خبر مهم:

کد مطلب: ۲۳۸۶۰۳

ارزش پول ملی با توسعه سرمایه‌گذاری و رونق تولید حفظ می‌شود

ارزش پول ملی با توسعه سرمایه‌گذاری و رونق تولید حفظ می‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: ارزش پول ملی با توسعه سرمایه‌گذاری و رونق تولید حفظ می‌شود.

ابوذر نجمی افزود: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در مملکت باید به نحوی باشد که سرمایه‌ها به سمت بخش‌های مولد جامعه بالاخص تولید هدایت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ضمن اشاره به این جمله که حفظ قدرت پول ملی بصورت سنتی بر عهده بانک مرکزی است، اظهارداشت: دستیابی به این مهم مستلزم کنترل نرخ تورم و عدم چاپ پول بدون پشتوانه از سوی بانک مرکزی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: سه مولفه اساسی تعیین کننده قدرت پول ملی شامل تولید ناخالص داخلی، میزان کسری بودجه دولت ومیزان تراز تجاری است.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی (جی. دی. پی) از جمله مهمترین مفاهیم موجود در اقتصاد است، افزود: این پارامتر مهم اقتصادی در تمام دنیا کاربرد دارد و یکی از ملاک‌های مهم در سنجش وضعیت اقتصاد یک کشور است.

نجمی تصریح کرد: تولید ناخالص داخلی یک کشور جمع ارزش کالاها و خدمات نهایی مورد تولید در داخل یک اقتصاد را در یک بازه مشخص (یک سال) نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر کشور یک نظام ارزی مناسبی داشت و بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خود در این زمینه عمل می‌کرد مردم امروز شاهد خیلی از اتفاقات و در عین حال نگران کاهش شدید ارزش پولی ملی نبودند.

این کارشناس اقتصادی همچنین افزود: نرخ ارز به عنوان معیاری برای انعکاس ارزش برابری پول ملی یک کشور در برابر پول کشورهای دیگر است.

وی تصریح کرد: این مولفه یکی از مهمترین متغیرهای کلیدی کلان اقتصادی هر کشور بوده و هرگونه تغییرات در این حوزه به طور گسترده می‌تواند بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی کشورها تاثیرگذار باشد.

نجمی در پاسخ به این پرسش که مردم چه نقشی می‌توانند در تقویت پولی ملی داشته باشند، یادآورشد: مردم در بخش اقتصاد پولی یعنی بحث تورم، ارزش برابری ارزها و بسیاری موارد دیگر که به ارزش پولی ملی منوط می‌شود نمی‌توانند هیچ نقشی داشته باشند ولی در حوزه اقتصاد کالایی با اصلاح الگوی مصرف مبتنی بر تولید داخلی می‌توانند نقش آفرین باشند.

منبع: رادیو اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.