فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۱۵۰۸۵

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

عقب‌نشینی آمریکا از تحریم‌های نفتی، با بورس چه می‌کند؟

عقب‌نشینی آمریکا از تحریم‌های نفتی، با بورس چه می‌کند؟

وزیرخزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که به خریداران نفت ایران معافیت می‌دهیم، سوالی که مطرح می‌شود این است که عقب نشینی آمریکا از سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران از چهارم نوامبر چه تاثیری بر روند شاخص کل بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌‌نیوز، وزیر خزانه‌داری آمریکا با عقب‌نشینی از سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران از چهارم نوامبر اعلام کرده است که آمریکا در نظر دارد واردکنندگان نفت ایران را از تحریم‌ها معاف کند. استیون منوچین طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته که خریداران نفت ایران باید بیشتر از رقم ۲۰ درصدی که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ملزم بودند، واردات نفت ایران را کاهش دهند تا بتوانند از معافیت‌های آمریکا برخوردار شوند. سوالی که مطرح می‌شود این است که عقب‌نشینی آمریکا از سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران از چهارم نوامبر چه تاثیری بر بازار سرمایه می‌گذارد؟

تحریم تهدیدی برای بازار سرمایه

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» معتقد است که عقب‌نشینی آمریکا از تحریم‌های نفتی خبر مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود، زیرا انتشار هر خبری که منجر به کاهش ریسک‌های سیستماتیک در بازار سهام شود یک نوع دلگرمی برای سهامداران به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معمولا بازار سرمایه تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک و ریسک‌های غیرسیستماتیک است. در خصوص ریسک‌های سیستماتیک باید متذکر شد که هم‌اکنون تحریم‌ می‌تواند تهدیدی برای بازار سهام باشد، زیرا تحریم‌ برحجم فروش شرکت‎های صادارت محور تاثیر منفی می‌گذارد، اما در خصوص ریسک‌های غیرسیستماتیک باید گفت که در حال حاضر با توجه به شرایط ارزی و تورمی کشور، تهدیدی از محل ریسک‌های غیرسیستماتیک بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

نصیرزاده افزود: با توجه به مصوبه اخیر دولت در رابطه با تغییر نرخ پایه محصولات پالایشگاهی می‌توان گفت که شرایط مطلوبی برای تحقق سود این گروه فراهم شده است و عقب نشینی آمریکا از تحریم‌های نفتی نیز تا حدودی می‌تواند جو روانی بازار را مثبت نگه‌دارد به طوری که قیمت‌ها در سطح‌های فعلی باقی بمانند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شاید محتمل‌ترین سناریو برای وضعیت بازار سرمایه در آینده این باشد که حرکت نوسانی شاخص کل بورس تداوم داشته و طی مدت زمانی در محدوده 180 هزار تا 200 هزار واحدی قرار گیرد، به عبارتی دیگر شاهد افت‌های شدید قیمتی نبوده تا زمانی که گزارش‌های ماهانه و سه‌ماهه شرکت‌ها منتشر شود.

نصیرزاده افزود: در هفته جاری گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورسی منتشر شد که گروه پتروشیمی به دلیل کیفیت بالای سودآوری لیدر بازار بود، اما گزارش‌های جذابی در گروه فولادی، پالایشگاهی و بانکی منتشر نشده است که این موضوع برای فعالان بازار نیز قابل انتظار بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه در نیمه دوم امسال از نظر گزارش‌دهی و عملکرد از یک طرف تحت تاثیر سیاست‌های ارزی دولت است که دولت نرخ پایه قیمت‌ها را به نرخ ارز در سامانه نیما افزایش داده که اتفاق مثبتی برای بازار محسوب می‌شود و از طرف دیگر تحت تاثیر تحریم‌ها است.

نصیرزاده با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر حجم فروش شرکت‌ها ، افزود: بدون شک هر رخدادی که انتظارات منفی بازار را از عدم فروش یا کاهش حجم فروش شرکت‌های صادرات محور در راستای اجرای تحریم‌های 13 آبان کاهش دهد، می‌تواند باعث افزایش ثبات در روند شاخص کل بورس شود.

خبر تحریم‌ها بر بورس پیش‌خور شده است

اما مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» معتقد است که عقب‌نشینی آمریکا از تحریم‌های نفتی تاثیری بر روند شاخص کل بورس ندارد، زیرا تحریم‌های 13 آبان فشار روانی خود را طی شش ماه گذشته بر اقتصاد ایران وارد کرده است، بنابراین خبر تحریم‌ها بر روند بازار سرمایه پیش‌خور شده، بنابراین عقب‌نشینی آمریکا از تحریم‌های نفتی بر روند شاخص کل بورس بی‌تاثیر خواهد بود.

همچنین محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: عقب‌نشینی آمریکا از تحریم‌های نفتی از نظر کوتاه‌مدت تاثیر خاصی بر روند بازار سرمایه ندارد، اما در بلندمدت می‌تواند منجر به رشد شاخص کل بورس شود.

موتور محرکی برای فتح قله ۲۰۰ هزار واحدی

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص تاثیر عقب‌نشینی آمریکا از تحریم‌های نفتی بر روند بازار سرمایه، گفت: اخبار سیاسی و اقتصادی دو رکن موثر بر بازار سرمایه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گرچه تلاش‌های دولت در جهت تامین نیاز ارزی کشور از طریق صادرات غیرنفتی و صادرات نفتکش‌های ایرانی از طریق قاچاق و همچنین معافیت‌های مالیاتی عوامل موثری در جهت ر‌شد بازار سرمایه هستند، اما گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها محرک موثرتری برای حرکت شاخص به سمت قله ۲۰۰ هزار واحدی خواهد بود.

رئیسی افزود: علی‌رغم گزارش‌های نه چندان دلچسب پالایشی‌ها، گزارش شش ماهه گروه فولادی و سنگ آهنی گل سرسبد تمام گزارش‌ها بود و این درحالی است که شاهد افزایش بهای تمام شده و عدم ثبات نرخ ارز در این شش ماهه بودیم، اما افزایش قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی و افزایش نرخ فروش در راستای تسعیر نرخ ارز تاثیر زیادی بر سود این شرکت‌ها گذاشت و به همین جهت شاهد تعدیلات با اهمیتی در سود شرکت‌های فولادی و سنگ آهنی شدیم، بنابراین در این روزها باید منتظر عکس‌العمل بازار نسبت به گزارش این شرکت‌ها باشیم.

محمدخبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» نیز معتقد است که اگر این خبر صحت داشته باشد و در عمل فروش و صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی ایران بعد از 13 آبان، افت محسوسی نداشته باشد، بدون شک محرک فوق‌العاده قوی برای اقتصاد و بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هم اکنون اکثر تحلیلگران برای برآورد سود سال 98 شرکت‌های صادرات محور، فرض را بر افت 20 تا 30 درصدی فروش گذاشته‌اند که اگر تاثیر تحریم‌ها به این شدت نباشد، مطمئنا تاثیر مثبت بر رشد سود شرکت‌ها و در نهایت رشد شاخص کل بورس خواهد گذاشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.