خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۳۲۶۶۴

تکذیبه‌ها و راستی‌آزمایی‌های پسامناظره

تکذیبه‌ها و راستی‌آزمایی‌های پسامناظره

ادعاهای برخی کاندیداها در مناظره سوم، واکنش برخی از دستگاه‌های اجرایی کشور را در برداشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، مناظره‌های تلویزیونی نامزدها در حالی به اتمام رسید که تنها تفاوت سومین مناظره انتخاباتی با دو برنامه قبل، در موضوع مورد بحث این برنامه بود. همانند مناظره‌های پیشین، کمتر شاهد ارائه برنامه از سوی کاندیداها بودیم و بیشتر نظاره‌گر حملات گاه و بی‌گاه نامزدها به یکدیگر و «بگم بگم‌»های انتخاباتی بودیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت، بعد از اتمام مناظره، دستگاه‌های اجرایی کشور به برخی ادعاهای کاندیداها واکنش نشان دادند.

واکنش گمرک ایران به ادعای مناظره‌ای میرسلیم

مصطفي آقاميرسليم در بخشي از اظهارات مناظره‌ای خود، در شرايطي امكانات مبارزه با قاچاق را نقد كرد كه طی سال‌های گذشته بر اساس اعلام دفتر منطقه‌ای مبارزه با قاچاق و تخلفات سازمان‌ جهاني گمرک (رايلو)، ايران در ميان سه كشور مبارزه با قاچاق دنيا بوده‌ است.

اين ادعا، در حالي از سوی اين نامزد انتخاباتي مطرح شد كه گمرک جمهوری اسلامي ايران به دنبال بیانات مقام معظم رهبري در روزهاي نخست سال جاري مبني بر تجهيز گمركات به دستگاه‌هاي ايكس‌ري، اقدام به برنامه‌ريزي براي خريد ١٩ دستگاه ايكس‌ري كرده است. اين 19 دستگاه ایکس‌ری کانتینری دیگر در مرحله خرید، حمل و در مرحله تجهیز سازه است که شامل دو دستگاه ایکس‌ری پیشرفته پرسرعت در مراحل تحویل به گمرک بوده و یکی از آنها تحویل و به بندر عباس منتقل گردیده است. با انجام تشریفات قانونی تعدادی از آنها از طریق بومی‌سازی و استفاده از توان صنایع داخلی و دانش و تخصص مهندسین کشور و امکانات داخل صورت پذیرفته است و اواخر سال گذشته سفارش تولید 5 دستگاه ایکس‌ری کامیونی به وزارت دفاع داده شده و قرارداد آن نیز منعقد شده است.

علاوه بر پیاده‌سازی سامانه‌های مکانیزه و نیز سامانه جامع گمرکی که از جمله اقدامات موثر صورت پذیرفته طی سال‌های اخیر در جهت مبارزه مجدانه با قاچاق کالا و مواد‌مخدر است، اعمال مدیریت ریسک، تقاطع‌گیری اطلاعاتی، بهره‌گیری از تجهیزات کنترلی پیشرفته و سگ‌های مواد‌یاب و… منجر به کشف قابل توجهی در قاچاق کالا و مواد‌مخدر و همچنین قاچاق انسان نیز گردید.

در این راستا گمرک جمهوری اسلامی ایران، طی سال‌های اخیر تعداد ۵ دستگاه ایکس ری کامیونی از محل منابع مالی داخلی خود خریداری و در گمرکات اجرایی نصب کرده است و در حال حاضر تعداد ۱۲ دستگاه ایکس‌ری کامیونی در گمرکات فعال و در حال بهره‌برداری است که در سال‌های اخیر به دو برابر افزایش یافته است. همچنین دو دستگاه ایکس‌ری پیشرفته پرسرعت در مراحل تحویل به گمرک بوده و انجام تشریفات قانونی تامین 5 دستگاه دیگر از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استفاده از دانش و تخصص مهندسین داخلی و امکانات داخل کشور صورت پذیرفته است.

از سوی دیگر بهره‌برداری بهینه از دستگاه‏‌های کنترلی پیشرفته در جهت کشف قاچاق انسان در سال 1395 منجر به کشف 50 مورد قاچاق انسان در گمرک بازرگان شده است. تعداد سگ‌های موادیاب 21 قلاده آماده به کار که 10 قلاده در سال 95 خریداری و آموزش داده شده است. علاوه بر این در حال حاضر 89000 دستگاه موقعیت‌یاب (GPS) برروی کامیون‌های ترانزیتی نصب و تبادل اطلاعات آنها با سامانه‌های موجود امکان‌پذیر است.

استفاده از پلمب الکترونیکی در محموله‌های ترانزیتی و به‌کارگیری تکنولوژی RFID جهت کنترل پته‌های عبور محموله‌های وارداتی در گلوگاه‌های نیروی انتظامی از دیگر اقدامات صورت‌‌پذیرفته است.

همچنین، به منظور اقدامات پیشگیرانه با صدور بخش‌نامه‏‌های متعدد در ارتباط با اجرای صحیح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آموزش مداوم کارکنان و راه‌اندازی و بهره‌برداری از سامانه جعل و سایر اقدامات مقتضی، سعی در کاهش قاچاق کالا و تخلفات مربوطه شده است. با نگاهی گذرا به آمار‌های مربوط شاهد نتایج این اقدامات خواهیم بود.

تعداد پرونده‏‌های قاچاق کالا در سال 1395 در حدود 1676 فقره به ارزش تقریبی 1996 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال 1394 علیرغم کاهش 1.8% در تعداد پرونده‌ها، 51.4%درصد در ارزش کالا افزایش داشته است. در گذشته به علت عدم وجود سیستم‌های کنترلی و نظارت لازم بر تشریفات گمرکی میزان ارزش کل پرونده‌های قاچاق مکشوفه 400 میلیارد ریال بوده است. در حالی که با اجرای سامانه‌های الکترونیکی و اصلاح و کنترل فرآیند‌ها در سال 1394 این شاخص به رقم 1623 میلیارد ریال افزایش یافته که حاکی از رشد بالغ بر 300 درصدی است.

میزان کشفیات انواع مواد مخدر، روانگردان و پیش‌سازهای مواد مخدر طی سال 95 به میزان 28 تن بوده و مطابق با آخرین گزارش منتشره توسط دفتر اطلاعات منطقه‌اي سازمان جهانی گمرک (RILO A/P)، کشور ايران بيشترين کشفیات قاچاق کالا و مواد مخدر را در بین کشورها به خود اختصاص داده و در رتبه سوم قرار گرفته است.

قاچاق 100 کانتینر کالا تکذیب شد

گمرک بندر شهید رجایی نیز ادعای یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مناظره دیروز را، پیرامون کشف ۱۰۰ کانتینر کالای قاچاق در بندر شهید‌ رجایی تکذیب کرد.

روابط عمومی گمرک شهید رجایی بندر‌عباس، در جوابیه‌ای اعلام کرد: راجع به تعداد ۱۰۰ كانتينر مورد ادعا لازم به ذكر است، موضوع توسط كارشناسان خبره و ارشد گمرك جمهوري اسلامي ايران مورد بررسي قرار گرفت و مشخص گرديد؛ اساسا قبل از بيان اين موضوع توسط فرماندهي انتظامي هرمزگان و به حكايت اعلام جرم‌های ارسالي از سوي گمرك شهيد رجايی بندر‌عباس به دادستان بندر‌عباس، گمرك شهيد‌ رجايی در مورد تعداد ١٦ كانتينر متعلق به شركت بازرگانی ا.م.ج و تعداد ۲۷ كانتينر متعلق به شركت آ.ت.ت.ش و همچنين، تعداد ٣٦ كانتينر مربوط به شركت ك ، نسبت به كشف كالا اقدام و نزد مرجع قضايي اعلام جرم نموده و خواهان تعقيب كيفری متهمان شده است و اصولا قبل از بيان موضوع توسط نيروي انتظامي، كشف و اعلام جرم به دادستاني بندر‌عباس توسط گمرك صورت پذيرفته است.

متعاقب اعلام كشف بي‌سابقه قرن توسط نيروي انتظامي هرمزگان، مدیر‌ کل مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته گمرک به بازپرس شعبه دهم دادسراي بندر‌عباس مراجعه نمود و خواهان ارائه مدارك مورد ادعای ناجا شد. و نهایتا از تعداد كانتينرهای مورد ادعاي ناجا اسناد و مدارک تعدادی از کانتینرهای ادعایی به گمرک ارسال گردید که فقط شامل ٨ دستگاه کانتینر بود، كه در خلال بررسي اسنادی، هيات كارشناسي گمرك اعلام كرد كه قاچاق است و به گمرک شهید‌ رجایی اعلام گردید كه اعلام جرم نمايد و مابقي اصلا قاچاق نبوده است.

نکته مهم‌تر اینکه این تعداد کشفیات نیز بدون دستاورد‌های دولت یازدهم و تجهیز گمرک به سامانه‌های هوشمند الکترونیکی، امکان رصد و کنترل و رهگیری نداشت.

ذكر اين نكته ضروري است كه طبق ماده ٣ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز بيش از ٢٠ دستگاه متولي امر مبارزه با قاچاق است، حتی بخش خصوصی و صرفا گمرک متولی این امر نیست.

سازمان خصوصی‌سازی هم میرسلیم را بی‌جواب نگذاشت

در دولت یازدهم، در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، شیوه غلط دولت قبل برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به صورت واگذاری مستقیم شرکت‌ها به نهادهای عمومی و شبه‌دولتی بابت رد دیون دولت، اصلاح شد و خصوصی‌سازی فقط به بخش خصوصی واقعی کشور هدف قرار گرفت و درصد حضور بخش خصوصي واقعي در دولت يازدهم به بيش از ٣/٥ برابر دولت قبل رسيد. اين از افتخارات دولت تدبير و اميد بود كه به بخش خصوصي واقعي اهميت داد و حضور بخش خصولتي‌ها و نهادهاي عمومي را بسيار كاهش داد.

میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیش از ادعای رئیسی است

وزارت اقتصاد در اطلاعیه‌ای ادعای آقای رییسی در خصوص میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را نادرست خواند و میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را، بیش از ۱۱ میلیارد دلار اعلام کرد که تاکنون بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آن جذب و وارد کشور شده است.

بانک‌مرکزی چه مقدار تسهیلات ازدواج پرداخت کرد؟

متن جوابیه بانک مرکزی به شرح زير است:

نظام بانکی با وجود تنگناهای مالی و اعتباری و به ویژه در سال‌های اخیر از خود عملکرد مناسبی را نشان داده است و این امر شایسته تقدیر است. بر این اساس از ابتداي سال 1388 تا پايان سال 1391 تعداد 4.545.987 فقره بالغ بر مبلغ 111.440 ميليارد ريال پرداخت شده؛ این در حالی است که از ابتداي سال 1392 تا پايان سال 1395 تعداد 4.112.146 فقره بالغ بر مبلغ 191.603 ميلياردريال تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج در اختیار متقاضيان قرار گرفته است.

این رقم در مقایسه با دوره 4 ساله از ابتدای سال 1388 تا پایان سال 1391 که مبلغ تسهیلات پرداختی حدود 11 هزار میلیارد تومان است، نشان می‌دهد مبلغ تسهیلات پرداختی در دوره دولت یازدهم در مقایسه با دوره قبل، رشد بیش از 70 درصدی داشته است.

به گواه آخرین آمارهای بانک‌مرکزی تا تاريخ 30/12/1395 تعداد متقاضيان در صف برابر با 483.885 نفر هستند، که از این تعداد 167.015 نفر از افراد ياد شده در مراحل تکميل پرونده و انعقاد قرارداد برای اخذ تسهيلات قرض الحسنه ازدواج قرار دارند. براساس آمار در پایان سال 1391، بیش از 837 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج بودند اما در پایان سال 1395 تنها 483 هزار و 885 نفر منتظر دریافت این تسهیلات بودند که کاهش چشمگیر بیش از 40 درصدی داشته است. البته از تعداد منتظران در صف، تعداد 167.015 نفر در مراحل تکميل پرونده و انعقاد قرارداد برای اخذ تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار دارند.

علاوه بر این حسب ماده 50 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران ، سقف فردي تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج ايثارگران از تير ماه سال 1394 به ميزان دو برابر تسهيلات افراد عادي افزايش يافت که طي سال‌هاي 1394 و 1395 تعداد 44.558 نفر جمعاً به مبلغ 7.161ميلياردريال از تسهيلات مذکور بهره‌مند شده‌اند.

نظام بانکی از ابتدای راه اندازی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان سال 1395 مجموعاً تعداد 8.668.133 فقره بالغ بر 303.044 میلیارد ریال تسهیلات ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.