خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۹۳۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

دمای ۶۲ درجه، نفس‌ها را در سینه حبس کرد؛ دبی و کویت در چنگال جهنم!

دمای 62 درجه، نفس‌ها را در سینه حبس کرد؛ دبی و کویت در چنگال جهنم!

در 17 جولای، دمای هوای دبی به 62 درجه سانتی‌گراد افزایش یافت. این رقم به حد تخمینی تحمل حرارت انسان نزدیک می‌شود. شرایط آب‌وهوایی که در آن گرما و رطوبت بالا به طور همزمان افزایش می‌یابد به‌ویژه کشنده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در ماه‌های اخیر، شهرهای دبی و کویت تحت تاثیر موج گرمای شدیدی قرار گرفته‌اند که شرایط خطرناکی برای ساکنان ایجاد کرده است. ترکیب دمای بالا و رطوبت شدید باعث شده احساس گرما به حد مرگبار برسد و مقامات هشدارهای جدی صادر کنند.

کویت در ماه ژوئن با ثبت 49.3 درجه سانتی‌گراد در فرودگاه بین‌المللی سومین منطقه گرم در جهان شد. هفته گذشته دوباره به 51 درجه سانتی‌گراد رسید که نزدیک به رکورد 54 درجه سانتی‌گراد در کشور بود.

دبی نیز تحت تاثیر موج گرمای وحشیانه قرار گرفته است. به گفته سرویس‌های هواشناسی مستقر در آمریکا، اگرچه جیوه فقط به 43 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، اما احساس می‌شود دمای آن به 62 درجه سانتی‌گراد رسیده است.

این رقم بسیار خطرناک به دلیل ترکیب دمای شدید هوا و رطوبت بالاست که شاخص گرمایی بسیار گرم‌تر از دمای ثبت‌شده هوا ایجاد می‌کند.

دو کشور در حال مبارزه با گرمای سوزان هستند و دمای هوا به مرزی نزدیک می‌شود که بیرون رفتن از آن می‌تواند جان افراد را تهدید کند.

شرایط خطرناک گرما و رطوبت دبی

به نقل از یورونیوز، در 17 جولای، دمای هوای دبی به 62 درجه سانتی‌گراد افزایش یافت. این رقم به حد تخمینی تحمل حرارت انسان نزدیک می‌شود. شرایط آب‌وهوایی که در آن گرما و رطوبت بالا به طور همزمان افزایش می‌یابد به‌ویژه کشنده است.

دمای حباب مرطوب هم گرما و هم رطوبت را در نظر می‌گیرد و اگر انسان بیش از 6 ساعت در معرض آن قرار گیرد، دمای 35 درجه سانتی‌گراد یا بیشتر برای او کشنده خواهد بود.

وقتی رطوبت به 100 درصد می‌رسد، تبخیر عرق متوقف می‌شود به این معنی که بدن نمی‌تواند خود را خنک کند. اگر فردی برای مدت طولانی در معرض این شرایط قرار گیرد، می‌تواند کشنده باشد.

تاثیرات جغرافیایی و شهری

دبی مستعد این شرایط خطرناک است تا حدی به دلیل موقعیت جغرافیایی نزدیک به استوا که دمای بالا را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و نزدیکی آن به خلیج فارس که رطوبت بالایی نیز به همراه دارد.

با این حال، عامل مهم دیگر اثر جزیره گرمایی شهری است. سطوح شهر دبی گرما را جذب و حفظ می‌کند و باعث می‌شود مناطق شهری گرم‌تر از مناطق روستایی اطراف باشند.

دبی و کویت چگونه با دمای مرگبار کنار می‌آیند؟

مقامات دبی هشدارهایی صادر کرده‌اند و به ساکنان و گردشگران توصیه کرده‌اند برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از گرما اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. از مردم خواسته می‌شود در گرم‌ترین ساعات روز در محیط‌های دارای تهویه مطبوع بمانند و از انجام فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند. با این حال، نگرانی‌ها در مورد ایمنی کارگران در فضای باز پابرجاست.

در کویت، دولت توصیه‌های مشابهی صادر کرده و به شهروندان می‌گوید از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنند و مراقب خطرات گرمازدگی و گرمازدگی باشند.

در طول موج‌های گرمای قبلی، مقامات عملیات روزانه در سایت‌های ساخت‌وساز و سایر مکان‌های کار در فضای باز را به حالت تعلیق درآوردند.

تبعات محیط‌زیستی امواج گرما چیست؟

با افزایش مصرف انرژی، گرمای شدید بر محیط‌زیست نیز تاثیر می‌گذارد. مصرف برق در دبی به رکورد مگاوات در ساعت رسید زیرا مردم برای مقابله با دمای بالاتر سیستم تهویه مطبوع را تنظیم کردند.

در کویت، افزایش استفاده از برق حاصل از تهویه مطبوع باعث خاموشی شده است. مقامات از شهروندان می خواهند در صورت امکان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا از بارگذاری بیش از حد شبکه‌های برق جلوگیری شود. پیش‌بینی می‌شود در دبی و کویت، گرمای شدید تا چند روز آینده ادامه یابد.

شرایط آب و هوایی خطرناک در دبی و کویت نشان‌دهنده تاثیرات جدی تغییرات آب و هوایی است. مقامات و ساکنان باید اقدامات پیشگیرانه‌ای برای محافظت از سلامت خود انجام دهند. همچنین این وضعیت نیاز به توجه بیشتر به راهکارهای کاهش تاثیر گرمای شدید و بهبود زیرساخت‌های شهری برای مقابله با چنین شرایطی را نشان می‌دهد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.