کد مطلب: ۸۹۴۷۴۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ثبت نام کد اقتصادی چگونه است؟

ثبت نام کد اقتصادی چگونه است؟

کد اقتصادی چیست و نحوه ثبت نام آن چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در ابتدا باید مشخص شود که کد اقتصادی چیست؟ کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی است که به منظور شناسایی یک واحد اقتصادی صادر می‌شود.

کد اقتصادی را می‌توان به کد ملی تشبیه کرد البته با این تفاوت که کد ملی برای فرد است و کد اقتصادی برای واحد اقتصادی و کسب و کار. بنابراین کد اقتصادی را می‌توان یک عدد منحصربه‌فرد دانست که باعث تفاوت هر واحد اقتصادی با دیگر واحدهای اقتصادی می‌شود.

ناگفته نماند که کد اقتصادی که یک کد 12 رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی به کسب و کار داده می‌شود. سازمان امور مالیاتی خود زیرمجموعه وزارت اقتصاد است. بنابراین سازمان امور مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی را با همین کد اقتصادی می‌شناسد که نام دیگر آن شماره اقتصادی است.

کد اقتصادی چه کاربردی دارد؟

موارد استفاده از کد اقتصادی بسیار زیاد است. برای مثال فرد برای دریافت کارت بازرگانی نیاز به کد اقتصادی دارد.

دریافت گواهی ارزش‌افزوده، شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها، عقد قراردادهای تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی، ارائه اظهارنامه مالیاتی و ارائه اظهارنامه ارزش‌افزوده از موارد استفاده و کاربرد کد اقتصادی محسوب می‌شوند.

ثبت نام کد اقتصادی به چه نحوی است؟

برای دریافت کد اقتصادی باید به سایت مورد نظر مراجعه و مراحلی را طی کنید تا در نهایت کد اقتصادی یا شماره اقتصادی توسط اداره دارایی در مرکز استان یا شهرستان موردنظر برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، در ابتدا برای ثبت نام باید به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir  مراجعه کنید.

بر روی ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی که در قسمت راست صفحه قرار دارد کلیک کنید.

وارد صفحه پیش ثبت نام کد اقتصادی شوید.

اطلاعات درخواستی در این صفحه را وارد کرده و آن را ثبت کنید.

بعد از طی کردن این مراحل باید صبر کنید تا رمز و کد کاربری شما از امور مالیاتی ارسال شود. درصورتی‌که اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی و اطلاعات دیگر را اشتباه وارد کرده باشید ممکن است این اطلاعات برای شما ارسال نشود.

مجدداً مراحل 1 و 2 را تکرار کنید و به مرحله 7 بروید.

گزینه ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید. اطلاعات خواسته‌شده را طبق اسناد و مدارک ثبتی تکمیل و در پایان آن را ذخیره کنید.

درصورتی‌که مشکلی در مراحل قبلی رخ نداده باشد در این مرحله کد اقتصادی برای شما صادر می‌شود.

 

 

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.