فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۹۴۱

«تجارت‌نیوز» نرخ تورم استان‌ها در مردادماه را بررسی می‌کند:

کرمانشاه و گلستان بیشترین نرخ تورم ماهانه را رقم زدند/ ثبات اصفهان در صدر جدول تورم سالانه

کرمانشاه و گلستان بیشترین نرخ تورم ماهانه را رقم زدند/ ثبات اصفهان در صدر جدول تورم سالانه

استان‌های اصفهان و سمنان در مردادماه به پیشتازی در نرخ تورم سالانه و نقطه‌ای ادامه دادند. سیستان و بلوچستان اما در هر دو شاخص کمترین رقم را ثبت کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

روز جمعه بود که مرکز آمار ایران، آخرین گزارش خود از وضعیت شاخص قیمت مصرف‌کننده در مردادماه سال 1403 را منتشر کرد. گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ‌های تورم مردادماه در مقایسه با تیرماه کاهشی شده‌اند؛ طوری که نرخ تورم ماهانه برابر با دو درصد بود، نرخ تورم سالانه عدد 34.8 درصد را رقم زد و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز پس از سه ماه متوالی رشد، در مرداد معادل 31.6 درصد ثبت شد.

یکی از نکات حائز اهمیت در بررسی آمارهای تورم، واکاوی این داده‌ها به تفکیک استان‌هاست. زیرا از آنجا که مردم هر استان، سبد کالاها و عادت‌های مصرفی متفاوتی دارند، از برخی کالاها و خدمات بیشتر و از برخی کمتر مصرف می‌کنند. افزون بر آن، میزان تغییرات قیمت این کالاها و خدمات برابر نیست و همین تفاوت در سبد مصرفی و میزان تغییر قیمت کالاها باعث می‌شود نرخ‌های تورم در هر استان، رقمی متفاوت را ثبت کنند.

پیشتازی کرمانشاه و گلستان در آمار تورم ماهانه

با در نظر گرفتن آمار نرخ تورم ماهانه در مرداد امسال، دو استان کرمانشاه و گلستان شاهد بیشترین تورم در پنجمین ماه سال جاری بودند. طوری که مردم این دو استان، افزایش 2.7 درصدی سطح عمومی قیمت‌ها در ماه گذشته را تجربه کردند. استان‌های قم و سیستان و بلوچستان نیز با تورم ماهانه به‌ترتیب 2.6 درصد و 2.5 درصدی در ادامه این فهرست جای گرفتند. در سوی مقابل اما کمترین نرخ تورم ماهانه در مرداد به استان‌های یزد با 0.8 درصد، خراسان جنوبی با 0.9 درصد و خراسان رضوی با یک درصد اختصاص پیدا کرد.

تورم ماهانه مرداد

بالاترین نرخ تورم سالانه در اصفهان رقم خورد

بررسی آمار نرخ تورم سالانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در 12 ماه منتهی به مردادماه امسال، نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می‌دهد 20 استان کشور، تورم سالانه‌ای بالاتر از میانگین کشوری ثبت کرده‌اند.

در این میان استان اصفهان برای دومین ماه متوالی بالاترین رقم نرخ تورم سالانه را به خود اختصاص داد؛ نرخ تورم 12 ماهه اصفهان در مردادماه 39.1 درصد بود و پس از آن، استان‌های یزد با 38.3 درصد و کردستان با 38 درصد، پیشتاز نرخ تورم سالانه استان‌ها بودند.

کمترین نرخ تورم 12 ماهه نیز مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و زنجان بود که شاهد تورم سالانه به‌ترتیب 25.3 درصد، 31.2 درصد و 31.5 درصدی در مردادماه بودند.

تورم سالانه مرداد

کدام استان بیشترین تورم نقطه به نقطه را ثبت کرد؟

گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم نقطه به نقطه مردادماه، یا به عبارت دیگر، میزان افزایش قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، در مقایسه با مرداد سال قبل، با ثبت رقم 36.8 درصدی در استان سمنان، بالاتر از باقی استان‌های کشور بوده است. این در حالی است که سمنان در تیرماه نیز بالاترین تورم نقطه به نقطه را ثبت کرده بود.

استان‌های اردبیل و ایلام با نرخ تورم نقطه به نقطه به‌ترتیب 34.7 درصد و 34.1 درصدی نیز در رده‌های بعدی بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه استانی قرار گرفتند. این در حالی است که سیستان و بلوچستان با 22.3 درصد، چهارمحال و بختیاری با 27.4 درصد و زنجان با 27.7 درصد، کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه را به نام خود ثبت کردند.

توره نقطه به تقطه مرداد

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.