فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۸۴۲۵۴

منشا کاهش شتاب رشد بورس

منشا کاهش شتاب رشد بورس

شاخص کل بورس تهران در جریان دادوستدهای روز گذشته طی یک رفت و برگشت، سرانجام افزایش ۴۰۲ واحدی را به ثبت رساند و برای نخستین‌بار طی تاریخ فعالیت خود در کانال ۱۲۴ هزار واحدی ایستاد. این رشد بیش از ۳/ ۰ درصدی عمدتا مرهون افزایش ارزش سهام شرکت‌های برجسته گروه پتروشیمی بود.

پس از یک هفته توفانی، معامله‌گران، روز گذشته نیز برای خرید سهام صادرکنندگان گروه پتروشیمی دست از پا نمی‌شناختند. مساله تصحیح سیاست‌های ارزی و تزریق دلار صادرکنندگان غیرنفتی به بازار دوم مهم‌ترین دلیل رشد تقاضا در سهام وابسته به شمار می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز، امری که به نظر می‌رسد بیش از دیگر صنایع به کام صادرکنندگان صنعت پتروشیمی خواهد بود. با وجود چشم‌انداز مثبت در سهام بنیادی و صادرات‌محور، تداوم مداخله در قیمت‌گذاری فلزات پایه و آغاز دور اول تحریم‌ها از پانزدهم مردادماه از جمله مخاطرات بیرونی بازار به شمار می‌روند که می‌تواند عرضه سهام را بیش از پیش دستخوش تغییر کند.

شاخص سهام در معاملات دیروز ضمن یک رفت و برگشت، رشد ۳/ ۰ درصدی را به نمایش گذاشت. نماگر اصلی سهام در ابتدا با فشار عرضه به‌ویژه در گروه‌های فلزات و معدنی‌ها حدود ۴۰۰ واحد تنزل کرد.

موج شناسایی سود که از روز پایانی هفته گذشته اولین نشانه‌های خود را بروز داد در معاملات دیروز با شدت بیشتری ادامه یافت و سهام اغلب گروه‌ها در محدوده منفی قیمت معامله شدند. در عین حال، بازگشت چندین نماد متوقف از گروه پتروشیمی به تابلو، آن هم در میانه معاملات دیروز تغییر جهت قیمت‌ها را به دنبال داشت.

به بیان دقیق‌تر، با بازگشایی نمادهایی نظیر پتروشیمی پارس و پتروشیمی شازند فضای غالب بر بازار نیز مثبت شد و به‌طور خاص، سهام گروه پتروشیمی و پالایشی با رشد نسبی قیمت مواجه شدند و به همین دلیل تقویت ۸۰۰ واحدی شاخص کل از کف روزانه رقم خورد. گرچه عرضه سهام از سوی معامله‌گران حقیقی نسبتا سنگین بود اما حضور پررنگ این دسته از فعالان در خرید سهام صنعت پتروشیمی به‌ویژه «شاراک» به رشد شاخص کل انجامید.

بنابراین، هر چند انگیزه کافی برای شناسایی سود، آن هم پس از ثبت بازدهی خیره‌کننده ۱۴ درصدی شاخص کل در یک هفته گذشته وجود داشت، اما چشم‌انداز افزایش نرخ ارز صادرکنندگان غیرنفتی با راه‌اندازی بازار ثانویه همچنان از قابلیت‌های سهام وابسته حکایت دارد. این در حالی است که ریسک‌های سیاسی به قوت خود باقی است. جایی که نزدیک‌شدن به شروع دور نخست تحریم‌ها از پانزدهم مردادماه می‌تواند معاملات را دستخوش احتیاط کند.

اما با وجود ریسک‌های مزبور به نظر می‌رسد که سرنوشت سهام طی این هفته در دست بسته ارزی دولت است که قرار است امروز و فردا ارائه شود.

به بیان دیگر، اهرم ارزی سهام چنان تاثیر و بسامدی دارد که می‌تواند سایر عوامل را در سایه تاثیرات خود قرار دهد. این موضوع در معاملات سهام صادرکنندگان بورس تهران طی روزهای اخیر به خوبی قابل مشاهده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.