کد مطلب: ۱۵۴۱۴۹

چشم‌انداز هفتگی بورس

چشم‌انداز هفتگی بورس

نظرسنجی تجارت‌نیوز از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری نسبتا مثبت در هفته پیش رو دارد.

پانیذ نوربخش: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد. هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

4 شهریور 96 نظرسنجی پس از چند هفته صعود شاخص کل بورس تهران به مدد تحرک ایجاد شده در نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها، کماکان این هفته نیز هفته‌ای مثبت پیش‌بینی می‌شود؛ البته مثبتی متعادل و نه تندوتیز.

به گزارش تجارت‌نیوز کماکان گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و پالایشی‌ها در نظر صاحب‌نظران بازار سرمایه، پیش‌قراولان این هفته خواهند بود. بدیهی است عدم توقف رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها عمده عامل این پیش‌بینی مثبت است.

گروه بعدی مورد توجه اعضای نظرسنجی تجارت نیوز گروه خودرویی است. از آن‌جایی که در هفته‌های اخیر فروش در این گروه شدت بیشتری یافته، گمان می‌رود که خودرویی‌های بورس به اشباع فروش رسیده‌اند و به نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی قیمت‌های کف نمادهای این گروه هستند.

اتفاق دیگری که روی گروه خودرویی اثرگذار خواهد بود، امضای بزرگ‌ترین قرارداد وام خارجی پسابرجام توسط معاون وزیر اقتصاد و مدیر اگزیم بانک کره جنوبی با ارزش 8 میلیارد یورو است. این مبلغ قابل توجه، گردش مالی و متعاقبا مسیر حرکت شرکت‌هایی که تحت تاثیر ارایه خدمات بانکی -از جمله خودروسازها- هستند را هموار خواهد کرد.

از طرفی برخی نمادهای بازار سرمایه اگرچه در گروه‌های مورد توجه کارشناسان نظرسنجی تجارت نیوز قرار نگرفته‌اند، اما پتانسیل رشد در هفته جاری را خواهند داشت. عمده این سهم‌ها P/E پایین و توان تعدیل مثبت دارند.

شایان ذکر است در روزهای اخیر و پس از مشخص شدن کابینه جدید دولت، تغییراتی اگرچه به لحاظ ریالی محدود اما قابل توجه در نرخ دلار مشاهده شد. به لحاظ پیشینه تاریخی تغییرات نرخ ارز در ایران، رشد نرخ دلار از جمله اولین علایم وقوع تک نرخی شدن ارز است.

بر این اساس با تغییرات شکل گرفته و مشخص شدن ترکیب کابینه دولت دوازدهم، زمزمه‌های تک نرخی شدن ارز کم کم رسمیت بیشتری خواهند یافت. این اتفاق به نفع شرکت‌های صادرات محور - از جمله شرکت‌های فروشنده محصولات و فراورده‌های نفتی- بورس خواهد بود.

علاوه بر تغییرات کابینه، از جمله مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته پیش پشت سر گذاشتیم کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی کوتاه و بلندمدت بود. همچنین در هفته گذشته شاهد توقف داد و ستد ثانویه اوراق سخاب از مجاری غیربورسی بودیم که این دو مورد اتفاقات مثبتی برای کلیت فضای بورس هستند و چشم‌انداز آتی بورس را روشن می‌سازند.

ردیف کارشناسان سمت وضعیت شاخص گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 حمید اعرابی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی تک‌سهم‌ها
2 ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی فلزات اساسی و کانه‌های فلزی
3 رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا مثبت فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و خودرویی‌ها
4 محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش خنثی فلزات اساسی و ماشین آلات و تجهیزات
5 فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده مثبت پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها، رایانه‌ای‌ها و خودرویی‌ها
6 محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان مثبت فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و پالایشی‌ها
7 مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه مثبت پالایشی‌ها و فلزات اساسی
8 مهدی ساسانی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت کانه‌های غیرفلزی، کانه‌های فلزی و محصولات غذایی
9 کوروش شمس مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه خنثی فلزات اساسی و پالایشی‌ها
10 بهنام بهزادفر مدیر امور اعضای کانون کارگزاران مثبت فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و خودرویی‌ها
11 علی شهبندیان فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.