خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۷۴۰۱

نظر بانکی‌ها درباره پیوستن به FATF

نظر بانکی‌ها درباره پیوستن به FATF

اعضای انجمن بانکداران اروپا معتقدند که نپذیرفتن FATF منافع ملی را با مشکل مواجه می‌کند و در صورتی که به FATF نپیوندیم، تمام کانال‌های رسمی ایران با بانک‌های خارجی بسته خواهد شد.

اعضای کانون بانک‌های ایرانی در اروپا دوازدهم اسفند ماه در تهران گرد هم آمدند تا آخرین وضعیت استفاده از بستر بانکی برای تامین مایحتاج کشور را بررسی کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این جلسه با حضور «حمید قنبری» مدیر اداره تامین اعتبارات ارزی، مدیران عامل بانک‌های ایرانی، «علی دیواندری» رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و فعالان اقتصادی و مالی ایران در آلمان و نیز سفیر پیشین کشورمان در برلین، پشت درهای بسته برگزار شد تا اعضا بتوانند بدون «سانسور» به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند. پس از اتمام این نشست، «حمید تهرانفر» مدیرعامل بانک کارآفرین، «علی ماجدی» سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در آلمان، «نادر مالکی» رئیس انجمن بین‌المللی بانکداران در آلمان و «سیاوش نقشینه» صاحب‌نظر پولی و بانکی و مدیرعامل بانک تجاری ایران و اروپا به پرسش‌های خبرنگاران ایرنا و ایسنا درباره آینده روابط بانکی با اروپا پاسخ گفتند. اعضای انجمن بانکداران اروپا معتقدند که نپذیرفتن FATF منافع ملی را با مشکل مواجه می‌کند و در صورتی که به FATF نپیوندیم، تمام کانال‌های رسمی ایران با بانک‌های خارجی بسته خواهد شد.

نادر مالکی، نایب رئیس کانون بانک‌های ایرانی در اروپا-فرانکفورت با بیان این‌که دو سال پیش انجمن بانک‌های ایران در اروپا را تشکیل دادیم، گفت: آن زمان برجام وجود نداشت، حالا که امریکا از برجام خارج شده، این سازمان حتی مهم‌تر خواهد شد، چون احتیاج به این سازمان برای تقویت روابط بانکی با اروپا حس می‌شود. وی افزود: تاکنون که اروپا در کنار ایران مانده و حاضر است با ایران همکاری کند؛ همین شرکت اینستکس را که در پاریس ثبت کرده و دولت آلمان و انگلیس نیز در آن هستند، برای ما مساله مهمی است.

نایب‌رئیس کانون بانک‌های ایرانی در اروپا-فرانکفورت با بیان اینکه هر موضوعی برای اجرایی شدن زمان می‌خواهد، اظهار کرد: شرکتی شبیه اینستکس در ایران نیز خواهیم داشت و به نظر من نکته مثبت این است که ایران موفق شد که اروپا را از دست ندهد. مالکی اضافه کرد: هر شرکتی که شروع به کار می‌کند، قدم‌هایی در پیش خواهد داشت و مهم این است که دولت ایران یک شرکت در ایران و سه کشور دیگر یک شرکت در فرانسه ایجاد کرده‌اند که بسیار مثبت است.

اینستکس وزن سیاسی دارد

در ادامه علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان با اشاره به حجم مبادلات ارزی کشور، اظهار کرد: حجم مبادلات بین‌المللی ما چیزی حدود ۹۰ میلیارد دلار است و کمک‌های بشردوستانه‌ای که انجام می‌دهیم در مقابل این رقم، ناچیز است؛ بنابراین پاسخ‌ها بسیار روشن است.

سفیر پیشین ایران در آلمان در رابطه با اینستکس نیز گفت: وقتی مجموعه سه کشور اروپایی که عضو برجام بوده‌اند، علی‌رغم مخالفت‌های امریکا سازوکاری را تعریف و حمایت سیاسی می‌کند، ارزشمند است، چراکه بدون حمایت سیاسی این سه کشور، محدودیت ایجاد می‌شود.

وی افزود: ما باید در ابتدا وزن سیاسی را به ایجاد اینستکس بدهیم، کار هم برای آنها و ما جدید و زمانبر است، چراکه باید گام به گام و با حوصله پیش رفت که شبیه برجام نشود و ماندگار و استوار جلو برود.

ماجدی با بیان اینکه کانال‌های موجود ما برای نقل و انتقال مالی فعال است، گفت: این کانال قرار است به سایر کانال‌ها اضافه شود. امروز دولت‌ها نیستند که موافقت نمی‌کنند که نقل و انتقال مالی انجام دهند، چون اروپا که ما را تحریم نکرده و حتی از بانک‌ها هم می‌خواهند که با ایران کار کنند، اما این بانک‌ها هستند که به دلیل اهمیت دلار در کارشان با ایران کار نمی‌کنند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.