خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۱۳۷۸

پیش‌بینی وضعیت بورس در ماه مهر

پیش‌بینی وضعیت بورس در ماه مهر

این روزها شاخص بورس در حال رکوردشکنی است. اما بازار به‌سادگی نشان داده همان‌طور که می‌تواند در یک روز چند هزار واحد رشد کند، می‌تواند روی دیگرش را هم نشان دهد و یک روزه چند هزار واحد فروبریزد.

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها شاخص بورس در حال رکوردشکنی است. اما بازار به‌سادگی نشان داده همان‌طور که می‌تواند در یک روز چند هزار واحد رشد کند، می‌تواند روی دیگرش را هم نشان دهد و یک روزه چند هزار واحد فروبریزد.

این وضعیت متلاطم، شاید سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به‌خصوص تازه‌واردها را به وحشت بیندازد. سوال اینجا است که باوجود ریزش شاخص در تاریخ 25 شهریور 1397، چه اتفاقی در روزها آتی می‌افتد؟

از بورس کالا تا بورس اوراق

آزادسازی قیمت مس در بورس کالا باعث شد که نگاه فعالان بازار سهام متوجه قیمت کالاها شود. بعدازآن آزادسازی قیمت فولاد هم سهام‌داران شرکت‌های فولادی را از بازدهی 10 تا 15 درصد بهره‌مند کرد.

همین اتفاق در محصولات پتروشیمی هم رخ‌داد. اما اخبار مربوط با محصولات پتروشیمی با تایید و تکذیب‌های متعدد مواجه شد. سهام‌داران شتاب‌زده هم در صف‌های خریدوفروش ایستادند.

از طرف دیگر خبر آزاد شدن قیمت نرخ خوراک محصولات پتروشیمی و هم‌زمان شدن این داستان با تسویه اعتبار کارگزاری‌ها باعث شد که تا حدی اثر خبر برداشتن سقف رقابت برای محصولات پتروشیمی کم‌رنگ شود.

قطعات یک پازل کنار هم

در اولین قدم به این فکر کنیم که سال مالی تمام کارگزاری‌ها در 31 شهریور به پایان نمی‌رسد. اما انتظار برای این سررسید، اثر روانی خود را بر بازار سرمایه گذاشته است.

بعد از این باید فکر کنیم که خبر برداشتن سقف رقابت برای محصولات پتروشیمی خبر خوبی است که به دلایلی که گفتیم، هنوز در قیمت سهام منعکس نشده است.
در نظر داشته باشید که با وجود آزاد شدن نرخ خوراک، هنوز پتروشیمی‌ها سود خواهند کرد. چرا که اثر آزادسازی قیمت‌ها خیلی بیشتر از هزینه تولید کالا (COGS) می‌تواند درآمد آن‌ها را بیشتر کند و برآیند دو خبر درمجموع اتفاقی مثبت است.

عرضه بدون تقاضا

یک اتفاق دیگر که کم‌تر به آن توجه شد، این بود که برای جلوگیری از رانت، قرار شد در بورس کالا مشتری‌ها حقیقت‌یابی شوند. چرا که خریداران در بورس کالا می‌توانستند مواد اولیه تولید را با قیمت دولتی بخرند و بجای تولید، از آربیتراژ سود ببرند.

طبیعتا تمام شرکت‌ها به‌سرعت نتوانستند نیاز حقیقی خود را احراز کنند. برای همین در بورس کالا شاهد عرضه زیاد و تقاضای کم محصولات با نرخ دلاری در حدود 7500 تومان بودیم. اما این فقدان تقاضا به خاطر واکنش منفی متقاضیان به قیمت‌ها نبود، بلکه از ثبت تقاضای خود منع شده‌اند.

نتیجه‌ نهایی

اگر تمام این اخبار را کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که قرمزی بورس موقتی است و بعد از پایان تسویه اعتباری، مهرماهی سبز در انتظار بازار سرمایه خواهد بود و بعید نیست که مهر ماه با یکی از مثبت‌ترین روزهای تاریخ بورس مواجه شویم. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در اولین ماه پاییز سنگینی این روند مثبت، بیشتر از گروه‌های دیگر بر دوش پتروشیمی‌ها باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.