کد مطلب: ۳۷۳۵۱۲

محمدباقر نوبخت:

بر اساس قانون بودجه به تعهداتمان عمل می‌کنیم

بر اساس قانون بودجه به تعهداتمان عمل می‌کنیم

محمدباقر نوبخت گفت: از فروردین، افزایش حقوق‌ها با مبلغ ثابت ۴۰۰ هزار تومان به همه دستگاه‌ها اعلام شد و پول آن را نیز به خزانه تخصیص دادیم.

محمدباقر نوبخت گفت: از فروردین، افزایش حقوق‌ها با مبلغ ثابت ۴۰۰ هزار تومان به همه دستگاه‌ها اعلام شد و پول آن را نیز به خزانه تخصیص دادیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: از فروردین ا فزایش حقوق‌ها با مبلغ ثابت ۴۰۰ هزار تومان به همه دستگاه‌ها اعلام شد و پول آن را نیز به خزانه تخصیص دادیم که خوشبختانه اجرا شد و فقط چند دستگاه تعلل داشتند.

محمدباقر نوبخت افزود: بخشنامه ویژه‌ای سازمان برنامه و بودجه به دستگاه‌هایی که در پرداخت ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق ثابت تعلل داشتند ابلاغ شد و تا جایی که خبر دارم این افزایش حقوق‌ها پرداخت شده است.

وی گفت: افزایش حقوق‌ها، اما بیش از ۴۰۰ هزار تومان برای هر یک از شاغلین و بازنشستگان بود که به دستگاه‌ها ابلاغ شد که آن‌ها بتوانند براساس احکام کارگزینی اعمال کنند.

نوبخت افزود: کل مبلغ افزایش حقوق مربوط به بازنشستگان و شاغلین را این ماه به خزانه خواهیم داد مشروط به اینکه دستگاه‌ها بتوانند آن را ابلاغ و احکام و ضریب مختلف آن را به انجام برسانند.

وی گفت: اقدام دیگری برای بازنشستگان انجام دادیم و آن مصوبه مجلس برای همسان سازی بود که امسال انجام دهیم و همه ضرایب آن را تهیه کرده‌ایم تا اجرایی کنیم و در این بخش ۵ هزار میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه و دولت برای همسان‌سازی درنظر گرفتند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تنظیم بازار نیز افزود: همه ارز مربوط به تنظیم بازار بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار است که با نرخ تسعیر ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود.

وی گفت: البته این رقم که معادل ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود باید به خزانه واریز شود و سازمان برنامه و بودجه آن را تخصیص بدهد، اما این سازمان چنین رقمی را دریافت نمی‌کند و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را برای واردات کالا‌های اساسی و موردنظر مردم اختصاص می‌دهد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که سازمان برنامه و بودجه چه برنامه‌ای باتوجه به سخت‌تر شدن تحریم‌ها دارد، گفت: ما بر اساس شرایط مختلف حداقل سه حالت متفاوت از آنچه در قانون بودجه پیش‌بینی شده را ارزیابی کردیم و گزارش هر یک از این حالت‌ها را بر اساس صادرات نفت که در بودجه پیش بینی و آثار آن‌ها را به دولت گفتیم.

وی افزود: با اطمینان می‌گویم آنچه تعهدات دولت است چه برای خرید تضمینی گندم کشاورزان، چه خانواده‌های تحت پوشش کمیته‌های امداد و بهزیستی و همچنین کارکنان دولت که ۲۰ درصد افزایش حقوق برای آن‌ها درنظر گرفته شده همچنین برای بازنشستگان که علاوه بر ۲۰ درصد ۵ هزار میلیارد تومان هم برای همسان‌سازی حقوق آن‌ها پیش‌بینی شده عمل می‌کنیم.

نوبخت با اشاره به پیش آمد وقوع هر وضعیتی در صادرات نفت گفت: تعهداتمان بر اساس قانون بودجه در قبال مردم و کارکنان هیچ خدشه‌ای وارد نخواهد شد، اما نیازمند صرفه‌جویی در بخش‌های دیگر هستیم که سازمان با قوت آن را انجام می‌دهد تا بتوانیم طرح‌های عمرانی در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی تاکید کرد: تعهدی که دولت نسبت به مردم و کارکنان داشته به همه آن‌ها با همان وضعی که براساس پیش بینی قانون بودجه یعنی حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز، پرداخت‌ها را انجام می‌دهیم، اما اگر اتفاقی بیفتد و این رقم صادرات نفت کمتر شود تلاش می‌کنیم در بخش‌های دیگر آن کمبود‌ها را با صرفه جویی جبران تا از این مقطع حساس عبور کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همه ما می‌دانیم در وضعیتی قرار گرفتیم که یک حرف بسیار نادرست و قلدرمآبانه از طرف آمریکا مطرح می‌شود، اما ما ملت بزرگی هستیم و قطعا ضمن اینکه همواره صلح و صلح‌دوستی را در جهان عرضه کردیم آن را ادامه می‌دهیم، ولی زیربار زور نمی‌رویم.

نوبخت افزود: وظیفه ما در دولت این است که بتوانیم شرایط را برای اینکه زندگی برای مردم بیش از پیش سخت‌تر نشود ادامه دهیم و از همه همکاران بخش نظارتی می‌خواهیم در ارتباط با دولتی که بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان صرفه نظر می‌کند و ارز کالا‌های اساسی را با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای واردات درنظر می‌گیرد تا به مردم فشار وارد نشود دیگر نباید انتظار داشته باشیم مبانی محاسباتی قیمت، ارز نیما و ارز بازار باشد بنابراین در این بخش همکاران نظارتی با نظارت بیشتر عمل کنند و نگذاریم فشار اقتصادی بیشتری به مردم وارد شود.

وی درباره شیوه کوپنی شدن کالا‌های اساسی نیز گفت: اگر بدانیم شیوه کوپنی کردن بهتر است به دنبال آن هستیم که فشار را از روی مردم کاهش دهد، اما همه سازوکار و شیوه متفاوتی را که ما طراحی کردیم به اقتضای شرایطی که پیش می‌آید می‌توانیم به آن عمل کنیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که طرح کوپنی کردن چقدر مورد توجه دولت است، افزود: سازمان برنامه و بودجه برای حالت‌هایی که ممکن است پیش بیاید درنظر دارد این ۱۴ میلیارد دلار را با نرخ تسعیر ۴ هزار و ۲۰۰ تومان کالای اساسی به دست مردم برساند و ممکن است مستقیم کالا وارد کنیم و یا واردات را به هر شکلی انجام دهیم به جای اینکه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردکننده بدهیم؛ مابه‌التفاوت آن را در اختیار مردم قرار دهیم، همه این‌ها گزینه‌هایی است که به دولت پیشنهاد دادیم.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.