فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۸۶۰۱

«تجارت‌نیوز» تورم خردادماه را به تفکیک استان‌ها بررسی می‌کند:

بیشترین نرخ تورم ماهانه در خردادماه به استان هرمزگان رسید/ حفظ جایگاه اول تورم سالانه توسط یزد

بیشترین نرخ تورم ماهانه در خردادماه به استان هرمزگان رسید/ حفظ جایگاه اول تورم سالانه توسط یزد

استان سیستان و بلوچستان در خردادماه امسال، کمترین نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه را به خود اختصاص داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران، روز گذشته، گزارشی از وضعیت تورم در خردادماه سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. متولی گردآوری و انتشار آمارهای اقتصادی کشور در این گزارش، آمار و ارقام مختلفی را درباره تورم ارائه کرد که بخشی از این آمار و ارقام مربوط به نرخ تورم به تفکیک استان‌های کشور بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه کل کشور در رقم ۲.۸ درصد تثبیت شد. نرخ تورم سالانه نیز روندی کاهشی خود را ادامه داد و عدد ۳۶.۱ درصد را به ثبت رساند. نرخ تورم نقطه به نقطه اما که از ماه گذشته در حال افزایش است، در خردادماه به عدد ۳۶.۹ درصد رسید.

البته نرخ تورم در همه استان‌ها یکسان نیست و به دلیل عادات مصرفی، فرهنگ، تنوع سلایق و کیفیت و کمیّت سبد مصرفی خاص خانوارهای هر استان، این نرخ از استانی به استان دیگر تغییر می‌‌کند. در ادامه نرخ‌های تورم به تکفیک استان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

رشد یک درصدی تورم ماهانه در هرمزگان

بنابر آمار و ارقام منتشر شده، بیشترین نرخ تورم ماهانه در خردادماه امسال مربوط به استان هرمزگان بود. طوری که نرخ تورم ماهانه این استان در خردادماه رقم ۳.۷ درصد را به ثبت رساند. بعد از هرمزگان، به ترتیب استان‌های اصفهان، سمنان و مازندران هر سه با نرخ ۳.۶ درصد و استان بوشهر با نرخ ۳.۵ درصد، بیشترین افزایش ماهانه سطح عمومی قیمت‌ها را در بین استان‌های کشور تجربه کرده‌اند.

از سوی دیگر، استان‌ کرمانشاه، با نرخ ۱.۴ درصدی با کمترین تورم ماهانه همراه بود. پس از آن، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و گیلان به ترتیب با نرخ‌های ۱.۵ درصد و ۲.۱ درصد شاهد کمترین نرخ تورم ماهانه در سطح کشور بودند.

ماهانه خرداد

تداوم صدرنشینی استان یزد در تورم سالانه

طبق گزارش مرکز آمار، در 12 ماه منتهی به خردادماه امسال، تورم سالانه در ۲۰ استان بیشتر از میانگین کل کشور بود. به علاوه، تورم سالانه سه استان کشور همچنان در سطح بالاتر از ۴۰ درصد تثبیت شد.

همچون ماه‌های گذشته، در خردادماه امسال نیز بیشترین تورم سالانه مربوط به استان یزد بود. طوری که نرخ تورم سالانه استان یزد در خردادماه ۱۴۰۳ رقم ۴۱.۶ درصد را به ثبت رساند. پس از استان یزد نیز به ترتیب استان‌های اصفهان و کردستان با نرخ‌های ۴۱.۱ درصد و ۴۰ درصدی بیشترین تورم سالانه را تجربه کردند. 

در طرف مقابل اما استان سیستان و بلوچستان پایین ترین تورم سالانه را در بین سایر استان‌های کشور تجربه کرد. همچنین نرخ تورم سالانه در این استان از رقم ۲۹.۶ در اردیبهشت‌ماه، به رقم ۲۷.۹ در خردادماه کاهش یافته است. پس از آن، استان‌های بوشهر و زنجان با نرخ‌های ۳۲.۳ درصد و ۳۳.۲ درصد کمترین نرخ تورم سالانه را در کشور شاهد بوده‌اند.

سالانه خرداد

کمترین تورم نقطه به نقطه در سیستان و بلوچستان رقم خورد

با استناد به داده‌های مرکز آمار، همانند اردیبهشت‌ماه، در خدادماه نیز استان خراسان جنوبی بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بین استان‌ها را تجربه کرد. این استان در خردادماه سال ۱۴۰۳ نرخ ۳۶.۲ درصدی را برای تورم نقطه به نقطه به ثبت رساند. به علاوه، تورم نقطه به نقطه در استان خراسان جنوبی نسبت به ماه قبل برابر با یک درصد رشد داشته است. پس از آن، استان‌های اصفهان و اردبیل به ترتیب نرخ‌ تورم نقطه به نقطه ۳۶.۱ درصدی و ۳۵.۹ درصدی را تجربه کرده‌اند.

کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در خردادماه سال ۱۴۰۳ مربوط به استان سیستان و بلوچستان، با نرخ ۱۹.۹ درصد بود. همچنین این استان در ماه گذشته نیز کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه را تجربه کرده بود. پس از آن، استان بوشهر با رقم ۲۷.۶ درصد و استان همدان با نرخ ۲۸.۳ درصد، کمترین نرخ تورم ماهانه را داشتند.

نقطه ای خرداد

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان را در «تجارت‌نیوز» دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.