فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۳۱۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بررسی نرخ تورم تیرماه به تفکیک دهک های هزینه ای/ اختلاف تورم دهک اول و دهم به ۴.۸ درصد رسید

بررسی نرخ تورم تیرماه به تفکیک دهک های هزینه ای/ اختلاف تورم دهک اول و دهم به 4.8 درصد رسید

بالاتر بودن نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به کالاهای خوراکی سبب شد دهک‌های بالاتر، پیشتاز نرخ تورم در تیرماه امسال باشند.

به گزارش تجارت نیوز،

هفته گذشته بود که مرکز آمار ایران، با انتشار جدیدترین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف‌کننده، از داده‌های نرخ تورم در تیرماه سال 1403 رونمایی کرد. گزارشی که از صعود نرخ تورم نقطه به نقطه به سطح 32.2 درصد، کاهش نرخ تورم سالانه به 35.5 درصد و افت نرخ تورم ماهانه به 2.2 درصد حکایت داشت.

این در حالی است که نرخ تورم برای همه قشرهای جامعه به یک اندازه نیست و افراد با توجه به درآمد و نوع هزینه‌کرد خود، تورم متفاوتی را حس می‌کنند. به عبارت دیگر، مردم با توجه به درآمد و هزینه‌های خود، سبدهای مختلفی از کالاها و خدمات را استفاده می‌کنند و از آنجا که میزان تغییرات قیمت این کالاها و خدمات متفاوت است، تورم افراد در دهک‌های هزینه‌ای متفاوت با یکدیگر اختلاف دارد.

تورم دهک تیر

چرا نرخ تورم دهک‌های بالاتر بیشتر از دهک‌های پایین بود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند دهک‌های با سطح هزینه پایین‌تر بخش بیشتری از مصارف خود را به کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات اختصاص می‌دهند و در دهک‌های هزینه‌ای بالاتر، سهم هزینه‌های کالاهای غیرخوراکی و خدمات بیشتر است. از همین روی، بالاتر بودن نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به کالاهای خوراکی در تیرماه امسال سبب شده نرخ تورم در دهک‌های بالاتر بیشتر از دهک‌های هزینه‌ای پایین‌تر باشد.

ضریب اهمیت تورم دهک

اختلاف بیشترین و کمترین تورم سالانه 4.8 درصد شد

بررسی داده‌های نرخ تورم سالانه به تفکیک استان‌ها حاکی از آن است که دامنه تغییرات این نرخ در دهک‌های هزینه‌ای کاهش یافته است به طوری که دهک اول، در تیرماه نرخ تورم سالانه 31.6 درصدی را شاهد بود و دهک دهم، نرخ تورم سالانه 36.4 درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب اختلاف بیشترین و کمترین نرخ تورم سالانه دهک‌های به 4.8 واحد درصد رسید و در مقایسه با رقم 5.2 واحد درصدی در خردادماه، 0.4 واحد درصد کاهش یافت.

وضعیت تورم ماهانه و نقطه به نقطه دهک‌ها چگونه بود؟

روند تغییرات نرخ تورم نقطه به نقطه نیز همچون نرخ تورم سالانه بود و با افزایش دهک‌های هزینه‌ای، رشد کرد. کمترین نرخ تورم نقطه‌ای با رقم 29 درصدی، به دهک هزینه‌ای اول اختصاص یافت و این رقم در دهک دهم به 32.8 درصد افزایش پیدا کرد. به این ترتیب اختلاف بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه دهک‌ها نیز معادل 3.8 واحد درصد رقم خورد. این در حالی است که در خردادماه نیز این اختلاف معادل 3.8 درصد بود.

از سوی دیگر، نرخ تورم ماهانه نیز در دهک‌های بالاتر بیش از دهک‌های پایین بود. طوری که در دهک هزینه‌ای دهم، سطح عمومی قیمت‌ها در دهک دهم 2.22 درصد افزایش داشت و این رقم در دهک نخست هزینه‌ای، برابر با 1.85 درصد بود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.