فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۸۳۱۵۹

مروری بر روزنامه‌های پنجشنبه ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

حاشیه‌های «سوال از رئیس‌جمهور» در مطبوعات

حاشیه‌های «سوال از رئیس‌جمهور» در مطبوعات

روزنامه‌های ایران و ابتکار طرح سوال از رئیس‌جمهور را یک اقدام سیاسی از سوی جناح رقیب می‌دانند و مطرح کردن آن در این شرایط را مناسب نمی‌دانند. در مقابل وطن امروز با تیتر «پاسخگویی اجباری» چنین تحلیلی ندارد. همشهری نیز در تحلیل خود اعتقاد دارد این کار دولت را در منگنه قرار می‌دهد.

طرح سوال از رئیس‌جمهور خبری بود که روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدت‌ها بود که زمزمه‌های سوال از حسن روحانی و حتی استیضاح وی توسط مجلس از برخی کانال‌های غیررسمی و حتی رسمی شنیده می‌شد. با این حال این اتفاق دیروز افتاد و اکنون رئیس‌جمهور یک ماه وقت دارد که به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

روزنامه ابتکار با تیتر « سوال‌های سیاسی، محورهای اقتصادی » در تحلیل خود به قصد نمایندگان در یک سال گذشته برای طرح سوال از رئیس‌جمهوری اشاره می‌کند و می‌نویسد: سوال از رئیس‌جمهوری پس از 4 بار اعلام وصول شد.

ابتکار در همین زمینه می‌نویسد: سوال کنندگان از رئیس جمهوری که عموما اعضای فراکسیون ولایی هستند، طبق اظهارات مجتبی ذوالنوری طراح سوال از رئیس جمهوری که این موضوع را یک «وزن کشی سیاسی» دانسته است، همه تلاش خود را به کار می‌بندند تا همانطور که احمدی نژاد برای پاسخ به سوال علی مطهری در مجلس هشتم به پارلمان آمد، این بار روحانی را به هر قیمتی برای تسویه حساب سیاسی و با بهانه مشکلات اقتصادی به مجلس بکشانند. آنها این بار سوال از رئیس جمهوری را با 5 محور مشکلات اقتصادی به جریان انداختند.

این روزنامه همچنین به نقل از لاریجانی می‌نویسد: سوال از رئیس‌جمهوری در پنج محور بازار ارز، کاهش ارزش پول ملی، رکود ایجاد شده در اقتصاد، ناتوانی‌ دولت در کنترل قاچاق، استمرار تحریم‌های بانکی، ضعف دولت در ایجاد اشتغال، با 100 امضا اعلام وصول شده است.

وطن امروز که با تیتر « پاسخگویی اجباری » به موضوع سوال از رئیس‌جمهور پرداخته در تحلیل خود به این موضوع اشاره می‌کند که در جریان بحران موسسات مالی و در دی ماه سال گذشته نیز نمایندگان مجلس خواستار سوال از رئیس‌جمهور شدند که با لابی دولتی‌ها به سرانجام نرسید.

این روزنامه در تحلیل خود می‌نویسد: دولتی‌ها تاکنون همواره نسبت به طرح سوال از حسن روحانی واکنش منفی نشان داده‌‌‌اند. لابی گسترده دولتی‌ها بارها طرح‌‌های سوال از روحانی را عقیم گذاشت. در برهه‌ای حتی برخی نماینده‌‌های طراح سوال از روحانی فاش کردند که ظرفیت وزارتخانه‌ها و سازمان‌‌های دولتی در گستره سراسر کشور علیه سوال از روحانی فعال شده است. این بار اما طرح سوال از روحانی عقیم نماند و سوال در انتظار روحانی است.

اما سیدحسین نقوی‌حسینی در گفتگو با وطن امروز می‌گوید: نمایندگانی که جزو لیست امید هستند بحث عدم کفایت سیاسی آقای رئیس‌جمهور را مطرح می‌کنند اما ما چنین حرفی نزده‌ایم و می‌گوییم با حفظ وحدت و انسجام کشور و بر اساس قانون، آقای روحانی بیاید و پاسخگوی عملکرد ضعیف و فاجعه‌بار خود باشد.

روزنامه ایران اما در زمینه سوال از رئیس‌جمهور می‌نویسد: عده‌ای از نمایندگان مجلس با هدایت یک جریان سیاسی اقلیت و برخلاف عزم نظام برای ایجاد وحدت، طرح سؤال از رئیس‌جمهوری را به جریان انداختند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهوری را با وجود انصراف برخی از امضاکنندگان، غیرقانونی خواند.

این روزنامه با تیتر « سوال نابهنگام » در تحلیل این اتفاق اعتقاد دارد که این اقدام یک کار سیاسی است و می‌نویسد: این سوال حالا بزرگ‌ترین توپی است که نمایندگان طیف مخالف دولت به زمین پاستورنشینان انداخته‌اند، آن هم در شرایطی که دولت در دو کارزار مشغول تلاش است، یکی کارزار خارجی در تقابل با سیاست‌های امریکا و متحدانش و همین طور مذاکرات حفظ برجام با اروپایی‌ها و دیگری کارزار داخلی در کنترل مشکلات کشور؛، از بحران آب گرفته تا تلاطم ارز و وضعیت بازار.

این روزنامه به یکی از سخنان مجتبی ذوالنور اشاره می‌کند و به استناد آن اعتقاد دارد که این کار نمایندگان فراکسیون ولایی مجلس یک گروکشی سیاسی است. ذوالنور گفته بود این سوال یک زورآزمایی با دولت است.

همشهری گزارش خود را با عنوان « دولت در محاصره مجلس » ارائه داده است.

روزنامه همشهری اعتقاد دارد که نمایندگان با این کار خود دولت را در منگنه قرار داده‌اند. همشهری می‌نویسد: نمایندگان دیروز با اعلام وصول دو طرح، سوال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزیر کار در کنار تشکیل یک وزارتخانه جدید، دولت را در منگنه قرار دادند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.