خبر فوری:

خبر مهم:

حجم ویدیو: ۲۷.۸۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۳۰ دانلود ویدیو

نگاهی به برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگو با سهراب دل‌انگیزان:

رشد اقتصادی ۸ درصدی شدنی است؟

سوسن یحیی‌پور سوسن یحیی‌پور

شاکله برنامه هفتم توسعه حفظ شده و این یعنی رشد اقتصادی به میزان هشت درصد پیش‌بینی شده است. اما آیا رشد اقتصادی هشت درصدی شدنی است؟ اقتصاد ایران ظرفیت تحقق این رشد را دارد؟ موانع دسترسی به آن کدامند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برنامه ششم توسعه بازهم تمدید شد؛ اینبار برای 6 ماه دیگر. بیستم شهریور ماه بود که نمایندگان مجلس با دوفوریت طرح تمدید قانون برنامه ششم توسعه موافقت کردند و 2 روز بعد نیز خبر رسید که بهارستان‌نشینان در یک جلسه علنی با اکثریت آرا برنامه ششم توسعه را تا پایان سال تمدید کردند. حالا آخرین اخبار در این زمینه حکایت از این دارد که این برنامه تا 6 ماه آینده تمدید شده و این در حالیست که سال قبل، ابراهیم رئیسی- رئیس دولت سیزدهم- حین تقدیم لایحه بودجه 1402، از ارسال برنامه هفتم توسعه آن هم به‌زودی خبر داده بود.

چندی پیش نیز اختلافات بر سر لایحه برنامه هفتم توسعه بالا گرفته بود. اخباری که از مجلس به گوش می‌رسید خبر از این داشت که احکام ارجاعی در گزارش نهایی رئیس کمیسیون تلفیق اعمال نشده و برخی احکام نیز مشخص نیست چه زمانی به گزارش اضافه شده است.

با اینحال در حالی برنامه ششم توسعه برای چند ماه دیگر تمدید شده که سوم مهرماه کلیات برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بررسی آن هم نشان از این داشت که شاکله اصلی این برنامه حفظ شده اشت. یعنی جداول یک تا 6 برنامه هفتم توسعه که شامل رشد اقتصادی، اشتغال، مالیات، اصلاح ساختار بودجه و صندوق‌های بازنشستگی می‌شوند، دچار هیچ تغییری نشده‌اند.

بررسی این جداول نشان از این دارد که نرخ رشد اقتصادی بازهم هشت درصد پیش‌بینی شده و به نظر می‌رسد این رقم دیگر به جزء جدایی‌ناپذیر برنامه‌های توسعه ایران بدل شده است.

اما آیا رشد اقتصادی هشت درصدی شدنی است؟ اقتصاد ایران ظرفیت تحقق این رشد را دارد؟ موانع دسترسی به آن کدامند؟

برای رسیدن به پاسخ مناسب برای این سوالات، به سراغ سهراب دل‌انگیزان-دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی- رفته‌ایم که در این ویدئو کوتاه بخشی از این گفت‌وگو را می‌بینید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.