کد مطلب: ۳۰۳۶۰۳

محمد خبری زاد، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پشت پرده رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص بورس

پشت پرده رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص بورس

امروز بورس تهران شاهد رشد چهار هزار و 533 واحدی شاخص کل شد. دلیل رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص کل بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز اول مهر ماه سال 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 13721 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 4533 واحد در رقم 165072 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 7348 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 23 واحد در رقم 1902 جای گرفت.

در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «فارس، کگل، همراه، شپنا، اخابر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «خساپا، خودرو، فخاس، ولساپا، بترانس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وخاور، فولاد، فنوال،بترانس، شپاکسا» بود و نمادهای «وخارزم، تاپیکو، وتجارت، وسینا، حکشتی» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

بر این اساس امروز بورس بازهم رکورد زد و ورود نقدینگی به بورس باعث افزایش تقاضا در اکثر نمادها شده است. به طور کلی شاخص هم‌وزن نشان‌دهنده رشد ارزش سهام تمام صنایع در جریان معاملات امروز بازار سرمایه است و افزایش نرخ‌های جهانی تاثیر مثبتی روی نمادهای تولید کننده سنگ آهن گذاشته است.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد بیش از 4.5 هزار واحدی شاخص کل بورس در دومین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: رشد چهار هزار و 500 واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه ناشی از دو دلیل مهم بوده است. اولین دلیل اینکه جریان پولی که از خارج از بازار به بورس تزریق شده است باعث شده که بازار اصلاح چندانی نداشته باشد و بعد از یک اصلاح کوچک، دوباره روند صعودی بورس از سر گرفته شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این جریان پولی بعد از حضور در بازارهای موزاری چون مسکن، سکه و دلار، اکنون وارد بازار سرمایه شده و باعث رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص کل بورس شده است.

خبری زاد افزود: دومین دلیل خوش‌بینی بازار به گزارش‌های عملکرد شهریور ماه شرکت‌ها است که این مورد غیرمنطقی نیست. با توجه به اینکه دلار در شهریور ماه به نرخ بازار ثانویه معامله شده و همچنین آزادسازی نرخ‌ها در بورس کالا، به نظر می‌رسد شاهد فروش چشمگیری در گزارش‌های شهریور ماه شرکت‌ها خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.