کد مطلب: ۲۵۴۶۰۰

کدام اقشار متحمل تورم بیشتری می‌شوند؟

ماجرای عجیب تورم در دهک‌ها

ماجرای عجیب تورم در دهک‌ها

هرچند نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوار ثروتمندتر نسبت به اقشار کم درآمد بیشتر است اما وضعیت در تورم میانگین 12 ماهه اینگونه نیست.

فریبا تاجدینی: به گفته کارشناسان نرخ تورم خانوارهای کل کشور به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد که تورم در دهک‌های پایین و کم درآمد بیشتر است.آیا آمارهای رسمی این موضوع را تایید می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه و سالانه هر کدام از دهک‌های هزینه‌ای طی سال گذشته نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه در میان دهک‌ها در مقایسه با تورم سالانه دچار نوسان بیشتری است.

نرخ تورم خانوارهای کشور در 12 ماه سال گذشته نشان می‌دهد تورم سالانه (دوازده ماه منتهی به ماه اسفند سال 1396) برای کم برخوردارترین دهک جامعه یعنی دهک اول معادل 9 درصد است و در مقایسه با تورم دهک‌های دیگر بیشترین تورم را به خود اختصاص داده است.

شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی دهک اول جامعه از 106.9 واحد در ماه فروردین سال 1396 به 111.5 واحد در اسفند ماه همان سال رسید.

همچنین کمترین درصد تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده در 12 ماه منتهی به اسفند ماه سال 1396 به دهک دهم و مرفه‌ترین دهک تعلق دارد به طوری که عدد شاخص این دهک از 104.6 در فروردین ماه به 111.3 واحد در اسفند ماه سال گذشته رسید و تورم سالانه 7.7 درصدی با خود به همراه داشت.

بررسی نرخ تورم نقطه به نقطه برای دهک‌های هزینه‌ای نتایج متفاوتی با آنچه در بالا ذکر شد را روایت می‌کند.

تغییر شاخص قیمت مصرف کننده برای دهک‌های هزینه‌ای در 12 ماه منتهی به اسفند ماه سال گذشته نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه در دهک‌های پایین کمتر از همین نرخ در دهک‌های بالاتر است. تورم نقطه به نقطه در دهک اول با کمترین مقدار معادل 4.3 درصد و در دهک دهم با بیشترین مقدار معادل 6.4 درصد است.

آمارها نشان می‌دهد هرچه به سمت دهک‌های بالاتر می‌رویم میزان تورم نیز بیشتر می‌شود.

بیشترین درصد تغییرات شاخص گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در 12 ماه منتهی به اسفند ماه سال گذشته (تورم سالانه) 12.6 درصد در دهک دهم و کمترین نرخ تورم در این گروه 11.3 درصد در دهک اول است.

در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات بیشترین تورم سالانه در سال گذشته (12 ماه منتهی به اسفند ماه سال 1396) معادل 7.2 درصد به دهک اول و کمترین تورم این گروه معادل 6.7 درصد به دهک دهم تعلق دارد.

دهک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.