خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۶۰۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نرخ تورم سالانه تیر ماه ۳۵.۵ درصد شد/ صعود تورم نقطه به نقطه برای سومین ماه متوالی

نرخ تورم سالانه تیر ماه 35.5 درصد شد/ صعود تورم نقطه به نقطه برای سومین ماه متوالی

با وجود کاهش نرخ تورم سالانه و ماهانه در تیرماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه صعودی شد و به بیشترین میزان از آغاز سال جاری رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران امروز با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده تیرماه 1403 از جدیدترین آمار و ارقام تورم در پایان نخستین ماه تابستان رونمایی کرد. بررسی داده‌های جدید مرکز آمار حاکی از آن است که با وجود تداوم کاهش نرخ تورم سالانه و افت نرخ تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه‌ای برای سومین ماه متوالی صعودی شده و به بیشترین حد خود از آغاز سال جاری رسیده است.

تورم تیر

افت نرخ تورم سالانه ادامه دارد

واکاوی داده‌هایی که مرکز آمار ایران ارائه کرده، حاکی از آن است که نرخ تورم 12 ماهه منتهی به تیرماه 1403 با کاهش 0.6 واحد درصدی در مقایسه با خردادماه، عدد 35.5 درصد را به ثبت رسانده است. به علاوه، نرخ تورم سالانه تیرماه، در مقایسه با تیرماه سال قبل که رقم 47.5 درصدی را تجربه کرده بود نیز شاهد افتی 12 درصدی بوده است.

تیرماه امسال چهاردهمین ماه متوالی بود که نرخ تورم سالانه افت کرد و تداوم این روند باعث شده این نرخ، حالا در پایین‌ترین حد خود در دو سال اخیر قرار بگیرد. گفتنی است نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

تورم ماهانه 2.2 درصد شد

داده‌های گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهند نرخ تورم ماهانه، پس از طی کردن یک روند صعودی پنج‌ماهه و رسیدن از 1.4 درصد در بهمن‌ماه سال قبل به 2.8 درصد در خردادماه امسال، در تیرماه نزولی شده و عدد 2.2 درصد را ثبت کرده است. این در حالی است که تورم ماهانه تیرماه 1402 معادل دو درصد رقم خورده بود.

صعود تورم نقطه به نقطه برای سومین ماه متوالی

با استناد به آمار و ارقام مرکز آمار ایران، برخلاف افت نرخ‌های تورم ماهانه و سالانه در تیرماه، نرخ تورم نقطه به نقطه برای سومین ماه متوالی صعودی شده و به بالاترین میزان خود از آغاز سال جاری رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه که نشان می‌دهد قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، در مقایسه با ماه مشابه سال قبل چه تغییری کرده، در تیرماه سال جاری معادل 32.2 درصد ثبت شده است.

به عبارت دیگر، در نخستین ماه تابستان امسال، خانوارهای کشور به طور متوسط، برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، 32.3 درصد بیشتر از تیرماه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

شایان ذکر است نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه سال قبل 39.4 درصد و در خردادماه امسال، 31.9 درصد ثبت شده بود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.