فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۶۹۰۸

«تجارت‌نیوز» آمار تورم شهریورماه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند:

تداوم روند نزولی نرخ تورم سالانه در شهریورماه/ تورم ماهانه برای نخستین بار در ۷ ماه اخیر وارد کانال یک درصد شد

تداوم روند نزولی نرخ تورم سالانه در شهریورماه/ تورم ماهانه برای نخستین بار در 7 ماه اخیر وارد کانال یک درصد شد

طبق داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم سالانه در نخستین ماه فعالیت دولت چهاردهم، برای شانزدهمین ماه متوالی نزولی شد و تورم ماهانه نیز به کمترین رقم در هشت ماه اخیر رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

دو روز پس از پایان شهریورماه، مرکز آمار ایران، متولی اصلی ارائه ماهانه آمارهای تورم، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در آخرین ماه تابستان را منتشر کرد. داده‌های شهریورماه مرکز آمار نشان می‌دهند نرخ‌های تورم در نخستین ماه فعالیت دولت چهاردهم نیز روند نزولی خود را ادامه دادند؛ به طوری که نرخ تورم سالانه برای شانزدهمین ماه متوالی افت کرد، نرخ تورم نقطه به نقطه پس از رشد در تیرماه، برای دومین ماه کاهشی شد و تورم ماهانه نیز به کمترین میزان خود از بهمن سال گذشته قرار گرفت.

تورم شهریور

کاهش 11.9 درصدی نرخ تورم سالانه در طول 12 ماه

با استناد به داده‌هایی که مرکز آمار ایران در گزارش تازه خود منتشر کرده، نرخ تورم سالانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به شهریورماه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن را نشان می‌دهد، در آخرین ماه تابستان رقم 34.2 درصدی را ثبت کرده است.

مقایسه این رقم با تورم سالانه کشور در مردادماه امسال و شهریورماه سال گذشته، با افت به‌ترتیب 0.6 واحد درصد و 11.9 واحد درصدی آن در این بازه‌های زمانی حکایت دارد.

با تداوم روند نزولی نرخ تورم سالانه در شهریورماه، حالا 16 ماه است که این نرخ طعم رشد را نچشیده است و با توجه به بازگشت نرخ تورم ماهانه به روند نزولی در ماه‌های اخیر، احتمالاً در ماه‌های آینده نیز باید انتظار تداوم روند کاهشی نرخ تورم سالانه را داشته باشیم.

نرخ تورم ماهانه وارد کانال یک‌درصدی شد

نرخ تورم ماهانه رقم تغییر عدد شاخص قیمت مصرف‌کننده در طول یک ماه را نشان می‌دهد. این نرخ که در بهار سال جاری روند صعودی نگران‌کننده‌ای را آغاز کرده بود، در تابستان رفته‌رفته مهار شد و به روند نزولی خود بازگشت. در آخرین ماه تابستان نیز این روند ادامه یافت تا نرخ تورم ماهانه با ثبت رقم 1.7 درصدی، برای نخستین بار از بهمن سال گذشته به این سو، در کانال یک درصد قرار بگیرد.

شایان ذکر است نرخ تورم ماهانه شهریورماه امسال در حالی معادل 1.7 درصد ثبت شد که در مردادماه سال جاری و شهریورماه گذشته برابر دو درصد بود.

نرخ تورم نقطه به نقطه به 31.2 درصد کاهش یافت

یکی دیگر از شاخص‌های مهم تورمی، نرخ تورم نقطه به نقطه است. این نرخ محاسبه می‌کند که قیمت یک سبد از کالاها و خدمات در یک نقطه زمانی نسبت به همان سبد در نقطه زمانی متناظر در سال قبل، چه تغییری را ثبت کرده است. با این توضیحات، نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه سال جاری معادل 31.2 درصد بود که کمترین میزان از اردیبهشت امسال محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، در ششمین ماه امسال، خانوارهای کشور به طور متوسط، برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، 31.2 درصد بیشتر از شهریور سال گذشته هزینه کردند.

گفتنی است نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور سال گذشته معادل 39.5 درصد و در مرداد سال جاری برابر با 31.6 درصد ثبت شده بود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.