کد مطلب: ۲۶۹۷۲۷

علی طیب‌نیا کجاست؛ آیا به دولت برمی‌گردد؟

علی طیب‌نیا کجاست؛ آیا به دولت برمی‌گردد؟

شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که او یکی از گزینه‌های جدی ریاست بانک مرکزی است. با این حال آن طور که یکی از روزنامه‌نگاران اقتصادی توییت کرده، هنوز از سوی دولت به طیب‌نیا پیشنهادی نشده است. باید دید در آینده آیا طیب‌نیا مجددا وارد دولت می‌شود؟

میلاد مرادی: آنان که سرسوزنی اخبار اقتصادی کشور را در چند سال اخیر دنبال کرده باشند، فردی را که با لقب «طیب تورم» می‌شناسند به یاد می‌آورند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نام علی طیب‌نیا این روزها برای پر کردن جای ولی‌الله‌ سیف در بانک مرکزی بر روی زبان‌ها افتاده است. اما طبیب تورم که بود و این روزها چه می‎‌کند؟

وزیر اقتصاد دولت یازدهم متولد سال 1339 در اصفهان است. طیب‌نیا از نوجوانی در تشکل‌ها به عنوان نیرویی فعال مشغول بوده و در انجمن اسلامی و برخی نشریان دانشگاه تهران فعال بوده است.

برخی می‌گویند طیب‌نیا به توصیه شهید بهشتی رشته اقتصاد را برگزیده است. علاقه وی به تحصیل آنقدر بود که بتواند اقتصاد را در دانشگاه تهران بخواند. کسب رتبه یک کارشناسی‌ارشد و دکتری اقتصاد نیز برای وزیر دولت یازدهم کار چندان مشکلی نبود.

در حال حاضر وی حائز مرتبه دانشیار در کسوت هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. به دنبال تورم سرسام‌آور سال‌های 90 تا 92، حسن روحانی علی طیب‌نیا را برای مهار تورم و بهبود اوضاع اقتصادی به عنوان وزیر اقتصاد معرفی کرد.

کارنامه وی تا حد قابل‌توجهی رضایت‌بخش بود. به نحوی که حتی مخالفان دولت نیز گاهی قلم بر تحسین او به دست می‌گرفتند. به نحوی که روزنامه کیهان در مطلبی در این زمینه می‌نویسد: در حالی که ادعا شده بود طیب‌نیا به خاطر مشکل قلبی برای تصدی مجدد وزارت اقتصاد معرفی نشده، منابع آگاه می‌گویند که وی به خاطر زدن برخی حرف‌ها حذف شده است.

این روزنامه به نقل از آفتاب یزد می‌نویسد: یکی از منتقدان طیب‌نیا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه است. ضمن اینکه مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت یازدهم نیز به لحاظ نگاه و بینش اقتصادی، قرابت فکری چندانی با طیب‌نیا نداشتند.

کیهان ادامه می‌دهد: در واقع این افراد بیشتر از حامیان اقتصاد نئوکلاسیک و بازار آزاد بودند و طیب‌نیا یک اقتصاددان نهادگرا بود که به رغم اعتقاد راسخ به تقویت بخش خصوصی با نگاه و بینش نوبخت، نهاوندیان و نیلی فاصله داشت.

با این حال، برخی این موضوع را مطرح می‌کردند که وی با سایر مردان اقتصادی دولت دارای اختلاف نظر بود و کنار رفت.هر چند اکبر ترکان بیماری قلبی را عامل انصراف طیب‌نیا دانسته بود.

از سوی دیگر از نگاه برخی اقتصاددانان مانند محمد طبیبیان اتفاقات دوران تصدی طیب‌نیا بر وزارت اقتصاد بر رشد تورم حال حاضر اقتصاد ایران بی‌تاثیر نبوده است. طبیبیان در کانال تلگرامی خود درباره علل تورم فعلی نوشته است: اگر اقدامات دوره قبل دولت حاضر را مرور كنيم مواردی از جمله معاونت در تصميم‌هايى كه منجر به رشد تاريخى نقدينگى و ايجاد فشار تورمى شد را می‌توانیم مشاهده کنیم که آثار آن در ماه‌هاى اخير ظاهر شد.

طیب‌نیا کجاست؟

در همین حال طیب‌نیا در یکی از آخرین نشست‌های خبری خود در خصوص کنار پیاده شدنش از کشتی بنفش روحانی گفته بود: این تغییر شاید بیشتر به خاطر انسجام و هماهنگی در تیم اقتصادی دولت جدید باشد.

بیماری قلبی یا اختلاف نظر، هر چه باشد اکنون برخی اعتقاد دارند که جای خالی این اقتصاددان نهادگرا در دولت دوازدهم خالی است. به نحوی که بسیاری صحبت از جایگزینی وی به جای ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی می‌کنند.

اما طبیب تورم این روزها چه می‌کند؟ تا چه حد امکان دارد وی بر مسند وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی بنشیند؟

یکی از آخرین دفعاتی که طیب‌نیا در مجامع عمومی حاضر شده، به بیش از یک ماه پیش برمی‌گردد. زمانی که وی به همره تنی چند از اصلاح‌طلبان درافطاری محمدرضا عارف شرکت کرده بود. گویا وزیر اقتصاد دولت یازدهم دارای روابط خوبی با محمدرضا عارف است، چرا که پیشتر نیز محمدباقر نوبخت اعلام کرده بود طیب‌نیا نماینده عارف در دولت است.

اما پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز ، حاکی از آن است که وزیر اقتصاد دولت یازدهم این روزها مشغول تدریس و پژوهش است.

در حیاط دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران چند نفر از دانشجویان مشغول به صحبت هستند. یکی از آنها درباره طیب‌نیا می‌گوید: یکشنه‌ها و سه‌شنبه‌ها در دانشکده کلاس دارد. من خودم این ترم درس اقتصاد بخش عمومی را با دکتر طیب‌نیا داشتم.

با نگاهی به برنامه آموزشی دانشکده اقتصاد درس‌هایی که طیب‌نیا مشغول به تدریس آنها در این ترم بوده، مشخص است. وی تا پیش از این، سه‌شنبه‌ها به تدریس اقتصاد بخش عمومی برای دانشجویان کارشناسی و اقتصاد ایران برای دانشجویان کارشناسی ارشد مشغول بود.

طیب‌نیا همچنین در روزهای یکشنبه نیز به تدریس اقتصاد بخش عمومی برای دانشجویان کارشناسی مشغول بود. یکی از دانشجویان درباره فعالیت‌های خارج از دانشگاه طیب‌نیا می‌گوید: معمولا دکتر طیب‌نیا به تدریس و پژوهش مشغول هستند.

حال که امتحانات ترم نخست دانشگاهی تمام شده به نظر می‌رسد او روزهای خلوت‌تری هم در پیش داشته باشد. شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که او یکی از گزینه‌های جدی ریاست بانک مرکزی است. با این حال آن طور که یکی از روزنامه‌نگاران اقتصادی توییت کرده، هنوز از سوی دولت به طیب‌نیا پیشنهادی نشده است. باید دید در آینده آیا طیب‌نیا مجددا وارد دولت می‌شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.