکه فرصت‌های شغلی جدیدی در بخش انرژی پاک ایجاد و اقتصاد هند را به سمت پایداری بیشتر هدایت می‌کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.