فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۳۱۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

۲۰۲۴ سال تاریخی برای شکستن رکورد دمایی/ جهان در تب می سوزد

2024 سال تاریخی برای شکستن رکورد دمایی/ جهان در تب می سوزد

افزایش بی‌سابقه دمای جهانی در سال 2024 زنگ خطری برای بشریت است. این پدیده نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی یک چالش مهم محسوب می‌شود که نیازمند اقدامات جهانی و فوری است. برای مقابله با این چالش، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش آگاهی عمومی در مورد تغییرات اقلیمی ضروری است.

به گزارش تجارت نیوز،

سال 2024 یکی از گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده در تاریخ زمین به شمار می‌آید. این افزایش بی‌سابقه دما نگرانی‌های جدی‌ای در مورد تغییرات اقلیمی و آثار آن بر کره زمین ایجاد کرده است. در این مقاله، دلایل علمی پشت این پدیده و پیامدهای آن برای آینده سیاره ما بررسی خواهد شد.

دلایل افزایش دما

گرمایش جهانی: فعالیت‌های انسانی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو شده است. این گازها مانند یک پتو عمل می‌کنند و گرمای خورشید را در جو زمین به دام می‌اندازند و در نتیجه دمای کره زمین افزایش می‌یابد.

پدیده ال‌نینو: ال‌نینو یک پدیده طبیعی است که هر چند سال یک‌بار رخ می‌دهد و باعث افزایش دمای سطح آب در اقیانوس آرام می‌شود. این پدیده بر الگوهای آب و هوایی سراسر جهان تاثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث افزایش دمای جهانی شود.

کاهش یخ‌های قطبی: افزایش دمای هوا باعث ذوب شدن یخ‌های قطبی شده است. یخ‌ها نور خورشید را بازتاب می‌دهند، اما با کاهش آنها، مقدار بیشتری از نور خورشید جذب اقیانوس‌ها می‌شود که این امر باعث افزایش دمای آب‌وهوا می‌شود.

رکورد دما شکسته شد؟

به نقل از اکونومیست، برای برخی از اروپایی‌ها ممکن است باور این موضوع سخت باشد که زمین رکورد دمای جدیدی را شکسته است. در حالی که بخش‌هایی از آمریکا، آسیا، خاورمیانه و در واقع جنوب اروپا متحمل موج‌های گرمای مرگبار شده‌اند، بسیاری از کشورهای اروپایی تحت تاثیر بارندگی‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌اند که تابستان را دل‌انگیز کرده است. دما در بخش‌هایی از اروپای غربی در ماه ژوئن حدود یا کمتر از میانگین بوده است. اما آمار‌های کوپرنیک نشان می‌دهد در سطح جهانی، این برنامه در حال افزایش است. میانگین رکورد جهانی دمای هوا در دو روز متوالی شکسته شده است. در 22 جولای دمای هوا به 17.16 درجه سانتی‌گراد رسید که رکورد 17.09 درجه سانتی‌گراد را که یک روز قبل ثبت شده بود شکست. رکورد قبلی 17.08 درجه سانتی‌گراد تنها از 6 جولای 2023 باقی مانده بود.

عامل اصلی گرما؛ ال‌نینو

بزرگ‌ترین تاثیر بر دمای زمین، فارغ از گرم شدن کره زمین، ال‌نینو است، یک پدیده طبیعی که بر الگوهای آب‌وهوا در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد. ال‌نینو منجر به رکوردشکنی دما در سال 2023 شد و اخیراً به پایان رسیده است. یکی از مناطقی که میانگین جهانی را بالا می‌برد قطب جنوب است.

سال 2023 دمای جهانی در چهار روز متوالی به بالاترین حد خود رسید. در سال 2016 این رکورد هفت بار و سال 1998 شش بار شکسته شد. این سومین سالی است که رکوردهای ثبت‌شده یک سال قبل شکسته می‌شود.

اکنون جهان برای 13 ماه متوالی شاهد دمای ماهانه بی‌سابقه بوده است. هر ماه از جولای سال گذشته بیش از 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از دمای معمول در ماه مربوطه در نیمه دوم قرن 19 بوده است. با توجه به اینکه در توافقنامه پاریس در سال 2015، رهبران جهان وظیفه پیگیری تلاش‌ها برای محدود کردن افزایش دما به 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن را برای خود تعیین کردند، آیا این بدان معناست که تلاش‌های آنها به طور قطعی شکست خورده است؟ به طور گسترده توافق شده است که تا وقتی یک روند چندساله سطح 1.5 درجه سانتی‌گراد را نشکند، از این محدودیت عبور نخواهد کرد.

نیمه دوم سال ممکن است مانند نیمه اول فوق‌العاده نباشد. سازمان جهانی هواشناسی پیش‌بینی می‌کند ۷۰ درصد احتمال دارد لانینا بین آگوست و نوامبر آغاز شود. 

افزایش بی‌سابقه دمای جهانی در سال 2024 زنگ خطری برای بشریت است. این پدیده نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی یک چالش مهم محسوب می‌شود که نیازمند اقدامات جهانی و فوری است. برای مقابله با این چالش، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش آگاهی عمومی در مورد تغییرات اقلیمی ضروری است.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.