کد مطلب: ۸۹۴۸۶۷

گزارش «تجارت‌نیوز» از سهم اشتغال ناقص در پاییز امسال؛

۸.۱ درصد جمعیت شاغل ۱۵ سال به بالا دارای اشتغال ناقص هستند

8.1 درصد جمعیت شاغل 15 سال به بالا دارای اشتغال ناقص هستند

اشتغال ناقص در پاییز امسال در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که 8.1 درصد جمعیت شاغل 15 ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص بوده‌اند.

این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در پاییز 1402 نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.4 درصد کاهش پیدا کرده است.

سهم اشتغال ناقص در پاییز 1401، 8.3 درصد بود اما این شاخص امسال با کاهش 1.4 درصدی به 6.9 درصد در نقاط شهری رسیده است.

در نقاط روستایی هم سهم اشتغال ناقص در پاییز 1402 رقم 13.2 درصد بود که با کاهش 1.1 درصدی به 12.1 درصد رسید.

اشتغال ناقص به چه معناست؟

آنگونه که مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود آورده است، افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سر کار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلیل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و... کمتر از 44 ساعت کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.

نرخ بیکاری کاهش یافت

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار پاییز 1402 به‌تازگی منتشر شده است. بر اساس آن نرخ بیکاری برای افراد 15 ساله و بیشتر، 7.6 درصد است. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل یعنی پاییز 1401 کاهش 0.6 درصدی داشته است.

در پاییز امسال، جمعیت 15 ساله و بیشتر مشارکت 41.5 درصدی داشته‌‌اند، یعنی در گروه شاغلان و بیکاران قرار گرفته‌اند. این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.5 درصد افزایش داشته است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیش‌تر در این فصل ٢٤ میلیون و ٧٧٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٠٦ هزار نفر افزایش داشته است.

سهم اشتغال در بخش‌های اقتصادی

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ١٤٠٢، بخش خدمات با ٥٢,١ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٤.٢ درصد و کشاورزی با ١٣.٦ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری گروه‌های سنی مختلف

این گزارش می‌افزاید نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٠,٦ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ١٤٠٢ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٤٠١) ١.٤ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که ١٤,٤ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در پاییز ١٤٠٢ بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ١٤٠١، به میزان ٠.٤ درصد کاهش یافته است.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.