فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۹۹۵

«تجارت‌نیوز» از آمار بانک مرکزی از رشد اقتصادی بهار سال ۱۴۰۳ گزارش می‌دهد:

نرخ رشد اقتصادی به کمترین میزان از بهار سال ۱۴۰۱ رسید/ رشد بخش‌های نفت، خدمات و صنعت از نفس افتاد

نرخ رشد اقتصادی به کمترین میزان از بهار سال 1401 رسید/ رشد بخش‌های نفت، خدمات و صنعت از نفس افتاد

طبق گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت در بهار امسال به ترتیب 3.2 درصد و 2.5 درصد ثبت شد که کمترین میزان در هشت فصل اخیر محسوب می‌شوند.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی ایران در جدیدترین گزارش آماری خود، داده‌های تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی در بهار سال 1403 را منتشر کرد. گزارشی که بر اساس آن، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال 1395 از رقم 378 هزار میلیارد تومان در بهار 1402 به 390 هزار میلیارد تومان در سه‌ماهه نخست سال جاری رسید. با وجود این، بررسی‌ها نشان می‌دهند نرخ رشد اقتصادی در اغلب بخش‌های اقتصادی در اولین فصل سال 1403 کاهشی شده و تنها بخش کشاورزی برخلاف این روند حرکت کرده است.

رشد اقتصادی بهار بانک مرکزی

نرخ رشد اقتصادی از نفس افتاد

با استناد به داده‌های بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی کشور به قیمت پایه سال 1395 در بهار امسال معادل 3.2 درصد ثبت شد. نرخ رشد اقتصادی بدون نفت نیز به 2.5 درصد رسید. این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت در سه‌ماهه نخست سال 1402 به‌ترتیب معادل 5.7 درصد و 4.6 درصد بود. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند نرخ‌های رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت در بهار امسال در کمترین میزان خود از بهار سال 1401 به این سو قرار گرفتند.

رشد بخش نفت در کمترین سطح از بهار سال 1401 قرار گرفت

بر اساس داده‌های جدید بانک مرکزی، رشد بخش نفت که همواره بار رشد اقتصادی کشور را بر دوش داشته، در بهار امسال افت چشمگیری را شاهد بود و کمترین رقم از بهار سال 1401 را رقم زد. نرخ رشد بخش نفت در حالی در سه‌ماهه ابتدایی امسال 9.5 درصد ثبت شد که این رقم در بهار سال 1402 معادل 16.5 درصد بود. 

آهنگ رشد صنایع و خدمات کند شد

نرخ رشد اقتصادی بخش صنایع و معادن نیز وضعیتی مشابه داشت. بخش صنعت و معدن که در بهار سال گذشته رشدی 3.8 درصدی پیدا کرده بود، در بهار امسال 3.6 درصد رشد کرد که کمترین میزان در 9 فصل گذشته بود.

بخش خدمات نیز همچون بخش‌های نفت و صنایع و معادن با کاهش زیاد نرخ رشد اقتصادی مواجه شد. طوری که این نرخ رشد این بخش در بهار سال جاری معادل 1.9 درصد بود که کمترین میزان از آغاز سال 1400 به این سو محسوب می‌شود. گفتنی است نرخ رشد اقتصادی بخش خدمات در سه‌ماهه سال 1402 معادل 5.6 درصد بود.

جهش رشد اقتصادی بخش کشاورزی

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند در بخش کشاورزی، برخلاف دیگر بخش‌های اقتصادی اصلی، نرخ رشد اقتصادی در بهار امسال صعودی شده است. بر این اساس، رشد بخش کشاورزی که در سال‌های اخیر منفی یا شاهد افزایشی اندک بود، در سه‌ماهه امسال با جهشی جالب توجه مواجه شد و به 3.1 درصد رسید؛ رقمی که بالاترین میزان از زمستان سال 1399 تاکنون به حساب می‌آید.

بار رشد اقتصادی بهار بر دوش کدام بخش بود؟

بررسی‌های نشان می‌دهند با وجود جهش در رشد اقتصادی بخش کشاورزی، سهم اندک این بخش از اقتصاد ایران سبب شده گروه کشاورزی، تنها 0.3 درصد از رشد اقتصادی 3.2 درصدی بهار امسال سهم داشته باشد. این در حالی است که بخش خدمات 1.1 درصد از این رشد را به خود اختصاص داد. گروه‌های نفت و صنایع و معادن نیز به‌ترتیب یک درصد و 0.8 درصد در رشد اقتصادی بهار امسال نقش داشتند.

 برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.