خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۳۱۷۲

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته چهارم مهر ماه

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه عواملی روزهای پرتلاطم بورس را پایان داد؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه عواملی روزهای پرتلاطم بورس را پایان داد؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را سبز رنگ به اتمام رساند و موضوعاتی چون هیجانات غیرطبیعی بورس، ایجاد مشکل در هسته معاملات و تعطیل‌شدن بازار، انتشار خبر تحریم گروه‌های بانکی و فولاد از سوی آمریکا و خرید مثبت حقوقی‌ها در آخرین روز جریان معاملاتی هفته باعث شد که شاخص از قله 181 هزار واحد به 182 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت نیوز، نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران در خصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که همچنان روند بازار سرمایه در هفته چهارم مهرماه خنثی است و صنایع فلزات اساسی، پالایشی و بانکی پیشتاز بازار این هفته سرمایه هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز شنبه (21 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7213 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 5982 واحد در رقم 175032جای گرفت.

روز یکشنبه (22 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3230 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 108 واحد در رقم 174924جای گرفت.

روز دوشنبه (23 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 9455 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 5775 واحد در رقم 180601جای گرفت.

روز سه‎شنبه (24 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 11836 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2232 واحد در رقم 182834جای گرفت.

روز چهارشنبه ( 25 مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 12963 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 95 واحد در رقم 182929 جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه نماد‎های «دعبید، سپ، های وب، پاکشو، وتوس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فولاد، کگل، فملی، فارس، پارس » بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، متاسفانه این روزها شاهد صف فروش یک دست بازار هستیم و کم‌کم به این نتیجه رسیده‌ایم که نه سهامدار تازه وارد، نه قیمت دلار، نه نرخ خوراک پتروشیمی و نه نزدیک شدن به تحریم‌ها باعث چنین ریزشی نیستند، بلکه برخی بزرگان عامل اصلی این هیجانات و نوسانات غیرطبیعی هستند.

به عنوان مثال در جریان معاملاتی در هفته گذشته مشاهده می‌شد که بازار با میل و رغبت نوسانات مثبت و صف خرید را تجربه می‌کرد، اما به یکباره با عرضه‌های رگباری و آبشاری نمادها تا کف قیمتی و صف فروش پایین آمدند و بازاری سرخ شکل می‌گرفت. درخصوص رفتار سهامداران تنها چند سوال ساده مطرح می‌شود اینکه آیا سهامداران خرد توان چنین عرضه‌هایی دارند؟ آیا در صورتی که شخصی چنین اردرهای فروش و عرضه‌هایی را در نمادی داشته باشد ناظر بازار بلافاصله با وی تماس نمی‌گیرد تا دلیلش را جویا شود؟ آیا صندوق‌ها و حقوقی‌های بازار نمی‌توانند به نحوی صحیح از بازار حمایت کنند؟

همچنین در جریان معاملات روز یک شنبه بازار سرمایه نمادهای «فولاد، تاپیکو، فخوز، کچاد، پارسان» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « شپنا، وامید، شتران، رمپنا، خساپا» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. متاسفانه در جریان معاملاتی روز یکشنبه بازار سرمایه بازهم هسته معاملات گریبانگیر شاخص کل بورس شد.

به‌گفته معامله‌گران بازار سرمایه، متاسفانه در نقطه عطف بازار که بازار بیشتر سمت خرید بود و شرایط رو به بهبود بود باز هم هسته معاملات مشکل پیدا کرد، به طوری که به دلیل بروز مشکل فنی در سامانه معاملات امکان سفارش‌گیری و انجام معاملات متوقف و بازار به صورت کل تعطیل شد. با اتفاقات این روز گمانه‌زنی‌ها برای رفتار غیرطبیعی چند روز گذشته بازار سرمایه بیشتر و قوی‌تر شد که بدون شک بی‌اعتمادی و فرار سرمایه‌ را در پی خواهد داشت. بورس به تغییر سیستم معاملاتی نیازمند است که متاسفانه به دلیل تحریم امکان تغییر سیستم معاملاتی بازار سهام نیست، بنابراین سهامداران فعلا باید با همین سیستم معاملات خود را انجام دهند.

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه نمادهای «فولاد، فارس، فملی، کچاد، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « پکرمان، وپارس، فولاژ، غبشهر، فایرا» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، دلیل اصلی رشد شاخص کل بورس در روز دوشنبه رسیدن قیمت‌ها به نقاط جذاب و حمایتی بوده است، اما همچنان یک مشکل در بازار وجود دارد. به این صورت که در مواقعی که بازار مثبت است، تمامی بازار حتی سهم‌هایی که هیچ دلیل بنیادی ندارند مثبت می‌شوند و در بازار منفی عکس این مورد رخ می‌دهد. باید در نقطه‌ای راه بین سهام بنیادی و غیر بنیادی جدا شود تا در روزهای منفی بازار به اصطلاح تر و خشک با هم نسوزند.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه نماد‎های «تاپیکو، وبملت، فولاد، فارس، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « ومعادن، شپنا، وامید، پارسان، وپارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، پیش‌بینی شده بود که با نزدیک شدن به تاریخ انتشار گزارش‌های عملکرد شش ماهه نخست امسال شرکت‌های بورسی و با توجه به اینکه اکثر شرکت‌ها گزارش‌های جذابی خواهند داشت، اکثر نمادها بورسی به ویژه شرکت‌های بنیادی و بزرگ به روند مثبت باز گردند. بازار به تعادل و ثبات رسیده است و مثبت و آرام پیش خواهد رفت و از رشدهای شارپی صعودی و نزولی دیگر خبری نخواهد بود.

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه نمادهای «تاپیکو، شبندر، مبین، رمپنا، اخابر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « فولاد، وغدیر، فملی، ومعادن، خودرو» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

به گفته معامله‌گران بازار سرمایه، در جریان معاملاتی این روز بورس شاهد بودیم که سهامداران دیگر کمتر اسیر هیجانات می‌شوند و معقول‌تر و با حوصله‌تر تصمیم می‌گیرند. همچنین حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ و لیدر بازار رفتار بسیار خوبی داشتند و باعث شدند که بازار از پایین به بالا حرکت کند و شفاف سازی اول وقت و بسیار جالب فولاد در مورد بی‌تاثیر بودن تحریم‌های جدید آمریکا باعث مثبت شدن شاخص کل بورس درآخرین روز جریان معاملاتی این هفته بازار سرمایه شد.

حمایت حقوقی‌ها از بازار

مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص روند بازار سرمایه در هفته چهارم مهر ماه، گفت: در هفته‌ای که گذشت یک فشار خروج در بازار به دلیل فروش برخی نمادهای خاص داشتیم؛ به‌طوری که تنها در طول چند ساعت صف خرید یک نماد تبدیل به صف فروش ‌می‌شد و سرمایه‌گذاران حقیقی تاامروز چنین وضعیتی در بازار سرمایه ندیده بودند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین رفتار هیجانی سهامداران در خصوص خرید و فروش ناگهانی سهام در بازار باعث شد که تازه‌واردها بیشتر بترسند و به جایگاه فروشندگان سهام بپیوندند به همین جهت یک فشار فزاینده فروش در بازار سرمایه در هفته چهارم مهر ماه ایجاد شد.

میرزایی افزود: از طرف دیگر حقوقی‌ها که به دورنمای سودآوری شرکت‌های بورسی در پرتفوی خود اعتقاد داشتند از بازار در راستای جمع‌آوری صفوف فروش حمایت کردند و در نتیجه روند بازار متعادل شد. لازم به ذکر است که حقوقی‌ها همیشه در زمان‌های بحرانی یعنی در زمانی که حقیقی‌ها به دلیل بحران‌های سیاسی یا بحران‌های داخلی یا بحران‌های درون سازمانی بیشتر فروشنده هستند از بازار حمایت کرده‌اند.

هفته پرتلاطم بازار سرمایه

مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص روند بازار سرمایه در هفته چهارم مهر ماه، گفت: همانطور که انتظار می‌رفت بازار سرمایه در هفته چهارم مهرماه پرتلاطم بود؛ به طوری که در یک روز تمام نمادها مثبت و در روز بعد تمام نمادها منفی بودند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عواملی چون رفتار هیجانی نقدینگی جدید در بورس، تحریم‌های آمریکا، فروش حقوقی‌ها در سهم‌هایی که رشد بالایی داشتند باعث ریزش شاخص کل بورس در یک روز شد و عواملی چون نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه و 6 ماهه نخست امسال شرکت‌های بورسی و افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها از جمله متانول باعث رشد شاخص کل بورس در روز دیگر شد و طبق پیش‌بینی هفتگی بورسی که داشتم شاخص کل بورس در هفته جاری خنثی شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.