کد مطلب: ۹۰۷۸۹۷

«تجارت‌نیوز» تورم دهک‌ها در فروردین ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند:

اختلاف ۵.۶ درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم/ کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟

اختلاف 5.6 درصدی نرخ تورم دهک اول و دهم/ کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟

از آنجا که افراد با سطح درآمد گوناگون، سبد مصرفی متفاوتی دارند و میزان رشد قیمت کالاها نیز با یکدیگر یکسان نیست، نرخ تورم در دهک‌های هزینه‌ای متفاوت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته بود که مرکز آمار ایران، با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، از آمار نرخ تورم در نخستین ماه سال جاری رونمایی کرد. در گزارش مرکز آمار، نرخ‌های تورم به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای نیز محاسبه و ارائه شده‌اند.

علت تفاوت تورم دهک‌ها به شیوه هزینه‌کرد آنها برمی‌گردد؛ خانوارهای ایرانی با هر سطح درآمد و هزینه، سبد مصرفی متفاوتی دارند و از برخی کالاها و خدمات بیشتر و از برخی از آنها کمتر مصرف می‌کنند. از سوی دیگر، میزان افزایش قیمت‌ها در دسته‌بندی‌های گوناگون این کالاها و خدمات متفاوت است و همین تفاوت سبب اختلاف تورم‌های ثبت‌شده برای دهک‌های هزینه‌ای است.

تورم دهک ها

افزایش اختلاف بیشترین و کمترین تورم دهک‌ها

طبق آمارهای بانک مرکزی، خانوارهای حاضر در دهک‌های هزینه‌ای بالاتر که ثروتمندان کشور را تشکیل می‌دهند، از دهک‌های پایین، که همان افراد با سطح درآمد و هزینه کمتر هستند، تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند.

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که در حالی نرخ تورم 12ماهه منتهی به فروردین 1403 در کل کشور معادل 38.8 درصد بوده، دهک اول کمترین نرخ تورم سالانه معادل 34.7 درصد را ثبت کرده و این رقم در بالاترین دهک هزینه‌ای در سطح 40.1 درصدی قرار گرفته است. به این ترتیب، اختلاف بیشترین و کمترین نرخ تورم سالانه دهک‌های هزینه‌ای برابر با 5.6 واحد درصد بوده که در مقایسه با اسفند سال گذشته 0.2 واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

وضعیت تورم نقطه به نقطه و ماهانه دهک‌ها

افزایش نرخ‌ تورم با بالا رفتن در دهک‌های هزینه‌ای، در بررسی نرخ‌های تورم ماهانه و نقطه به نقطه فروردین‌ماه نیز دیده می‌شود.

نرخ تورم ماهانه در فروردین 1403 برای دهک هزینه‌ای اول برابر با 2.44 درصد بوده و این رقم با افزایش تدریجی در دهک‌های بالاتر، به 2.77 درصد در دهک هزینه‌ای دهم رسیده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در دهک اول کمترین میزان خود یعنی 28.1 درصد را ثبت کرده است. با این حال، این بار دهک نهم شاهد بیشترین تورم نقطه به نقطه به میزان 31.6 درصد بوده است.

چرا نرخ تورم دهک‌های بالاتر بیشتر است؟

مهم‌ترین علت اختلاف نرخ تورم در بین دهک‌ها، ضریب اهمیت کالاهای و خدمات در سبد مصرفی این خانوارهاست. طبق داده‌های مرکز آمار، کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات، اهمیت بیشتری در سبد مصرفی خانواده‌های دهک‌های پایین‌تر دارد اما در دهک‌های بالاتر، اهمیت کالاهای غیرخوراکی بیشتر می‌شود.

آمارها نشان می‌دهند ضریب اهمیت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در دهک اول 42.4 درصد بوده و این رقم در دهک دهم به 21.6 درصد کاهش یافته است. در مقابل، دهک اول 57.6 درصد از هزینه‌های خود را به کالاهای غیرخوراکی و خدمات و اختصاص داده و این میزان در دهک دهم برابر 78.4 درصد بوده است.

ضریب اهمیت

از آنجا که در فروردین‌ماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات بالاتر از کالاهای خوراکی بوده، دهک‌های بالاتر که هزینه بیشتری برای این کالاها می‌کنند، شاهد نرخ تورم بیشتری بوده‌اند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.