خبر مهم:

کد مطلب: ۵۱۰۸۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرنوشت ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت/ موج بلاتکلیفی سهامداران

سرنوشت ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت/ موج بلاتکلیفی سهامداران

آزادسازی سهام عدالت در هشت ماه گذشته با مشکلاتی همراه بوده ولی طی چند ماه گذشته سهامداران با موج بلاتکلیفی و سردرگمی در واریز سود، فروش سهام و آزادسازی و بورسی شدن مابقی سهام روبه‌رو هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سبد سهام عدالت متشکل از ۴۹ شرکت است که ۳۶ شرکت آن بورسی هستند و ۱۳ تای آن غیربورسی. در حال حاضر برای سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند ۶۰ درصد ۳۶ شرکت قابل فروش است اما عملا فروشی انجام نمی‌شود.

در روش غیرمستقیم نیز به سهامداران مجوز فروش سهام تا سقف ۶۰ درصد داده شده اما با وضعیت بازار فروش برای این گروه از سهامداران نیز سخت شده است.

اما در خصوص ۱۳ شرکتی که بورسی نیستند، مدیر فنی سهام عدالت به تجارت‌نیوز گفت: مراحل پذیرش در بورس کاملا شفاف است، سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌ها باید پیگیری کنند تا وارد بورس شوند.

در این خصوص رئیس اتاق تعاون ایران در مهر ماه اعلام کرده که برای این ۱۳ شرکت در کشور یک هلدینگ به ‌نام هلدینگ عدالت ایرانیان در حال تشکیل است که سرمایه دولت در این ۱۳ شرکت غیربورسی که به مردم واگذار شده در اختیار این هلدینگ قرار می‌گیرد و این هلدینگ خودش وارد بورس می‌شود.(فارس)

طبق گفته بهمن عبدالهی قرار بود حداکثر تا میانه آذر تشریفات اداری و قانونی هلدینگ سهام عدالت انجام و کار هلدینگ تمام شود. اما دو ماه از این زمان می‌گذرد و هنوز خبری نیست.

بلاتکلیفی در طرح آزادسازی سهام عدالت موج می‌زند، از یک طرف به سهامداران در هر دو روش گفته شده که می‌توانند تا ۶۰ درصد از سهامشان را بفروشند اما طی حدود شش ماه گذشته سهامداری به پول نرسیده؛ از طرف دیگر قول وارد بورس شدن ۱۳ شرکت دیگر داده‌اند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

این سردرگمی درباره واریز سود سهام نیز وجود دارد، تا سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی شرط واریز سود را ثبت شماره شبا بانکی اعلام کرد اما امسال دوباره روش واریز شود را تغییر داده‌اند و شرط تازه سجامی شدن را عنوان می‌کنند.

اگر زمان‌بندی اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور عملی شود، باید ۳۰ درصد سوم در روز ۲۲ بهمن و ۱۰۰ درصد آن تا عید آزاد شود، در واقع به گفته مسئولان قرار است در سال آینده سهام عدالت وارد پرتقوی شخصی افراد شود.

اگر چه مدیران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید دارند که از نظر زیرساختی برای آزادسازی ۳۰ درصد سوم سهام عدالت هیچ مشکلی نداریم، اما زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که مرحله سوم آزادسازی به تعویق می‌افتد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.