فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۱۶۰۰

گفت‌وگوی «تجارت‌نیوز» با علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی:

تورم و بازار سرمایه مهم‌ترین اولویت‌ های اقتصادی دولت هستند/ مسیر گذشته به ناکجا آباد می‌رود

 تورم و بازار سرمایه مهم‌ترین اولویت‌ های اقتصادی دولت هستند/ مسیر گذشته به ناکجا آباد می‌رود

یک کارشناس اقتصادی با بررسی مهم‌ترین اولویت های اقتصادی دولت چهاردهم، تاکید کرد دولت ابزارهای لازم برای اصلاحات اقتصادی را در اختیار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری منتخب، طی روزهای آینده کار خود را به عنوان رئیس دولت چهاردهم آغاز خواهد کرد. یکی از دغدغه‌های جدی و مطالبات اساسی مردم از رئیس‌جمهوری منتخب، بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت خانوار است. این در حالی است که اقتصاد ایران با چالش‌ها و مسائل متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و دولت چهاردهم برای حل مشکلات اقتصادی ملزم به اولویت‌بندی این چالش‌ها و موانع پیش روی اقتصاد ایران است.

سوال مهم اما اینجاست که اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید شامل چه مواردی باشد؟ علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این پرسش پاسخ می‌دهد.

دولت باید برای مساله تورم اولویت قائل شود

سعدوندی در ابتدا مهم‌ترین مساله اقتصادی کشور را تورم عنوان کرد و گفت: «متاسفانه از سال ۱۳۹۷ تا امروز کشور ایران وارد یک موج تورمی جدید شده که باعث پیدایش وضعیت خطرناکی شده است. دولت باید برای این مساله اولویت قائل شود.»

او ادامه داد: «با این مسیر فعلی، نه‌تنها تورم مهار نمی‌شود بلکه رکود هم در اقتصاد حاکم خواهد شد. بنابراین دولت هم باید به فکر کنترل تورم باشد و هم سیاست‌های طرف عرضه را در پیش بگیرد. یکی از این سیاست‌های تسهیل کسب‌وکارهاست که تا حدی در دولت سیزدهم انجام شد اما متاسفانه کامل نبود و دستگاه‌ها همکاری لازم را نمی‌کردند.»

دولت در جیب سهامداران دست برده است

این کارشناس اقتصادی درباره اولویت اقتصادی بعدی دولت آینده گفت: «مساله دیگر وضعیت اسفناک بازار سرمایه است که با اینکه اولویت دولت قبل بود اما متاسفانه بدترین وضعیت بازار سرمایه به وقوع پیوسته است. دلیل این مساله هم این است که دولت در جیب سهامداران دست برده است.»

او اضافه کرد: «نکته دیگر اینکه عملکرد اقتصادی و بهره‌وری در اقتصاد ایران بسیار پایین است که دلیل اصلی آن تثبیت قیمت‌هاست. باید مساله تثبیت قیمت‌ها هم کاملاً اصلاح شود و سازمان تعزیرات باید تغییر ماهیت بدهد.»

او ادامه داد: «اگر دولت بخواهد در سیاست‌گذاری پولی موفقیت‌آمیز عمل کند، باید به ارز تک‌نرخی و شناور روی آورد. این موضوع باعث می‌شود مشکلات اقتصادی کاهش پیدا کند.»

ابزارهای لازم برای بهبود اولویت های اقتصادی دولت وجود دارد

او سپس توضیح داد: «ابزارهای لازم برای این اصلاحات به طور کامل در اختیار دولت قرار دارد. در چند سال گذشته، سیاست‌ها در جهت تضعیف اقتصاد ملی حرکت کرده‌اند. 11 سال است که روند اقتصاد ایران به سمت سقوط می‌رود و چه در دولت تدبیر و امید و چه در دولت محرومان، هیچ سیاستی به منظور جلوگیری از این سقوط شکل نگرفته است.»

سعدوندی در پایان خاطرنشان کرد: «رئیس دولت آینده باید با افرادی که سیاست‌های 11 سال گذشته در دو دولت به ظاهر متفاوت و در باطن یکسان را طراحی و اجرا کرده‌اند، مرزبندی داشته باشد. این افراد تفکراتی دارند که برای اقتصاد ایران بسیار مضر است. بنابراین دولت ابزار کافی را دارد اما سوالی اینجاست که آیا دولت جدید بنا دارد از علم و تجربه بشری استفاده کند یا می‌خواهد در مسیر گذشته قدم بردارد؟ چراکه مسیر گذشته به ناکجا آباد می‌رود.»

برای مطالعه بیشتر صفحه اقتصاد کلان را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.