کد مطلب: ۲۸۴۸۸۵

مشاور پیشین بانک جهانی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

دلار ۴۲۰۰ تومانی تکرار خطاست

دلار 4200 تومانی تکرار خطاست

مشاور پیشین بانک جهانی می‌گوید: آنچه که از سوی رئیس کل بانک مرکزی عنوان شد بسته ارزی نبود بلکه یک جدول‌بندی در خصوص کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی بود؛ کاری که قبلا هم انجام داده بودند و با توجه به محاسبات مشاهده کردیم ارز 4200 تومان نتیجه نداده است.

در پی اعلام بسته ارزی رئیس بانک مرکزی، انتقادهای مختلفی از سوی کارشناس‌های اقتصادی مطرح شده که هرکدام به نوبه خود قابل تامل هستند.


محمد تقی وزیری، مشاور پیشین بانک جهانی در گفتگو با تجارت‌نیوز ارزیابی خود از بسته ارزی را مطرح می‌کند و می‌گوید: من معتقدم بسته ارزی تازه‌ای ارائه نشد؛ آنچه که از سوی رئیس بانک مرکزی اعلام شد تاکید بر همان سیاست‌های قبلی و اختصاص دلار 4200 تومانی به کالاهای ضروری بود و بر بازار ثانویه‌ای که بین واردکنندگان و صادرکنندگان قبلا ایجاد کرده بودند تاکید بیشتری داشتند. انتظارات بر پایه ارائه یک برنامه جامع در مورد ارز شکل گرفته بود که من آن را مشاهده نکردم.
وی ادامه می‌دهد: بسته ارزی دولت تغییرات قابل توجهی را ایجاد نمی‌کند و این بسته بیشتر در جهت جلوگیری از تورم کالاهای ضروری مردم است.
وزیری خاطر نشان می‌کند: بسته ارزی دولت به صورت یک سیاست کلی اقتصاد که هم مسائل ارزی و هم مسائل اقتصادی را پوشش دهد و مشکل بزرگ اقتصادی امروز کشور را حل کند نبود. دولت دید که حتی بازار رسمی نیز در قیمت 4200 تومان توقف نداشت و بازار ثابت آن‌ها به 4400 تومان و حتی بیشتر هم رسید.

مشاور پیشین بانک جهانی می‌افزاید: آقای همتی در پی اعلام بسته ارزی عنوان کرد که عرضه‌کنندگان اصلی ارز شرکت‌های پتروشیمی و غیره هستند اما باید یادآور شد که بزرگترین عرضه‌کننده ارز در کشور خود دولت است و اگر دولت تصمیم به عرضه ارز متناسب با تقاضا نگیرد به همان اندازه قیمت دلار در بازار رشد خواهد کرد.
وی تاکید می‌کند: نرخ ارز در کشور به نگرانی‌های بازار ارز بستگی دارد. اگر دولت نگرانی اقتصادی را از مردم به خصوص تجار نگیرد و دلار ثابت شده‌ای را (دلاری که ثبات دارد نه اینکه قیمت ثابتی داشته باشد)ایجاد نکند بازار همیشه متلاطم خواهد بود. سرمایه در بازاری مترکز می‌شود که نگرانی اقتصادی در آن نباشد.
وزیری ادامه می‌دهد: رابطه مستقیمی بین ارز و طلا در کشور وجود دارد. در جهان قیمت طلا افت کرده ولی در ایران همچنان بالا است.
مشاور پیشین بانک جهانی با اشاره به نقش دولت می‌گوید: آنچه که از سوی رئیس بانک مرکزی عنوان شد بسته ارزی نبود بلکه یک جدول‌بندی در خصوص کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی بود؛ کاری که قبلا هم انجام داده بودند و با توجه به محاسبات مشاهده کردیم ارز 4200 تومان نتیجه نداده است.
وی اضافه می‌کند: بنابراین راه‌حل صحیح این بود که دولت تصمیم بگیرد با عرضه صحیح ارز، بازار را به ثبات برساند. دولت به اندازه کافی در خزانه ارز دارد و حتی مازاد ارزی دارد که می‌تواند ثباتی را در بازار ایجاد کند. مردم و بازرگان‌های کشور باید مطمئن شوند که ارز دولت در اختیار آن‌ها است.
وزیری در پایان گفتگو به درخواست رئیس کل بانک مرکزی از مردم، مبنی بر سپرده‌‌گذاری ارزی اشاره می‌کند و می‌گوید: درباره خواسته آقای همتی از مردم که سپرده‌های ارزی خود را به بانک‌ها بسپارند باید گفت این کار سال‌هاست در حال انجام است ولی اشکال این‌کار در این است که مردم نگران هسنتد در زمان دریافت سود ارزی خود دچار مشکل شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.