فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۱۹۶۹۲

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

۴ گروه بورسی که از تحریم‌ها متضرر می‌شوند

4 گروه بورسی که از تحریم‌ها متضرر می‌شوند

از روز یکشنبه ( 13 آبان‌ماه 97) دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد، سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام شرکت‌های بورسی با شروع تحریم‌ها بیشتر متضرر شده و شاخص تا پایان امسال وارد چه کانالی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از روز یکشنبه ( 13 آبان‌ماه 97) دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد و با توجه به سابقه‌ای که بورس ایران در زمان اجرای تحریم‌ها دارد معمولا حقوقی‌ها از بازار حمایت کرده و مانع ریزش شاخص کل بورس همزمان با اجرای تحریم‌ها می‌شوند.

با توجه به حمایت دستوری از شاخص کل بورس در ابتدای هفته پیش‌بینی می‌شد که در روز یکشنبه حقوقی‌ها از بازار حمایت کرده و مانع ریزش شاخص کل بورس در روز اجرای تحریم‌ها شوند که جریان معاملاتی بازار سرمایه در روز یکشنبه این پیش‌بینی را تایید کرد. به طوری که شاخص کل بورس در نیمه اول جریان معاملات امروز بازار سرمایه بیش از ۷۰۰ واحد رشد پیدا کرد، اما لحظاتی پس از اینکه سخنگوی شورای نگهبان از رد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) و اعاده آن به مجلس خبر داد رفتار بورس تغییر کرد و شاخص کل بورس 530 ریخت، سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام شرکت‌های بورسی با شروع تحریم‌ها بیشتر متضرر می‌شوند؟

محمد گرجی آرا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به سابقه‌ای که بورس ایران از اجرای تحریم‌های سال‌های گذشته دارد، بدون شک تحریم روی فروش مقداری تمام شرکت‌های صادرات محور تاثیر منفی می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که کدام شرکت‌های صادراتی از اجرای تحریم‌ها بیشتر متضرر می‌شوند؟ تصریح کرد: شرکت‌هایی که مراودات تجاری و صادرات با کشورهای شرق دور مانند ژاپن، هند و چین دارند بیشتر از تحریم‌ها متضرر می‌شوند و شرکت‌هایی که صادرات به کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان دارند نیز کمتر از تحریم‌ها متضرر خواهند شد.

گرجی آرا افزود: مهمترین شرکت‌هایی که از اجرای تحریم‌ها دچار مشکل و چالش می‌شوند عبارت است از شرکت‌های حمل و نقل که این شرکت‌ها نمی‌توانند با شرکت‌های بین‌المللی فعالیت داشته باشند. سپس شرکت‌های پتروشیمی که با مشکل مقداری فروش مواجه خواهند شد که به دلیل افزایشی بودن نرخ فروش به ریال سودآوری آنها افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت‌های دارویی در بخش واردات مواد اولیه با مشکل مواجه خواهند شد و همچنین معتقدم برخی بانک‌ها پس از انجام تجدید ارزیابی دارایی به لحاظ کاهش عملیات ارزی و تجارت بین‌الملل به دلیل عدم تکرار تسعیر یا آزادسازی نرخ ارز با چالش روبه رو می‌شوند.

گرجی آرا افزود: معتقدم افزایش نرخ دلار عامل محرک بورس است که در صورت‌های مالی شرکت‌ها خود را نشان می‌دهد. عامل محرک بورس یعنی نرخ دلار همچنان قوی است، بنابراین روند رشد شاخص کل بورس ادامه‌دار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می‌رسد که پس از تخلیه شدن هیجانات در بازار ارزندگی سهم‌ها باعث می‌شود که خریداران در بورس تقویت شوند، بنابراین معتقدم تا پایان امسال شاخص کل بورس قله دیگری در پیش دارد.

گرجی‌آرا تصریح کرد: پیش بینی می‌کنم که شاخص کل بورس تا پنج ماه آینده به قله 220 هزار واحد می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.