فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۷۷۱

«تجارت‌نیوز» از آمار نرخ تورم تیرماه گزارش می‌دهد:

اصفهان صدرنشین نرخ تورم استان‌ها شد/ همدانی‌ها بیشترین رشد قیمت‌ها در تیرماه را حس کردند

اصفهان صدرنشین نرخ تورم استان‌ها شد/ همدانی‌ها بیشترین رشد قیمت‌ها در تیرماه را حس کردند

بر اساس داده‌های مرکز آمار، استان یزد پس از ماه‌ها پیشتازی در آمار نرخ تورم سالانه استانی، در تیرماه امسال، جای خود را به استان اصفهان داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران، روز گذشته، با انتشار جدیدترین گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ‌های تورم در تیرماه سال جاری را اعلام کرد. بر این اساس، نرخ تورم سالانه روند کاهشی خود را ادامه داده و به 35.5 درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه نیز با افت نسبت به ماه گذشته، در سطح 2.2 درصدی قرار گرفته است. این درحالیست که نرخ تورم نقطه به نقطه به 35.5 درصد افزایش یافته است.

نکته قابل توجه اما این است که نرخ تورم در همه نقاط کشور یکسان نیست. خانواده‌های هر استان، به دلیل تفاوت در سبد کالاها و عادت‌های مصرفی خود، از برخی کالاها و خدمات بیشتر و از برخی از آنها کمتر مصرف می‌کنند. به علاوه، میزان تغییرات قیمت این کالاها و خدمات نیز با یکدیگر متفاوت است و همین تفاوت در سبد مصرفی و میزان تغییر قیمت کالاها سبب می‌شود نرخ تورم در استان‌ها یکسان نباشد. اما مردم کدام استان بیشترین تورم در فروردین‌ماه را احساس کردند؟

تورم سالانه اصفهان از یزد پیشی گرفت

بررسی داده‌های نرخ تورم سالانه به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد که استان یزد پس از ماه‌ها پیشتازی در این آمار، در تیرماه امسال جای خود را به اصفهان داد. طوری که اصفهانی‌ها با 40.2 درصد بیشترین تورم سالانه را تجربه کردند و استان‌های یزد و کردستان با ارقام 40.1 درصد و 39.1 درصدی، در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند.

از سوی دیگر نیز کمترین نرخ تورم 12 ماهه، همچنان مختص به استان سیستان و بلوچستان با رقم 26.5 درصدی بود. استان‌های بوشهر با 31.9 درصد و زنجان با 32.4 درصد نیز دیگر استان‌ها با پایین‌ترین میزان تورم سالانه بودند.

تیر سالانه

جهش نرخ تورم ماهانه تهرانی‌ها

آمار و ارقام مرکز آمار ایران حاکی از آن هستند که بیشترین نرخ تورم ماهانه در تیرماه 1403 در استان همدان تجربه شد و همدانی‌ها، شاهد رشد 3.4 درصدی سطح عمومی قیمت‌ها در چهارمین ماه سال جاری بودند. پس از آن نیز استان‌های کرمان و تهران با تورم‌های ماهانه 3.1 درصد و 2.8 درصدی، در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار گرفتند. در این میان، نکته قابل توجه این است که تهران در حالی بین استان‌ها با بیشترین تورم ماهانه قرار گرفته که در ماه‌های اخیر، یکی از استان‌هایی بود که کمترین رقم این نرخ تورم را ثبت می‌کرد.

این در حالیست که مردم سه استان کرمانشاه، قزوین و چهامحال و بختیاری، کمترین افزایش قیمت‌ها در تیرماه سال جاری را احساس کردند. چراکه تورم ماهانه در این استان‌ها، به ترتیب معادل 0.8 درصد، 1.2 درصد و 1.3 درصد ثبت شد.

تیر ماهانه

بیشترین تورم نقطه به نقطه در سمنان ثبت شد

با استناد به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه تیرماه که نشان می‌دهد قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، در مقایسه با ماه مشابه سال قبل چه تغییری کرده، در استان سمنان با ثبت رقم 37.7 درصدی، بیش از سایر استان‌های کشور بود. پس از سمنان نیز دو استان خراسان جنوبی و اردبیل با ارقام 35.5 درصد و 35.4 درصدی، شاهد بیشترین تورم نقطه به نقطه بودند.

در مقابل اما استان سیستان و بلوچستان با تورم نقطه به نقطه 21 درصدی، با اختلاف قابل توجه نسبت به باقی استان‌ها، کمترین میزان این نرخ را ثبت کرد. استان‌های زنجان با 28.2 درصد و چهارمحال و بختیاری با 28.3 درصد نیز دیگر استان‌ها با کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه بودند.

تیر نقطه

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.