کد مطلب: ۸۸۳۸۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرعت رشد پول به ۳۹ درصد کاهش یافت/ انتشار گزینشی آمارهای اقتصادی ادامه دارد

سرعت رشد پول به 39 درصد کاهش یافت/ انتشار گزینشی آمارهای اقتصادی ادامه دارد

اخیرا خبرگزاری رسمی بانک مرکزی آمارهای جدیدی از وضعیت سرعت رشد پول منتشر کرده اما همچنان خبری از دیگر متغیرهای پولی و اعتباری نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی اخیرا با انتشار گزارشی از طریق خبرگزاری رسمی خود، به بررسی وضعیت اقتصادی ایران و ارائه آمارهای جدید از متغیرهای پولی و بانکی پرداخته است. آمارهایی که البته مثل بخش عمده گزارش‌های این چنینی که توسط این خبرگزاری منتشر شده، دست‌چین شده به نظر می‌آیند و تنها شامل متغیرهایی هستند که وضعیت آنها بهبود یافته است.

این در حالیست که با این روند انتشار آمار متغیرهای پولی و بانکی، احتمالا باید ماه‌ها منتظر جزئیات داده‌های مربوط به شهریورماه بمانیم. زیرا تا امروز که در آبان‌ماه به سر می‌بریم، فقط جزئیات آمارهای پولی و بانکی فروردین‌ماه منتشر شده و گزارش‌های دیگر در بانک مرکزی حبس شده‌اند.

این روند سرکوب آماری که بانک مرکزی در ماه‌های اخیر در پیش گرفته، مورد انتقاد بسیاری از اهل فن نیز بوده است. به زعم این کارشناسان، تاخیرهای چندین ماهه در انتشار آمار، تحلیل‌پذیری آنها را عملا از بین می‌برد و نمی‌تواند نشان‌دهنده وضعیت موجود در اقتصاد کشور باشد.

کاهش رشد پول به 39 درصد

بانک مرکزی در این گزارش با اشاره به آسیب‌های ناشی از تورم، از جمله کاهش قدرت خرید مردم، کاهش رفاه اجتماعی، غیرقابل پیش‌بینی شدن اقتصاد، خروج سرمایه و افزایش شکاف درآمدی، بار دیگر ادعا کرده که مهار تورم، هدف اصلی سیاست‌های پولی کشور است.

همچنین آمار جدید بانک مرکزی از وضعیت سیالیت نقدینگی در اقتصاد نشان می‌دهد که نرخ رشد این متغیر با اهمیت پولی، در مهرماه امسال به 39 درصد رسیده است. این درحالیست که رشد پول در آمارهای فروردین ماه بانک مرکزی معادل 75.1 درصد ثبت شده بود.

سرعت رشد پول؛ دماسنجی از انتظارات تورمی

در یک اقتصاد با ثبات، مردم تمایل دارند که تنها به اندازه نیازهای روزمره خود از پول استفاده و منابع مازاد خود را به شکل شبه‌پول (شامل سپرده‌های مدت‌دار، اوراق بدهی، اسناد خزانه و…) نگهداری کنند؛ چراکه پول، بخشی از نقدینگی است که سودی به صاحب خود نمی‌دهد.

افزایش سرعت رشد پول و سهم آن از نقدینگی نشان می‌دهد که مردم انتظار دارند که در آینده با تورم‌های بالاتری مواجه باشند و به همین دلیل، خود را برای مخارج بیشتر در آینده آماده می‌کنند. به گفته کارشناسان، بی‌ثباتی‌های اقتصادی، ناطمینانی‌های متعدد در سیاست خارجی و بی‌اعتمادی به سیاست‌های پولی کشور، مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند باعث رشد سهم پول از نقدینگی شوند.

در انتظار جزئیات آمارها

با وجود اینکه مهار نسبی رشد پول به عنوان بخش تورم‌زای نقدینگی می‌تواند خبر خوبی برای اقتصاد ایران باشد اما باید توجه کرد که این همه ماجرا نیست. زیرا همچنان خبری از آمار متغیرهای اصلی دیگر، به ویژه پایه پولی و بدهی دولت به بانک مرکزی نیست و تا زمانی که وضعیت همه این متغیرها روشن نشود، نمی‌توان تحلیل درست و دقیقی از وضعیت متغیرهای اقتصادی داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.