کد مطلب: ۳۱۵۲۵۱

گزارش‌های مثبت و روز منفی بورس؛ جای خالی تحلیل

گزارش‌های مثبت و روز منفی بورس؛ جای خالی تحلیل

امروز شاخص کل بورس با کاهش 2460 واحدی در رقم 185 هزار واحد جای گرفت، دلیل ریزش امروز شاخص چه بود و چرا پس از انتشار گزارش‌های مثبت بازار شاهد یک روز منفی شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از ریزش شاخص کل بورس در دوشنبه‌ای خاص و پرخبر ، امروز سه شنبه (اول آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 10042 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش دو هزار و 460 واحد در رقم 185318 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3957 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2 واحد در رقم 2105 جای گرفت.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «پارس، وبملت، شخارک، جم، وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «کگل، فولاد، فخوز، شبندر،کچاد» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وتجارت، ومعادن، تاپیکو، وغدیر، کاوه» بود و نمادهای «وبملت، سیدکو، وتوصا، شیران، فملی» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص ریزش امروز شاخص کل بورس، گفت: دو روز اخیر را می‌توان یکی از شلوغ ترین روزهای فعالان و تحلیل‌گران بازار سهام دانست به‌طوری که سامانه کدال با بمبارانی از اطلاعات میان دوره‌ای شرکت‌ها مواجه شد.

گزارش‌های جذاب پترویی‌ها

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: آثار نحوه عملکرد شرکت‌ها در بازار سهام نیز در نوع خود جذاب بود به‌طوری که برخی از گروه‌ها نظیر گروه پتروشیمی با ارائه گزارش‌های عملکرد جذاب ناشی از معجزه جهش نرخ ارز با رشد قابل توجه سود در سه ماهه تابستان مواجه شدند و همین موضوع توجه بازار را به این دسته از نمادها جلب کرد. همچنین در گروه‌هایی نظیر بانک و خودرو گزارش‌ها با شرایط نامساعدی همراه شد که نتیجه آن تشدید عرضه و اصلاح قیمتی بود، اما در مجموع عملکرد شرکت‌های ارزی همان‌گونه که انتظار می‌رفت مثبت بود و پالس‌های خوبی به بازار سرمایه برای نیمه دوم امسال داد.

نصیرزاده افزود: اما معاملات امروز پس از مشخص شدن عملکرد عمده شرکت‌ها با کاهش 2460 واحدی شاخص همراه شد و این سوال در ذهن برخی فعالان بازار نقش بست که چرا پس از انتشار گزارش‌های مثبت بازار شاهد یک روز منفی شد؟

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پرواضح است که بورس آینده را معامله می‌کند. به عبارتی فعالان و تحلیلگران طی هفته‌های گذشته انتظارات مثبت خود از گزارش‌های 6 ماهه را در قیمت سهام دیده بودند، از این رو این گزارش‌ها بازار را غافلگیر نکرد و نتیجه آن رفتار امروز معاملات بود.

نصیرزاده افزود: فعالان بزرگ بازار در حال سناریو چینی برای نیمه دوم امسال هستند از این رو می‌توان کمی توقف در روند قیمت‌ها و اصلاح و آرامش در بازار پیش از شروع موج رشد بعدی را انتظار داشت، اما برای دو هفته آتی، بازار شاهد دو رویداد دیگر است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رویداد اول گزارش‌های ماهانه که طی یک هفته پیش رو شاهد آن خواهیم بود که خود می‌تواند هیجانات مثبت و منفی را در سهام‌ها و گروه ناشی از عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها در مهرماه رقم بزند و رویداد دوم دور جدید تحریم‌ها از 13 آبان است که می‌تواند رفتار بازار را تا زمان انتشار گزارش‌های ماهانه آبان و آذر محافظه کار کند، اما با مشخص شدن ابعاد اثر پذیری تحریم می‌توان خوشبین به دور جدید رشد در بازار بود.

نصیرزاده افزود: نتیجه انتشار گزارش‌های 6 ماهه در این مقطع زمانی جدا شدن شرکت‌های بنیادی از غیر بنیادی بود از این رو تاکید می‌شود فارغ از هیجانات و شانتاژهای خبری در برخی از نمادها و گروه‌ها، اصلاح و بهینه‌سازی پرتفوی در دستور کار قرار گیرد و می‌توان با قاطعیت گفت که گروه‌های ارزی و صادراتی همچنان در اولویت سرمایه‌گذاری خواهند بود، اما سهامداران صبر داشته و استفاده از استراتژی معاملاتی را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانند از موج آتی رشد بازار سهام به خوبی منتفع شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.