کد مطلب: ۲۴۳۳۴۲

اقتصاد مشهد؛ آمارها چه می‌گویند؟

اقتصاد مشهد؛ آمارها چه می‌گویند؟

به نظر می‌رسد در روزگاری که خورشید کشاورزی در خراسان از کم‌آبی رنج می‌برد، گردشگری مذهبی می‌تواند طلوعی برای اقتصاد این استان باشد.

میلاد مرادی: مردم استان خراسان رضوی طی روزهای اخیر میزبان حسن روحانی بوده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفر رئیس‌جمهور به خراسان رضوی در حالی صورت می‌گیرد که این روزها مردم این استان نیز همانند سایر مناطق با مشکلات اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. در ادامه به وضعیت شاخص‌های اقتصادی این استان پرداخته می‌شود.

آنگونه که مرکز آمار روایت کرده جمعیت استان خراسان رضوی با رشد 1.43 درصدی از 5 میلیون و 999 هزار نفر در سال 85 به 6 میلیون و 434 هزار نفر در سال 95 رسیده است. این ترکیب جمعیتی نشان می‌دهد که خراسان رضوی یکی از استان‌های پرمتراکم کشور است.

67.5 درصد از مردم استان خراسان رضوی در سرشماری نفوس و مسکن سال 95، در سن 15 تا 64 سال بوده‌اند. واقعیتی که پتانسیل بالای این استان را به لحاظ نیروی کار فعال نشان می‌دهد. چرا که براساس تعاریف، افراد بین 10 تا 65 سال جزء جمعیت فعال کشور محسوب می‌شوند.

همچنین حدود 73 درصد از مردم این استان در سال 95، شهرنشین بوده و میزان باسوادی مردم این استان 89 درصد بوده است. براساس روایت مرکز آمار در سال 94 ضریب نفوذ اینترنت در این استان 39.2 درصد بوده است.

براساس طرح آمارگیری نیروی کار در سال 96، نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی، 43.8 درصد است. میانگین این شاخص برای کل کشور 40.1 بوده است. منظور از نرخ مشارکت اقتصادی این است که چند درصد از «جمعیت در سن کار» کشور، فعال هستند که ممکن است شاغل یا بیکار باشند.

همچنین این آمار اعلام می‎‌کند که در سال 96 میزان بیکاری در استان خراسان رضوی معادل 8.8 درصد بوده که از میانگین کشور آن (11.9) کمتر است. این آمار همچنین نشان می‌دهد که 23.8 درصد از مردم این استان در بخش کشاورزی، 30.8 درصد در بخش صنعت و 45.5 درصد در بخش خدمات فعال هستند.

جمعیتی معادل 89.3 درصد از خراسان رضوی در بخش خصوصی و 10.7 درصد در بخش عمومی مشغول به فعالیت هستند که نشان‌دهنده وضعیت مناسب بخش خصوصی این استان نسبت به سایر استان‌های دیگر است.

خراسان رضوی به تنهایی حدود 7 درصد از کل کشور را در برمی‌گیرد. این استان با دو کشور افغانستان و ترکمنستان دارای مرز مشترک است. با این حال، گویا از این پتانسیل تاکنون به خوبی استفاده نشده است.

همچنین این استان به لحاظ صنعتی نیز نسبت به سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارد و شهرک‌های صنعتی متعددی در خراسان رضوی وجود دارد. گردشگری مذهبی یکی دیگر از پتانسیل‌های منحصر به فرد خراسان رضوی است. به عنوان مثال، فقط در بازه زمانی 25 اسفند 95 تا 5 فروردین 96، بیش از 4 میلیون نفر زائر به این استان وارد شده‌اند.

به نظر می‌رسد در روزگاری که خورشید کشاورزی در خراسان از کم‌آبی رنج می‌برد، گردشگری مذهبی می‌تواند طلوعی برای اقتصاد این استان باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.